رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کاشمر گفت: در حال حاضر حدود ۲۴ هزار و ۸۰۰ نفر در ۶۲۰۰ واحد مسکونی غیر مقاوم بخش کوهسرخ زندگی می‌کنند.

زندگی بیش از ۲۴ هزار نفر در کوهسرخ زیر سقف‌های لرزان

به گزارش قدس آنلاین، محمود واحدیان عنوان کرد: از ۸ هزار واحد مسکونی در بخش کوهسرخ تاکنون فقط ۱۸۰۰ واحد مقاوم سازی شده و بقیه غیر مقاوم هستند.

وی اظهار کرد: منطقه کوهسرخ بسیار زلزله خیز بوده و بیشترین مشکل ما به دلیل دوری راه و مسافت طولانی مربوط به منطقه تکاب این بخش است.

واحدیان بیان کرد: زلزله، شاخص‌ترین بلای طبیعی با خسارت و هزینه‌های بسیار جانی و مالی محسوب می‌شود که حتی فکر کردن به آن نیز انسان را دچار نگرانی می‌کند، بدون شک زلزله ۵.۹ ریشتری آذربایجان شرقی زنگ خطری برای تمامی مسئولان و مردم به خصوص بخش کوهسرخ است.

وی ادامه داد: زلزله و سیل نیز در بخش کوهسرخ از معضلات و حوادثی هستند که همه ساله با آن مواجه هستیم، گسل درونه، گسل تکنار و گسل جنوبی در بخش کوهسرخ یکی از مهم‌ترین تهدیدات این منطقه است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کاشمر اظهار کرد: با توجه به بافت فرسوده‌ای که در روستاهای منطقه کوهسرخ داریم، از سال ۸۴ تا ۹۷ حدود ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای اخذ تسهیلات بهسازی و ساخت مسکن روستایی به بانک معرفی شده‌اند که ۱۶۵۰ واحد تاکنون به نتیجه رسیده و روستاییان در آنها سکونت دارند.

وی عنوان کرد: در سیل اخیر متاسفانه تعداد بسیاری از واحدهای مسکونی روستایی تخریب شدند، که در این خصوص دولت کمک‌های خوبی داشت، به طوری که طی ۴ ماه گذشته ۱۴۸ فقره با اعتبار ۶ میلیارد تومان تسهیلات بازسازی به مردم پرداخت شد.

واحدیان گفت: طی ۴ ماه گذشته حدود ۲.۳ میلیارد تومان از تسهیلاتی که دولت در اختیار بنیاد مسکن گذاشته است در قالب بلاعوض، سیمان و آواربرداری به طور رایگان انجام شده و طی سه ماه گذشته نزدیک یک هزار ساعت کامیون و لودر از سوی بنیاد مسکن استان به منطقه اعزام و در حال آوار برداری واحدهای تخریب شده هستند.

وی اظهار کرد: تاکنون ۳۰ فقره وام تسهیلات تعمیری بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان به شهروندان پرداخت شده است، همچنین در ۲۸ روستای کوهسرخ طرح هادی تهیه شده که در ۱۲ روستا خیابان سازی اجرا شده و طرح هادی هفت روستا بازنگری و باقی در دست انجام است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کاشمر یکی از مشکلات منطقه کوهسرخ را برودت هوا ذکر کرد و افزود: این موضوع موجب می‌شود عملیات ساخت و ساز را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته ۴۰۰ تن قیر رایگان در روستاهای ایور، کوشه، مکی و تولا با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۶۶۵ میلیون تومان توزیع شد.

واحدیان همچنین گفت: به رغم اینکه در تعداد زیادی از روستاها بافت‌های مسکونی بلااستفاده و خالی از سکنه داریم ولی چون مردم تمایل دارند در اراضی کشاورزی و محدوده روستا ساخت و ساز جدید داشته باشند، به همین دلیل شرکت‌های خدماتی نمی‌توانند خدمات خود را ارائه دهند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.