خراسان شمالی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: تاکنون در این استان هیچ مورد فوت ناشی از آنفلوانزا نداشته ایم.

فوتی ناشی از ابتلا به آنفولانزا در خراسان شمالی نداریم

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از پایگاه خبری وب‌دا، دکتر افشین دلشاد اظهار داشت:  در این زمینه شرایط استان مانند سال گذشته است و در شرایط هشدار نیستیم.

وی ادامه داد: هر سال در فصل سرما آنفلوانزا شیوع پیدا می کند و سالانه موارد ابتلا و بستری داشته ایم اما امسال تاکنون مورد فوتی ناشی از آنفلوانزا نداشتیم.

دکتر دلشاد نگرانی ها درخصوص شیوع آنفلوانزا را به دلیل تغییر ماهیت ویروس ذکر کرد و افزود: از آن جایی که ویروس هر سال تغییر ماهیت می دهد این نگرانی وجود دارد که تغییرات آن باعث به وجود آمدن «سوش» جدیدی شود که به لحاظ شدت و حدت مانند آنفلوانزای پرندگان باشد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه آنفلوانزای پرندگان خاصیت سرایت انسان به انسان را ندارد اما همواره این نگرانی وجود دارد که سوش های جدید آنفلوانزا از لحاظ شدت مانند پرندگان باشد و خاصیت سرایت انسان به انسان را هم پیدا کند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه، نمونه های مشکوک آنفلوانزا در همه جای دنیا از جمله ایران و خراسان شمالی رصد می شود و در استان بر این اساس دو پایگاه دیده ور داریم.

دکتر دلشاد بیان کرد: امسال واکسن ۴ ظرفیتی آنفلوانزا در دنیا تهیه شده است که ۴ نوع سوش شایع در دنیا را شامل می شود.

وی تزریق واکسن آنفلوانزا را برای گروه های سنی زیر ۶ سال و بالای ۶۵ سال توصیه و تاکید کرد: افرادی که در این محدوده سنی هستند و از بیماری های زمینه ای مانند قلبی، ریوی، دیابت و ضعیف کننده دیگر رنج می برند باید به طور حتم آن را تزریق کنند.

دکتر دلشاد درباره تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا اظهار کرد: در سرماخوردگی نشانه های تنفسی و در آنفلوانزا نشانه های بالینی مانند تب و لرز غالب است.

 وی گفت: در آنفلوانزا برای مبتلایانی که بیماری زمینه ای دارند، درمان ضد ویروسی انجام می شود اما به عموم بیماران استراحت و مصرف نوشیدنی های گرم توصیه می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.