عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی گفت: در بحث پرداخت پول بنزین به مردم، دولتی که کثری بودجه داشته باشد اول بدهی های خود را می دهد بعد اگر چیزی از آن ماند به مردم می دهد. در این خصوص گویا بیش از آنکه منافع ملی حاکم باشد، منافع دولتی حاکم است.

افزایش قیمت بنزین، پمپ بنزین ها را شلوغ تر کرد

به گزارش قدس آنلاین، وحید ارشدی، با اشاره به اینکه در نظام ما بحث توانمندی افراد دهک های پایین یکی از دغدغه های دهه های اخیر بوده است، اظهار کرد: پیش از پرداخت یارانه به مردم، یارانه به تولیدکنندگان کالا و محصول پرداخت می شد که این کار به نوعی فسادزا بود.

وی با اشاره به اینکه دولت برای تعادل قیمت ها و کاهش فساد براساس اطلاعاتی خانوارها به دنبال حذف ثروتمندان و توانمندی دهک های پایین سیاست یارانه را انجام داد، افزود: سیاست یارانه پیش از دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد هم بود اما کسی جرأت اجرای آن را نداشت اما احمدی نژاد به آن ورود کرد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه سهمیه بندی بنزین در دوران احمدی نژاد تلاشی برای اصلاح رفتار مصرفی مردم بود، اظهار کرد: قبل احمدی نژاد هم قیمت بنزین به صورت تدریجی افزایش پیدا می کرد اما چون در بودجه سالانه این موضوع را در نظر می گرفتند به مراتب آثار روانی کمتری بین مردم داشت و عموما تا شب عید قیمت‌ها تعدیل می شد.

گفتمان سازی افزایش قیمت نکته مثبت دوران احمدی نژاد بود

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس هفتم معتقد بودند که رفتار مصرفی مردم هر سال تورم ایجاد می کند و تاکید داشتند که سال بعد از آن قیمت ها افزایشی نداشته باشد. این روند چند سالی ادامه پیدا کرد اما در زمان احمدی نژاد یکباره با جهش قیمتی مواجه شدیم و در آن زمان شاهد افزایش ۴ و در بیشترین حالت افزایش ۷ برابری قیمت ها بودیم. اما نکته مهم در آن زمان، گفتمان سازی افزایش قیمت ها در مدت حدود ۶ ماه پیش از افزایش قیمت ها بود که باعث شد این جهش قیمتی بازتاب منفی در جامعه ایجاد نکند.

ارشدی با اشاره به اینکه هر سیاستی برای اجرا یا باید افراد به آن سیاست احساس مطلوب و خوب داشته باشند، یا از آن افراد از ضررهای آن بترسند، و یا بین افراد دارای احساس مطلوب و افراد متضرر همگرایی ایجاد شود ک آن سیاست به درستی به اجرا درآید، گفت: در ایران سیاست‌گذاری تحت تاثیر فضای سیاسی کشور است.

وی با اشاره به اینکه دولت برای اجرای زمان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین زمان مناسبی را انتخاب نکرد، افزود: معمولا سیاست های با تاثیرگذاری زیاد زمانی به اجرا در می آیند که مردم نسبت به سیاست‌گذاران بیشترین اعتماد را داشته باشند، یعنی پس از انتخاب شدن توسط مردم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی با طرح این سوال که چرا دولت در سال های گذشته این طرح را اجرا نکرد، گفت: دولت مدعی بود که به دنبال کاستن بی ثباتی اواخر دوره احمدی نژاد بود و همیشه از کاهش تورم صحبت می کردند. اما نمی گفتند که این کاهش تورم مربوط به تورم پایدار است یا ناپایدار. در واقع مهم این است که کاهش تورم پایدار بماند.

دولت با نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین شکاف بین مردم و حاکمیت را بیشتر کرد

وی با اشاره به اینکه دفعی اجرا کردن یک سیاست لزوما اشتباه نیست، خاطر نشان کرد: در زمان احمدی نژاد نیز سهمیه بندی بنزین یک شبه اتفاق افتاد، اما مردم از قبل نسبت به این موضوع آماده شده بودند. اما در اجرای طرح اخیر نه تنها از قبل به اطلاع مردم نرسیده بود، بلکه دولتمردان تا چند روز قبل از اجرای آن، هرگونه افزایش قیمت بنزین را تکذیب می کردند. این مساله فضای بی اعتمادی را بین مردم ایجاد و شکاف اجتماعی بین مردم و حاکمیت را بیشتر می کند.

ارشدی تاکید کرد: در بحث پرداخت پول بنزین به مردم، دولتی که کثری بودجه داشته باشد اول بدهی های خود را می دهد بعد اگر چیزی از آن ماند به مردم می دهد. در این خصوص گویا بیش از آنکه منافع ملی حاکم باشد، منافع دولتی حاکم است و به همین خاطر آینده روشنی برای این موضوع نمی بینم.

وی با اشاره به اینکه در پرداخت یارانه به مردم اگر کارت انرژی برای مردم تعریف می شد به این معنا که ابتدا باید هزینه انرژی را پرداخت می کردند و سپس اگر مبلغی از یارانه باقی می ماند وارد زندگی شان می شد، شاید تغییردهنده رفتار مصرفی مردم بود، افزود: یکی دیگر از مشکلات یارانه فعلی این است که مبلغ ۴۵۵۰۰ تومان در اوایل پرداخت یارانه رقم معناداری بود، اما این رقم اکنون نیاز هزینه های انرژی مردم را هم کفاف نمی دهد و نقشی در زندگی مردم ندارد.

چرا افزایش قیمت بنزین پمپ بنزین ها را شلوغ تر کرد؟

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه پس از افزایش بنزین از لیتری هزار تومان به سه هزار تومان از ۲۶ آبان تا یکم آذرماه شاهد تغییر فزاینده میزان مصرف بنزین بودیم، گفت: مردم نگران بودند که سهمیه باقی مانده این پنج روز بسوزد به همین خاطر نه تنها پمپ بنزین ها را خلوت نکرد، بلکه شلوغ تر هم شد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور اعلام کرد که می خواستیم بنزین را به قیمت ۵ هزار تومان برسانیم که اکنون ۳ هزار تومان شده است، گفت: این مساله در بین مردم بی اعتمادی به وجود می آورد چون مردم با خود فکر می کنند که معلوم نیست چه زمانی بنزین به قیمت ۵ هزار تومان خواهد رسید و این رفتار دولت بیشتر تنش زایی بین مردم به وجود آورد.

ارشدی با اشاره به اینکه یکی از اهداف به وجود آمدن نظام یارانه ای اصلاح رفتار مصرفی مردم بود، تاکید کرد: همانطور که مردم خود را با وضعیت اول هدفمندی یارانه ها و افزایش ناگهانی قیمت ها وفق دادند، اکنون هم می توانند خود را وفق دهند. ضمن اینکه افزایش تعداد فروشگاه هایی با کالاهای تجملی و لوکس نه تنها مردم رفتار مصرف گرایی مردم را اصلاح نکرد، بلکه این رفتار را در بین مردم بیش از گذشته گسترش داد و مردم به جای تولیدگر بودن، مصرفی گر تر شده اند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که مردم به این اطمینان نرسند که قیمت تمامی کالاها و خدمات نسبت به تغییر قیمت حامل های انرژی تغییری نخواهد داشت و مجلس نظارت درستی نداشته باشد، حس بی اعتمادی در مردم باقی خواهد ماند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی ادامه داد: دولت اعلام کرده که حقوق ها در سال آینده افزایش ۱۵ درصدی خواهد داشت. این افزایش حقوق ها به تبع مشکلات خاص خود را دارد و مردم دقیق نمی دانند که افزایش حقوق تا چه حد در زندگی آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.