مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی گفت: تجربه های قبلی دولت مثلا در طرح سبدکالا نشان داد که دولت در اجرای طرح ضعیف عمل می کند. حالا وظیفه نخبگان است پیشنهاداتی برای ادامه طرح افزایش قیمت بنزین به حاکمیت داشته باشد.

ارائه پیشنهاد برای نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین برعهده جامعه نخبگانی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، میثم ظهوریان، با اشاره به اینکه در سیاستگذاری عمومی باید سیاست را در معرض سیاست های جایگزین قرار داد، گفت: مالیات صحیح یکی از سیاست های جایگزین می تواند باشد. اگر پولی به چرخه تولید وارد شود مالیات به آن تعلق می گیرد اما اگر همین پول در بانک گذاشته شود نه تنها مالیاتی از آن گرفته نمی شود بلکه سود هم به آن داده می شود. یا در بحث خرید و فروش مسکن، اگر فردی مسکنی بخرد و حتی خالی هم بماند و پس از مدتی بفروشد ارزش افزوده زیادی به دست می آورد که دولت از آن نفعی نمی برد. مالیات بر مسکن های خالی نه تنها کمک کننده دولت است و از طرف دیگر وقتی صاحبان املاک مجبور اجاره دادن خانه های خالی خود شوند، تقاضای بازار مسکن هم شکسته می شود و قیمت اجاره ها هم پایین خواهد آمد و این به نفع مردم است.

مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی ادامه داد: در بحث افزایش قیمت بنزین در فضای عمومی و ادراک اجتماعی این نگاه ایجاد شد که دولت راحت ترین راه را انتخاب کرد و چرا سیاست های جایگزین را اجرا نکرد. تاثیر این طرح در طبقات اجتماعی پایین بیشتر ظهور و بروز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به افزایش سه برابری قیمت بنزین بدون اطلاع رسانی قبلی گفت: این عمل حس نادیده گرفته شدن را در مردم ایجاد کرد و بستر ناآرامی را به وجود آورد، هر چند در این خصوص شکی به دخالت‌های معاندان خارج نشین نیست. اما افزایش یکباره قیمت بنزین شوکی روانی بین مردم ایجاد کرد.

ظهوریان با تاکید بر اینکه این طرح بهتر می‌توانست اجرا شود، افزود: یک ماه و نیم قبل از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها، یارانه به حساب‌ها واریز شد اما مردم امکان برداشت نداشتند، شبی که قرار شد بحث سوخت هدفمندی شود، برداشت از حساب‌ها برای مردم ممکن شد. متاسفانه در این مرحله به جنبه روانی مردم توجهی نشد.

مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه هر چه دولت سریع تر با مردم وارد گفتگو شود به نفعش تمام خواهد شد، گفت: دوره اول هدفمندی یارانه ها رئیس جمهور وقت چندین مرتبه با مردم صحبت کرد و از فواید این طرح گفت. اگر در این دوره هم قیف اطلاع رسانی قبل از طرح می بود، شاهد اتفاقات ناگوار هفته پیش نبودیم. اما حالا هم برای این موضوع دیر نشده است.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از نبود اعتماد مردم به مسئولان نبود شفافیت است. اگر هزینه ها و نوع توزیع آن ها در سامانه ای به صورت شفاف به مردم اعلام شود، شکاف بی اعتمادی بوجود آمده بین مردم و حاکمیت کاسته خواهد شد.

مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه طبقه محروم جامعه که طبقه بزرگی از جامعه را تشکیل می دهد، فاقد رسانه ای برای بیان دغدغه هایش است و چون ابزاری برای بیان مشکلاتش ندارد، دست به خشونت می زند، افزود: اینجا وظیفه دانشجو و فضای نخبگانی دانشگاه است که مطالبه گر دغدغه های مردم باشند چرا که شنیده شدن صدای مردم در فضای عمومی به کاهش التهابات جامعه کمک می کند.

وی با اشاره به حمایت رهبری از طرح افزایش قیمت بنزین، گفت: اما این موضوع نافع کار کارشناسی نسبت به این طرح نیست. همانطور که دولت در طرح سبدکالا موفق عمل نکرد، این نشان می دهد که دولت در فضای اجرایی توانایی کافی را ندارد. این وظیفه نخبگان به خصوص فضای دانشگاهی است که طرح ها و پیشنهاداتی برای ادامه طرح افزایش قیمت بنزین برای دولت داشته باشد.

ظهوریان خاطرنشان کرد: بحث کاهش اعتماد اجتماعی به واسطه ناگهانی بودن اجرای این طرح، اگر تا زمان انتخابات پیش رو افزایش پیدا کند به حضور حداکثری در انتخابات و مشارکت اجتماعی کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.