وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید تاثیر واقعی سهمیه‌بندی بنزین را بر قیمت برخی اقلام پذیرفت و ما هم می‌پذیریم، گفت: از رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای پرمصرف در ۹ روز اخیر، نرخ ۵۲ درصدشان از یک تا ۴ درصد افزایش یافته است.

افزایش حداکثر ۴ درصدی قیمت نیمی از کالاهای پرمصرف بعد از سهمیه بندی بنزین

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از صدا و سیما، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای پرمصرف در ۹ روز اخیر، نرخ ۵۲ درصدشان از یک تا ۴ درصد افزایش یافته است.

 رحمانی در حاشیه همایش نقش فعالان اقتصادی در تحقق گام دوم انقلاب که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد افزود: افزایش قیمت ۲۳ قلم کالای پرمصرف، صفر تا یک درصد بوده است؛ بعضی کالاها نیز یک تا پنج درصد افزایش قیمت داشته‌اند و افزایش قیمت برخی اقلام مثل گوجه فرنگی بیشتر و غیرمتعارف بود که متاثر از قیمت بنزین نبوده است.

وی اضافه کرد: درباره سهمیه‌بندی بنزین و نقش آن بر افزایش قیمت سایر اقلام، باید دو نکته را در نظر گرفت؛ یکی تاثیر واقعی و دیگری تاثیر روانی و تورم انتظاری است البته باید تاثیر واقعی سهمیه‌بندی بنزین را بر قیمت برخی اقلام پذیرفت و ما هم می‌پذیریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قرار شد از منظر تولید افزایش قیمت صورت نگیرد، گفت: تلاش ما این بوده جلوی تاثیر روانی و غیرواقعی را بگیریم از این رو نظارت بر بازار تشدید شده و رسیدگی‌ها سرعت گرفته است.

رحمانی افزود: نظارت بر بازار همیشه وجود داشته، اما اکنون به دلیل شرایط خاص، تشدید شده است؛ زیرا شرایط ایجاب می‌کرد حضور جدی‌تری در بازار داشته باشیم.

وی اضافه کرد: آمار شکایت‌ها بیشتر شده از این رو رسیدگی‌ها باید سرعت می‌گرفت؛ این موضوع متناسب با شرایط است و زمان ندارد و تا هر زمان احساس شود بازار به این نظارت نیاز دارد، در بازار حضور داریم البته در این مدت شاهد سوء استفاده‌هایی بودیم؛ به عنوان نمونه، تورم خودرو در بازار واقعی نبود و سوء استفاده‌هایی در این بازار رخ داد.

آقای رحمانی با بیان اینکه همیشه استانداردی از نظارت وجود دارد، افزود: طرح جدید نشان داد کارهای اساسی مانند تکمیل سامانه و کنترل زنجیره‌ها را باید جدی‌تر انجام دهیم.

وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو گفت: این افزایش قیمت از جانب خودروسازان نبوده بلکه در بازار اتفاق افتاده است.

وی افزود: حتی در مواردی این افزایش قیمت خودرو عمدی بوده است؛ طوری که برخی سایت‌ها بدون اینکه خودرویی داشته باشند، در ۲۰ روز پنج هزار خودرو برای فروش عرضه کردند تا قیمت خودرو را بالا ببرند که در این باره دادستانی و تعزیرات ورود کرده اند.

 رحمانی گفت: بیشتر خودروهای در پارکینگ مانده خودروسازان، عرضه شده و این موضوع بر روند کاهشی قیمت خودروها موثر است البته خودروسازی ظرفیت تولید بیشتر را دارد که این موضوع منوط به حل مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان است.

وی با اشاره به برنامه توقف تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵، افزود: قرار است تا سال آینده خودروسازان، کل تعهدات خود را به مردم انجام دهند و خودروهای جدید را جایگزین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.