با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی انگلیس، رویکرد دو حزب عمده این کشور در ارتباط با اسلام‌ستیزی و یهودستیزی، به پاشنه آشیل انتخابات پیش رو تبدیل شده است.

مذهب‌ستیزی، چالش جدید انتخابات پارلمانی انگلیس

قدس آنلاین؛ یک روز پس از آنکه خاخام اعظم انگلیس در اظهار نظری بی‌سابقه درباره انتخابات پارلمانی این کشور، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر را به دیدگاه‌های ضد صهیونیستی متهم کرد و او را شایسته تصاحب کرسی نخست‌وزیری ندانست، شورای مسلمانان بریتانیا نیز حزب بوریس جانسون نخست وزیر این کشور را به اسلامستیزی متهم ساخت.

این نهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای تأکید کرده است که حزب محافظه‌کار، عمق اسلام ستیزی در داخل این حزب را نادیده گرفته و گامی را در جهت رفع آن برنداشته است. در این بیانیه آمده است که مسلمانان به عنوان یک اقلیت مذهبی در جامعه انگلیس از اسلام هراسی رنج می‌برند و برای آنها روشن است که حزب محافظه کار با این پدیده مدارا می‌کند تا در جامعه نهادینه شود.

حزب محافظه کار می‌گوید؛ کمیسیون حقوق بشر و برابری به عنوان نهادی مستقل و بی طرف در ارتباط با مصادیق اسلام ستیزی در این حزب تحقیق خواهد کرد. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز به خبرنگاران گفته است: هر کس در حزب محافظه کار مرتکب اسلام ستیزی شود، بلافاصله اخراج می‌شود. این در حالی است که خود جانسون به ویژه پس از انتشار یادداشت توهین‌آمیز خود درباره پوشش زنان مسلمان، بشدت مورد انتقاد قرار دارد.

حزب محافظه کار با اسلام هراسی مدارا می‌کند تا این معضل در جامعه نهادیه شود

«مقداد ورسی» سخنگوی شورای مسلمانان بریتانیا با انتشار رشته پیام‌هایی در توییتر، اسامی دست کم ۱۲ نامزد انتخابات پارلمانی را با استناد به اظهارات اسلام ستیزانه آنها منتشر و از جانسون پرسیده که چرا آنها را «بلافاصله» اخراج نمی‌کند. او در یک مورد به انتصاب «نادین دوریس» معاون وزیر بهداشت اشاره کرده که به بازنشر توییت‌ گروه‌های راست افراطی متهم است. ورسی در این توییت پرسیده است «آیا او مشمول اخراج فوری می‌شود؟»

برخی دیگر از چهره‌های اشاره شده، افرادی هستند که چندی پیش به اتهام اظهارات اسلام ستیزانه از عضویت در حزب محافظه کار تعلیق شده اما بعد از مدت کوتاهی بی سرو صدا به کار خود بازگشته‌اند.

در عوض، شمار زیادی از چهره‌های سرشناس حزب کارگر از چهار سال گذشته که کوربین سکان این حزب را برعهده گرفته، به لطف تبلیغات گسترده لابی صهیونیسم از عضویت در حزب، تعلیق و یا به اجبار کناره گیری کرده‌اند.

«ناز شاه» نخستین نماینده حزب کارگر بود که سال ۲۰۱۶ به دلیل پیامی که سال‌ها قبل در توییتر مبنی بر انتقال رژیم اسرائیل به آمریکا ارسال کرده بود، هدف حمله لابی صهیونیسم قرار گرفت و از عضویت در حزب تعلیق شد. او سه ماه پس از عذرخواهی از جامعه یهودیان انگلیس و پس از دریافت یک هشدار کتبی، به پارلمان بازگشت. هم‌زمان «کن لیوینگستون» شهردار پیشین لندن که به دفاع از خانم شاه در رادیو سخن گفته و آدولف هیتلر، رهبر حزب نازی آلمان را صهیونیست خوانده بود، نیز از عضویت در حزب کارگر و مجری‌گری در رادیو تعلیق شد.

کوربین برای ساکت کردن موج انتقادها، «شامی چاکراباتی» یهودی زاده را به‌عنوان مسؤول تحقیقات درباره یهودستیزی در حزب کارگر گماشت. او دو ماه بعد با انتشار گزارشی نتیجه گرفت که معضلی به‌عنوان یهودستیزی در حزب کارگر وجود ندارد و کوربین او را به عضویت مجلس تشریفاتی اعیان منصوب کرد.

همان سال، کمیته پارلمانی وزارت کشور انگلیس دوباره حزب کارگر را به اهمال در برخورد قاطع با یهودستیزی متهم و ادعا کرد که این حزب فضای امنی را برای مخالفت با یهودیان ایجاد کرده است.

یک سال بعد کوربین در کنفرانس سالانه حزب کارگر از اجرای قوانینی خبر داد که با یهودستیزی برخورد قاطع‌تری صورت خواهد گرفت. چند ماه بعد نیز او، از اینکه در فیس‌بوک طرح هنرمندی که یهودیان را افرادی قمارباز نقاشی کرده تمجید کرده بود، عذرخواهی کرد.

در ماه «می» سال ۲۰۱۸، کن لیوینگستون به‌طور کامل از عضویت حزب کارگر کناره‌گیری و عنوان کرد که پرونده تعلیق او از این حزب، فشار مضاعفی را بر اعتبار و فعالیت‌های حزب کارگر گذاشته است؛ با این حال، فشارها ادامه داشت تا اینکه سرانجام حزب کارگر تابستان گذشته مجبور شد یهودستیزی را بر اساس تعریف انجمن صهیونیستی یادبود هولوکاست به رسمیت بشناسد و به‌ این‌ترتیب، انتقاد از رژیم صهیونیستی جرم شناخته شود.

در کنار این تحولات، اتهام‌هایی همچون همکاری سابق کوربین با شبکه «پرس تی وی»، سخنرانی او در مرکز اسلامی انگلیس، سکوت در پرونده نازنین زاغری که به جرایم امنیتی در ایران محکوم است، حمایت از بشار اسد، مخالفت با دنباله‌روی لندن از سیاست‌های آمریکا و افزایش هزینه‌های دفاعی انگلیس از دیگر مسائلی است که ظرف چهار سال گذشته اعتبار او را تحت‌الشعاع قرار داده است.

«افرایم میرویس» خاخام اعظم انگلیس که از طرفداران رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، در یادداشتی که دیروز (سه‌شنبه) در نشریه تایمز منتشر شد، ادعا کرد که رویکرد ضد یهودی در حزب کارگر، نهادینه و رهبر آن اراده‌ای برای حل آن نشان نداده است.

او هشدار داده که آینده انگلیس با انتخاب کوربین به عنوان نخست‌وزیر در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (ام.آی۶) نیز چندی پیش کوربین را تهدیدی علیه امنیت ملی توصیف کرد و گفت: او صلاحیت اداره کشور را ندارد. «سر ریچارد دیرلاو» هشدار داد؛ اگر رهبر حزب کارگر به مقام نخست‌وزیری برسد، به اطلاعات محرمانه دسترسی یافته و این مسأله، تهدیدی علیه امنیت ملی به حساب می‌آید.

دیرلاو در یادداشتی که یکشنبه این هفته در نشریه «ساندی میل» منتشر شد، با یادآوری سابقه فعالیت‌های سیاسی کوربین در مخالفت با جنگ‌های خارجی و دیدگاه مشاوران نزدیک او همچون «شیمس میلن» و «اندرو موری» در حمایت از مردم فلسطین تأکید کرد که او تحت هیچ شرایطی نباید به اطلاعات طبقه‌بندی شده دست پیدا کند.

این مقام سرویس جاسوسی که نزدیک به ۳۸ سال در سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس سابقه دارد، مدعی شد: حتی یک لحظه هم تصور نکنید که می‌توان به این سیاستمدار، کلید ساختمان شماره ۱۰ (دفتر نخست وزیری) را واگذار کرد.

جرمی کوربین بامداد امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با شبکه‌ی تلویزیونی بی‌بی‌سی ادعای یهودستیزی در حزب کارگر را رد کرد و گفت شاهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که مسأله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اصلی‌ترین محور انتخابات پیشرو خواهد بود و احزاب در برنامه‌ها و وعده‌های سیاسی خود تلاش می‌کنند تا نظر رأی‌دهندگان را جلب کنند.

انتخابات عمومی انگلیس که سومین انتخابات پس از رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، قرار است ۱۲ دسامبر ( ۲۱ آذر) برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.