قدس آنلاین- سید محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور باری دیگر از بازگشت مجدد ملخ‌های صحرایی در نخستین روزهای آذرماه سال جاری به استان های جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان،هرمزگان و کرمان خبر می‌دهد.

ملخ‌ها بازمی‌گردند/مبارزه اعتبار می خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه‌جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن‌ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی بندر «نخیلو» استان هرمزگان برای نخستین بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال ۹۸ در بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد ، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

حال باری دیگر سید محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور از بازگشت مجدد ملخ‌های صحرایی در نخستین روزهای آذرماه سال جاری به ۲ استان جنوبی کشور همچون سیستان و بلوچستان،هرمزگان و کرمان خبر می‌دهد.

گفتنی است بخشی از این دسته‌های ملخ صحرایی از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان مهاجرت کرده بودند که اکنون در حال بازگشت از این کشورها به سمت ایران هستند.

کرمان در محاصره ملخ‌ها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گوید: ملخ‌هایی که سال گذشته از ایران عبور کرده و به سمت کشورهای هند و پاکستان رفتند اکنون در حال بازگشت به استان‌های حاشیه خلیج‌فارس و شهرهای جنوبی کرمان هستند.

از سال گذشته تاکنون بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد ، ایلام، خراسان جنوبی و قشم درگیر مبارزه با ملخ ها بودندناصر طاهری با احتمال اینکه این ملخ‌ها از نیمه دوم بهمن‌ماه سال جاری استان کرمان را درگیر کنند  نسبت به تأمین اعتبار برای مبارزه ابراز نگرانی کرده و می‌گوید: در صورت تأمین نشدن این اعتبار هیچ تضمینی برای حفاظت از مزارع و اراضی کشاورزی از شر ملخ‌ها در این استان وجود ندارد.

وی بابیان اینکه تاکنون موفق به جذب اعتبار برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی نشده‌ایم می‌افزاید: هزینه مبارزه با این آفت  یک میلیارد تومان است که در صورت تأمین می‌بایست ۲۵۰ میلیون تومان را بابت پرداخت بدهی سال قبل مصرف کرده و ۷۵۰ میلیون تومان مابقی را به مبارزه با این آفت طی سال جاری اختصاص دهیم.

وی با اشاره به این‌که ملخ‌های صحرایی طبق پیش‌بینی انجام‌شده ممکن است به ۱۵ هزار هکتار از اراضی شمال کرمان حمله کنند تأکید می‌کند: اعتبار مبارزه با ملخ‌های صحرایی باید به هر نحوی تأمین شود زیرا این حشرات به دلیل دامنه تخریب وسیعی که دارند خسارات جبران ناپذیری را به کشاورزان تحمیل خواهند کرد.

ملخ‌ها به سیستان و بلوچستان رسیدند

غلام حیدر زورقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز بابیان اینکه برای مقابله با ملخ صحرایی نیازمند اعتبار هستیم، گفت: دسته‌های ملخ صحرایی به طول چهار کیلومتر در استان رصد شده‌اند.

وی بیان کرد: این سازمان پارسال هنگام هجوم ملخ صحرایی به این استان با بسیج تمام امکانات مبارزه با این آفت را در سطح ۲۱۱ هزار و ۵۳۵ هکتار از مراتع منطقه انجام داد و  مانع آسیب‌رسانی به بخش کشاورزی شد.

وی افزود:  بر اساس هشدار فائو  از آبان امسال برای نخستین بار در تاریخ سیستان و بلوچستان شاهد هجوم مجدد ملخ صحرایی از مناطق تولیدمثل تابستانه در مرز بین کشورهای هند و پاکستان به‌سوی نوار ساحلی دریای عمان به‌ویژه جنوب استان بودیم به‌طوری‌که تاکنون با رصد تیم‌های پایش مبارزه در سطح ۱۲۷ هکتار از مراتع شهرستان‌های کنارک، فنوج و سرباز انجام‌شده است.

استان فارس نیاز به اعتبار دارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز بابیان اینکه در سال جاری احتمال هجوم ملخ‌ صحرایی به این استان از سه جبهه وجود دارد می‌افزاید: هفته گذشته هجوم ملخ‌ها از سمت پاکستان و هند به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان رخ‌داده که فعلاً با واکنش به‌موقع و مبارزه با آن کنترل‌شده و از سرایت آن به استان فارس نیز جلوگیری شده است.

حمید دبیری می‌گوید: تخم‌ریزی ملخ‌ها تا بیش از دو نسل امکان‌پذیر است و احتمالاً با مناسب شدن هوا در پایان بهمن و اوایل اسفندماه ۹۸ ملخ‌های تخم‌گذاری شده از هجوم قبلی ملخ‌ها در این استان نیز سر از تخم درآورند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان فارس انجام شد اذعان می‌کند:  پیش‌بینی می‌شود امسال نیز مبارزه در ۶۰ هزار هکتار از اراضی این استان انجام شود.

دبیری یادآور می‌شود: پیگیری اعتبارات موردنیاز برای مبارزه با ملخ صحرایی در سال جاری با سازمان برنامه‌وبودجه انجام‌شده اما کمبود بودجه و اعتبارات اصلی‌ترین مشکل در حوزه مبارزه با این آفت است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هزینه مبارزه با این آفت در سال گذشته را دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عنوان کرده و اذعان می‌کند: به مدیران توصیه می‌کنم که محل تأمین اعتبار مبارزه با ملخ صحرایی را مشخص کنند تا مشکلات کمبود اعتبار در این زمینه رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.