شیراز- داستان گوجه‌فرنگی هم چون بسیاری از محصولات کشاورزی همه‌ساله به دلیل نبود سیاست در تنظیم بازار با آه‌وافسوس‌های بسیاری از کشاورزان و البته نارضایتی شهروندان همراه شده است، کشاورزانی که تابستان مجبور شدند محصول خود را کیلویی 200 تومان بفروشند اما حالا قیمت هر کیلو گوجه به 13 هزار تومان رسیده است.

وضعیت قرمز گوجه‌فرنگی/محصولات خارج از فصل در راه است

قدس آنلاین-گروه استان ها: حتماً به باددارید که دو سال پیش آن‌قدر تولید این محصول زیاد بود که خریداری برای آن پیدا نمی‌شد و لذا کشاورزان جنوب به نشانه اعتراض گوجه‌ها را وسط جاده‌ها ریختند.

سال گذشته کمبود و گرانی گوجه به‌گونه‌ای بود که قیمت یک قوطی رب گوجه‌فرنگی را به ۲۲ هزار تومان رساند اما با بارش‌های خوبی که در کشور که شاهد بودیم امسال برداشت این محصول از بازار تقاضا سبقت گرفت و به کیلویی ۲۰۰ تومان رسید که حتی بسیاری از کشاورزان ترجیح دادند تا از خیر برداشت محصول گذشته و آن را در مزرعه رها کنند.

بسیاری از کشاورزان که حتی محصول آن‌ها را به قیمت ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو نیز نمی‌خریدند حالا با رسیدن به قیمت ۱۳ هزارتویمان آه از نهاد آن‌ها درآورده است.

هرچند که بسیاری از افراد می‌خواهند گرانی قیمت این محصول را با بنزین گره بزنند اما واقعیت این است که بنا بر تجربه سال‌های گذشته،افزایش قیمت گوجه‌فرنگی هرساله از اواخر آبان و با اتمام برداشت تولیدات مناطق معتدل آغاز می‌شود و به مدت دو تا سه هفته ادامه می‌یابد و بعد از رسیدن موعد برداشت گوجه‌فرنگی در جنوب کشور و استان فارس نرخ آن سقوط می‌کند.

دلیل افزایش قیمت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس صادرات گوجه‌فرنگی را یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول می‌داند و می‌گوید: باآنکه فصل برداشت گوجه تمام‌شده است و هرساله در همین  زمان با افزایش قیمت گوجه مواجه هستیم، آنچه بیش از همه باعث افزایش قیمت این محصول شده است صادرات گوجه‌فرنگی است.

حمیدرضا ایزدی این سازمان با ارسال نامه به وزارت صمت دغدغه‌ خود را مبنی بر صادرات گوجه اعلام کرده است و پیشنهاد داده که صادرات گوجه ممنوع شود یا تعرفه آن افزایش یابد.

وی یادآور می‌شود: افزایش قیمت موقتی است و طی هفته آینده با ورود محصولات خارج از فصل این استان و هم‌چنین استان بوشهر قیمت کاهش چشمگیری خواهد داشت.

چه‌کار باید کرد؟

گوجه‌فرنگی در زمره محصولاتی است که بنا بر اظهاراتی که تاکنون مردم شنیده‌اند ظاهراً امکان نگهداری آن میسر نیست و از همین رو دولت برای خرید تضمینی این محصول و ذخیره آن اقدامی نمی‌کند.

هرچند که این موضوع به یک باور عمومی تبدیل‌شده است اما یکی از اساتید بخش اقتصاد کشاورزی دانشگاه نظر دیگری دارد و می‌گوید: در دنیای امروزی و با پیشرفت علم و تکنولوژی این باور جایگاهی ندارد.

محمد بخشوده اظهار می‌کند: به لحاظ تئوری امکان نگهداری گوجه‌فرنگی در سردخانه با دمایی خاص برای تنظیم بازار در زمان گرانی  وجود دارد و نیاز است که دولت و وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه دخالت کنند.

وی ابراز می‌کند: تغییر ژنتیکی و اصلاح زمان کشت و برداشت بخشی از میزان تولیدات این محصول کشاورزی نیز ازجمله سایر راهکارهای موجود برای جلوگیری از به هم خوردن عرضه و تقاضا گوجه‌فرنگی در شروع فصل سرما است.

محصولات جنوب در راه است

باوجوداینکه گوجه‌فرنگی در طی دو هفته گذشته هم چنان بر قیمت ۱۲ هزار تومان پافشاری می‌کند اما بر اساس اعلام مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر هم‌اکنون بیش از ۱۱ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر زیر کشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل است که برداشت ۵۵۰ هزار تن محصول از این مزارع پیش‌بینی‌شده است.

افزایش قیمت گوجه‌فرنگی هرساله از اواخر آبان و با اتمام برداشت تولیدات مناطق معتدل آغاز می‌شود  و بعد از رسیدن موعد برداشت گوجه‌فرنگی در جنوب کشور و استان فارس نرخ آن سقوط می‌کندبا توجه به اینکه هم‌اکنون نخستین مرحله برداشت گوجه‌فرنگی خارج فصل در استان بوشهر در سطح محدودی از شهرستان دشتستان در بخش‌های ارم و بوشکان آغازشده تأثیر زیادی در کاهش قیمت این محصول در این استان داشته‌، به‌طوری‌که نرخ گوجه‌فرنگی در استان بوشهر هم‌اکنون به ۸۰ هزار ریال در هر کیلوگرم کاهش‌یافته است.

مرحله دوم برداشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر مربوط به شهرستان‌ دشتی است که در روزهای آینده در سطح بسیار گسترده‌تری از مزارع و گلخانه‌ها آغاز خواهد شد که تأثیر زیادی بر قیمت این محصول خواهد داشت.

اما بیشترین مزارع گوجه‌فرنگی زمستانی این استان مربوط به شهرستان «دیر» است که برداشت این محصول در بخش آبدان از اواخر آذرماه آغاز می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در این رابطه اظهار می‌کند: با آغاز برداشت گوجه‌فرنگی در این استان قیمت این محصول افت شدیدی خواهد داشت.

محمدتقی منوچهری بابیان اینکه در حال حاضر غیر از استان بوشهر هیچ استان دیگری در فضای بازتولید عمده گوجه‌فرنگی ندارد افزود: همین امر منجر به افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در بازار کشور شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.