گروه سیاسی، آرش خلیل‌خانه: مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفت: تعدادی از عناصری که در تلاش برای جمع‌آوری اطلاعاتی از اغتشاشات و انتقال آنها به خارج کشور بودند، شناسائی و دستگیر شدند.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات،عناصر مذکور که با بودجه سرویس اطلاعاتی بیگانه که در کشورهای مختلف آموزش های لازم جمع آوری اطلاعات در پوشش شهروند خبرنگاری دیده بودند، از مدت ها قبل تحت رصد اطلاعاتی قرار داشته و پس از اوج گیری اغتشاشات، مشخص گردید که دستوراتی برای حضور در اغتشاشات و تهیه گزارشات دقیق و به ویژه تصویری دریافت نموده‌اند.

پیش از این قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده بودند با عناصر و کسانی که برای شبکه‌های بیگانه و معاند نظام و کشورهای خارجی اقدام به تهیه و ارسال فیلم کنند برخورد جدی خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پی برخی اغتشاشات و ناآرامی‌ها در روزهای اخیر در ایران و اجرای عملیات تخریب اموال عمومی و مراکز دولتی توسط عناصر سازمان‌یافته جریان نفاق و سلطنت طلب‌ها و گروه‌های وابسته به برخی سرویس‌های خارجی از مردم ایران خواسته بود تا از ناآرامی‌ها و تخریب‌ها فیلم و عکس و مستندات تهیه کرده و برای دولت آمریکا ارسال کنند.

بر اساس گزارش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تعداد 6 نفر از این افراد که در زمان حضور در صحنه‌های اغتشاش و اجرای دستورات عناصر سرویس اطلاعاتی دستگیر و همچنین 2 نفر دیگر نیز که اقدام به جمع آوری اطلاعات و قصد انتقال آن به خارج از کشور را داشتند؛ قبل از خروج از کشور شناسایی و دستگیر شدند.

مدیرکل ضد جاسوسی ضمن تأکید بر هوشیاری و مراقبت سربازان گمنام امام زمان (عج) در صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت سایر افراد مرتبط با این شبکه در سطح کشور تحت رصد قرار داشته و در صورت هرگونه اقدام مغایر با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، مورد برخورد قضایی و امنیتی قرار خواهند گرفت.

ابعاد جدید از جنایتهای اغتشاشگران سازمان‌یافته

در همین حال عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت با حضور در رسانه ملی ابعاد و جزئیات جدید و هولناکی از ابعاد وسیع و تکان دهنده جنایات، پروژه‌های تخریب و تلاش برای انفجار برخی از زیرساخت‌ها و تاسیسات مهم کشور را اعلام و تشریح کرد.

این در حالیست که علی ربیعی سخنگوی دولت نیز پیشتر از خنثی شدن عملیات انفجار در تاسیسات نفتی عسلویه و تصرف یک مرکز مهم مخابراتی در اصفهان خبر داده بود.

وی با اشاره به اینکه تا ظهر روز اجرای طرح هیچ مشکلی در کشور وجود نداشت، گفت: وقتی که رسانه‌های خارجی از این طرح مطلع شدند با فریب و پخش تصاویری از اغتشاش‌های سال 96 به گونه‌ای وانمود کردند که این اتفاقات اکنون در جریان است و شروع به تحریک و تهییج کردند. حتی تصاویری از ناآرامی‌های عراق را بنام ایرام منتشر کردند.

رحمانی فضلی افزود: ما با نیروهایی در صحنه اغتشاشات مواجه شدیم که در هسته‌های پنج یا شش نفره که حتما همراه آنها یک خانم بود که مردم را تهییج کنند و معمولا به سلاح‌هایی همچون کوکتل‌مولوتوف مسلح بودند و دست به آتش زدن اموال عمومی و اموال خصوصی مردم زدند. از این مرحله وارد فازی می‌شویم که یک اعتراض سیاسی یا اجتماعی که می‌توانست در شرایط مطلوب‌تری توسط مردم اداره شود، به یک مساله امنیتی تبدیل شد و شعارها نیز برانداز و تند شد.

ما در این مرحله که تخریب و آتش‌سوزی زیاد شد، مجبور شدیم اینترنت را به صورت موضعی و مقطعی قطع کنیم تا به این ترتیب عملیات روانی و تهییجی که از خارج هدایت می‌شد، کنترل کنیم. در حقیقت ابتدا محدودسازی انجام شد و پس از اینکه دامنه این اغتشاشات به استان‌های دیگر سرایت کرد، مسدودسازی انجام شد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در استان تهران شهرستان‌های ملارد، شهریار، شهر قدس، بهارستان و اسلامشهر اغتشاشات زیادی داشتند. براساس آمار و اطلاعاتی که نیروهای میدانی، فرمانداران و استانداران ما دادند ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در کل کشور در صحنه اغتشاشات بودند اما این افراد در صحنه‌های مختلف تکرار می‌شدند. اما از روز شنبه در نقاط مختلف با افرادی مواجه شدیم که مسلح بودند.

وی با اشاره به دخالت مستقیم و آشکار برخی کشورهای خارجی از جمله مقامات آمریکایی، اروپایی و رژیم صهیونیستی از اغتشاشات، افزود: خودشان اعلام کردند از یک سال و نیم قبل آموزش‌هایی را درخصوص ایجاد اغتشاشات انجام دادند. به این ترتیب عناصر منافق، سلطنت‌طلب و تکفیری در این اغتشاشات داشتیم. حتی افرادی بودند که دستگیر شدند و اقرار کردند که پول داشتند و پول را توزیع می‌کردند. سران و لیدرهای قاچاق اسلحه نیز بودند.

 وی اظهار داشت: همه زیرساخت‌های اساسی کشور را نشانه رفته و توزیع کالا و خدمات را محدود کردند. بزرگراه‌ها را بستند و حتی بزرگراه تهران- کرج دو بار بسته شد. تهران – مشهد چند بار مسدود شد. در جاده ماهشهر که بندر فعالی است جاده را بستند. جاده جم به عسلویه را سنگربندی کردند و حتی در برخی موارد با تیربار شلیک می‌کردند.

کارگر پمپ بنزین را زنده زنده سوزاندند

رحمانی فضلی اضافه کرد: در یکی از شهرها قصد داشتند یک مخزن بزرگ بنزین را منفجر کنند، اگر موفق می‌شدند نصف آن شهر می‌سوخت. در چنین شرایطی نیروی انتظامی چه اقدامی باید انجام دهد؟ در یکی از شهرهای ما انبار ذخیره استراتژیک که هزاران تن برنج و شکر در آن بود گزارش شد که اگر نیروهای انتظامی تا یک ساعت دیگر به آنجا نرسد توسط اغتشاشگران به آتش کشیده می‌شود. ۸۰ نفر از آنها داخل انبار هم رفتند. نیروی انتظامی با آنها درگیر شد اما اقدام به موقع آنها این انبار را حفظ کرد.

رئیس شورای امنیت کشور اظهار داشت: در فیلم‌ها موضوعات مختلفی به تصویر کشیده شده به شکلی که حتی کارگر پمپ بنزینی که به این افراد اعلام می‌کند این اموال عمومی است و از تخریب آن خودداری کنید با نازل بنزین روی آن بنزین می‌ریزند و این کارگر را آتش می‌زنند. امروز که لیدرهای این گروه‌ها دستگیر شده‌اند اقرار می‌کنند که پیش‌تر ملاحظاتی وجود داشته و رسانه‌های خارجی و آنها نیز ارتباطاتی با اینها داشته‌اند تا سطح این اغتشاشات گسترش پیدا کند. ما همه این موارد را رصد کرده‌ایم.

وزیر کشور افزود: در این اغتشاشات ۷۳۱ بانک را آتش زدند تا بانک‌ها نتوانند به مردم خدمت ارائه کنند. ۱۴۰ مکان دولتی، ۹ مکان مذهبی، ۳۰۷ خودرو مردم، ۱۰۷۶ موتورسیکلت نیز به آتش کشیده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.