نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: هرچند زمینه بهره وری از موقوفات نسبت به گذشته رشد یافته اما در این خصوص نیازمند تعریف بهتر از زنجیره بهره وری موقوفات هستیم.

نیازمند بازتعریف زنجیره بهره‌وری موقوفات هستیم

 به گزارش قدس آنلاین حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، در افتتاحیه 26 پروژه نیروگاه برق خورشیدی موقوفه عبدالله رضوی طرقبه‌شاندیز، بیان کرد: انقلاب ما روزی با طاغوت کوچکی برخورد کرد و امروز در مبارزه با طاغوت‌های بزرگ‌تر است اما عزت و امنیت داریم؛ افتخار آفریدیم و در مسیر درست و روشنی هستیم.

وی ادامه داد: ما در خط مقاومت و استقامت که امام راحل به ما آموخت قرار داریم و رهبر حکیم  و فرهیخته ما در این زمان با تحلیل قوی، نظام سلطه را در آسیای جنوب غربی و آسیای میانه زمین‌گیر کرده است.

خاموشی افزود: امروز به برکت خون شهداء که در مسیر انقلاب و در پی امام حرکت کردند و دفاع مقدس را مدیریت کرده و به سرانجام رساندند و امنیت منطقه‌ای را به ارمغان آوردند،  امید است استبداد، استکبار و صهیونیسم را به حاشیه رانده و مسیر انقلاب را پیش ببرند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: در محضر امام رضا(ع) عرض ارادت داریم و از حضرت می خواهیم که به ذهن ما عزت دهد و به فکر و تبلیغ ما کمک کند تا انقلاب را پیش ببریم همانطور که رهبری در بیانات خود فرمودند ما در سایه سار امام رضا(ع) حرکت کنیم.

خاموشی اظهار کرد: در بیان وقف به نظر می‌رسد باید منفعتی به مردم برسد که یک نوع خاص از موقوفات است که بر اساس نیت واقف عواید کار باید نقدی پرداخت شود و این تعداد از موقوفات وظیفه دارند اطعام کنند، برای ایتام فعالیت کنند، برای درمان، آموزش و پژوهش، رونق فرهنگ اهل بیت(ع) یا رسیدگی به خانواده‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست و... هزینه شوند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، تصریح کرد: 193 هزار وقف‌نامه تدوین شده دارای سند در سازمان اوقاف داریم که به دو صورت منفعتی و انتفاعی هستند.

وی ادامه داد: در موقوفات منفعتی ما باید به عنوان متولی و مسؤول برای منافع بهتر فکر کنیم و باید بر اساس نیت واقف عمل شود به عنوان مثال اگر زمینی برای ساخت هنرستان و مدرسه وقف شده باشد باید در همان خصوص استفاده شود اما اگر یک زمین زراعی است و آن را در طول زمان اجاره می‌دهیم که عدد آن ناچیز است امرو ز با تدبیری که انجام شده زنجیره‌هایی برای بهره وری بهتر این موقوفات تعریف شده است و رشد بهره وری از چنین موقوفاتی نسبت به گذشته قابل قیاس نیست لذا بهتر است در خصوص سایر رقبات از این دسته، نیز در راستای ارتقاء بیشتر و بهره وری بهتر تدبیر شود.

خاموشی اظهار کرد: با پیشرفت دانش، زمین‌هایی که مبنای بیابان دارد و زراعی و پرآب نیست می‌توان از آن در راستای ایجاد انرژی خورشیدی بهره مند شد این زمین‌ها را می‌توان در توسعه منابع انرژی استفاده کرد. کشور آلمان که یک سوم مساحت ایران را دارد 43 درصد انرژی را از منابع خدادادی یعنی آب، باد و خورشید تولید می‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس با امکاناتی که دولت فراهم آورده  ما نیز بر آن شدیم تا به توسعه جریان انرژی کمک کنیم. با توجه به پراکندگی جغرافیایی موقوفات در کشور استفاده از نیروی روشنایی و تولید انرژی خورشیدی کمک بسزایی در تولید انرژی کشور خواهد کرد ضمن اینکه هزینه انتقال نیرو بسیار پایین خواهد آمد.

خاموشی ابراز کرد: انتقال نیرو از نیروگاه به مناطق مختلف کشور هزینه بالا دارد لذا با ایجاد نیروگاه خورشیدی از این هزینه‌ها کم خواهد شد و دیگر سربار قیمت کالا نمی‌شود. بهره وری از زمین‌های غیر قابل استفاده از دیگر مزایای این پروژه است و به همین دلیل ما از رقبات متکثر و کوچک در این زمینه استفاده می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، افزود: زمانی رسیده که استفاده انرژی در منازل هم از طریق انرژی خورشیدی تهیه شود و در کشور به این سمت حرکت کنیم.

تخصیص وام برای توسعه نیروگاه‌ها

وی بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با همکاری وزارت نیرو در این راستا گام‌های مؤثری برداشته و با توجه به مصوبات مجلس نیز برای توسعه نیروگاه‌ها وام ویژه تخصیص یافته است که امیدواریم در سال‌های آتی هم تولید انرژی در موقوفاتی که دارای ظرفیت است انجام شود.

خاموشی اظهار کرد: امروز در اقتصاد مقاومتی و تحریمی که هستیم یکی از نقاط پیش روی ما تولید انرژی است اگر امروز قیمت سوخت گران شده بهتر است از ماشین و موتور برقی استفاده کنیم آنگاه مصرف سوخت فسیلی کاهش یافته و این منابع حفظ خواهد شد که این به ما کمک خواهد کرد تا کالای گران قیمت را ارزان مصرف نکنیم و ارزان نفروشیم.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، عنوان کرد: اگر در کشور ما اوضاع صادرات و واردات بخواهد با حذف نفت از سبد صادرات حل شود خیلی باید در این زمینه کار کنیم و این معادله منفی اصلاح نمی‌شود مگر عدد تولید بالا رود. تولید انرژی را باید تا حدی بالا ببریم که علاوه بر رفع نیاز داخل برای کشورهای همسایه نیز صادرات انرژی داشته باشیم که البته کشورهای همسایه ما نیز کم نیستند.

خاموشی افزود: اگر بخواهیم به افزایش سرانه فکر کنیم چه باید بکنیم. برای افزایش سرانه باید با فکر تمدن ساز آینده به ارزان سازی برای شهروندان اهتمام کنیم و این کارکرد در تمام نقشه  و طرح ها باید در نظر گرفته شود. 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.