دکتر نمکی،وزیر بهداشت از آموزش رایگان 20 میلیون داوطلب از هر خانوار با مسائل بهداشتی پزشکی خبر داد.

آموزش رایگان 20 میلیون داوطلب از هر خانوار با مسائل بهداشتی پزشکی

دکتر نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما به جزئیات اجرای برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» اشاره کرد و گفت: با هدف جامعه‌محور شدن علوم پزشکی و سپردن امور به مردم و جلب مشارکت جامعه در راستای اجتماعی کردن و جاودانه کردن نظام بهداشتی مملکت، همزمان با هفته بسیج طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در دانشگاه‌های قزوین، کاشان و سمنان به صورت پایلوت به اجرا درآمده و سپس در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها اجرا خواهد شد.

وی در این خصوص توضیح بیشتری داد و افزود: با آموزش رایگان 20 میلیون نفر از افراد داوطلب در خانوارها یعنی از هر خانواده یک نفر و آشنایی آن‌ها با مسائل بهداشتی پزشکی می‌توانیم خودمراقبتی را به مردم آموزش دهیم و آن‌ها را در برابر بیماری‌ها مقاوم کنیم و به این وسیله آمار ابتلا به بیماری‌ها را کاهش داده و سلامت را جایگزین درد و رنج و بیماری در خانواده‌ها کنیم.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر الگوی بیماری‌ها از واگیردار به غیرواگیر و افزایش آمار سرطان‌ها، تصادفات، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون، پوکی استخوان و... از چاله بیماری‌های واگیردار به سیاه‌چاله بیماری‌های غیرواگیر افتاده‌ایم و باید هرچه سریع‌تر برای رهایی از این معضل چاره‌ای بیندیشیم که تنها راه برای مقابله با این وضعیت و تضمین سلامت جامعه، ارتقای دانش بهداشتی عموم مردم و آموزش خودمراقبتی به آن‌هاست.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت بیماری‌ها در جامعه اظهار کرد: از 380 هزار مرگ در سال، 313 هزار مرگ به خاطر بیماری‌های غیرواگیر رخ داده است که 98 هزار مورد آن مربوط به فشار خون است و فقط 25 هزار مرگ به دلیل بیماری‌های واگیردار اتفاق افتاده است. از این رو مقابله با بیماری‌های غیرواگیر یکی از اولویت‌های حوزه سلامت است که با لطف پروردگار و مشارکت مردان بلندهمت و زنان غیور این مرز و بوم در یک بسیج ملی باید به آن بپردازیم تا در مقابله با تحریم‌ها از پای نیفتاده و با ارتقای سلامت در جامعه همچنان در برابر استکبار استوار باقی بمانیم.

دکتر نمکی با تأکید بر اینکه در ابعاد بسیار کوچک می‌توان کارهای بزرگ انجام داد، تصریح کرد: با اقداماتی همچون کنترل بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده، کنترل فشارخون، اجرای برنامه کنترل پوسیدگی دندان‌های کودکان، طرح تربیت تکنسین فوریت‌های پزشکی زن برای نخستین بار در کشور، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی سلامت تا پایان سال، اجرای سیاست تأمین داروهای اساسی و...، اجرای پرونده الکترونیک سلامت که سال‌ها بر زمین افتاده بود و ریل‌گذاری نظام ارجاع و پزشک خانواده می‌توانیم در شرایط کنونی با مدیریت هزینه‌ها اجازه ندهیم فشارها و تحریم‌ها سلامت مردم را با مخاطره روبه‌رو کنند.

وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» اصلی‌ترین اولویت حوزه سلامت که تقدم پیشگیری بر درمان و اولویت درمان سرپایی بر درمان بستری است به اجرا درآمده و مردم از رفاه و سلامت بیشتری برخوردار شوند.

وی تأکید کرد: برای تحقق این مهم باید مردم، همه سازمان‌های ذی‌ربط و به ویژه رسانه‌ها مشارکت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    0 0
    سنگ بزرگ