۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 680275

موضوع خانواده و ازدواج در فرهنگ ایرانی و اسلامی از موضوعات کلیدی است؛ مقوله‌ای که توجه به آن می‌تواند موجبات تغییرات فرهنگی و اجتماعی مثبت و مؤثری را در جامعه فراهم آورد.


فاطمه دژبرد/

موضوع خانواده و ازدواج در فرهنگ ایرانی و اسلامی از موضوعات کلیدی است؛ مقوله‌ای که توجه به آن می‌تواند موجبات تغییرات فرهنگی و اجتماعی مثبت و مؤثری را در جامعه فراهم آورد. در همین راستا حمایت‌های معنوی و آموزشی زوجین کم‌برخوردار و محروم، تداوم پیوند زوج‌ها با امام مهربانی‌ها و آشنایی زوج‌ها با سیره اهل بیت(ع) به خصوص سیره زندگی حضرت رضا(ع) از اولویت‌های خدمتی آستان قدس رضوی است. این آستان مقدس در سایه تعالیم رضوی می‌کوشد تا در تحکیم عهد ازدواج و نهاد خانواده گام بردارد.

پیرو تدبیر تولیت سابق آستان قدس در ۲۳ تیر ماه ۹۷ طرح فرهنگی، آموزشی و زیارتی «هم ‌سایه» ویژه نومزدوجین زائر سراسر کشور در مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی با همکاری مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی، معاونت امداد مستضعفین، دفاتر نمایندگی استان‌ها و همچنین کانون‌های موضوعی خادمیاری خانواده سراسر کشور برنامه‌ریزی و در حال اجراست.

اردوی فرهنگی، آموزشی و زیارتی هم‌سایه، از سری برنامه‌های طرح بزرگ زندگی به سبک رضوی است که از سوی مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی، به صورت رایگان و با رویکرد افزایش صیانت و اعتلای کارکرد خانواده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی برای زائران و مجاوران به ویژه زوجین جوان اجرا می‌شود.

نخستین اردوی طرح هم‌سایه امسال همزمان با هفته وحدت و ایام میلاد حضرت ختمی مرتبت محمدمصطفی(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) با حضور ۱۳۲ زوج از استان‌های البرز، قم، بوشهر و خراسان جنوبی برگزار شد. همچنین زوجین استان‌های یزد، کرمان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و سمنان هم در این اردو شرکت کرده‌اند. نومزدوجین شرکت‌کننده در طرح هم‌سایه به مدت سه روز در محل زائرشهر رضوی اسکان یافته‌اند و در طول اقامتشان در این مکان از دوره‌های آموزشی، فرهنگی، مهارت‌های زندگی و خانواده، روان‌شناسی زن و مرد و خانواده رضوی، برنامه معنوی شمیم رضوان، حکایت آفتاب، حرم‌گردی شامل بازدید از موزه مرکزی و گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی و حضور در دوره‌های آموزشی پایگاه آداب زیارت که با هماهنگی اداره انتظامات و اداره تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی طراحی شده بهره‌مند خواهند شد و برنامه پایانی اردوی سه روزه طرح هم‌سایه ویژه جشن ازدواج زوج‌های شرکت‌کننده در این طرح در رواق حضرت زهرا(س) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و زوجین پس از زیارت بارگاه منور رضوی میهمان خوان پربرکت رضوی می‌شوند.

سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ زوج در برنامه طرح هم‌سایه شرکت کرده و از ویژه‌برنامه‌های این طرح بهره‌مند شدند، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال جاری طرح هم‌سایه پذیرای ۳ هزار زوج خواهد بود که این زوج‌ها پس از اردو و بازگشت به استان‌های خود در سه سال از خدمات پشتیبانی، مشاوره‌ای و آموزشی طرح زندگی به سبک رضوی مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی بهره‌مند خواهند شد.

به عبارت دیگر آستان قدس رضوی می‌کوشد تیمن و تبرک نام حضرت رضا(ع) را در زندگی زوج‌های جوان ساری و جاری نگه دارد و نیز تعالیم برگرفته از سیره رضوی را چراغ راهشان در مسیر زندگی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.