شمارش معکوس برای انتخابات پارلمانی انگلیس در حالی آغاز شده است که نتیجه این انتخابات می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای به سبب اظهار نظر در رابطه با نحوه اجرایی کردن برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) داشته باشد.

سید احمد موسوی/

شمارش معکوس برای انتخابات پارلمانی انگلیس در حالی آغاز شده است که نتیجه این انتخابات می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای به سبب اظهار نظر در رابطه با نحوه اجرایی کردن برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) داشته باشد. موضوعاتی همچون برگزیت و برقراری روابط اقتصادی با آمریکا پس از آن، ساخت خانه، ایجاد اشتغال و طرح سلامت اجتماعی از نکات مهمی بوده‌اند که در روزهای اخیر از سوی احزاب مختلف برای جلب آرای عمومی مطرح شده‌اند. اما مسئله مهمی که در دو روز گذشته دو حزب عمده این کشور را با چالش مواجه کرده و به نظر می‌رسد کار را برای جرمی کوربین و بوریس جانسون رهبران حزب کارگر و محافظه کار سخت تر کند، اتهامات مطرح شده از سوی مسلمانان و یهودیان بوده است.

سایه اتهام زنی مذهبی بر انتخابات پارلمان انگلیس

روز سه شنبه «افرایم میرویس» خاخام اعظم انگلیس و از طرفداران رژیم صهیونیستی در اظهارنظری بی‌سابقه درباره انتخابات پارلمانی این کشور، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر را به دیدگاه‌های ضد صهیونیستی متهم کرده و او را شایسته تصاحب کرسی نخست‌وزیری ندانست. وی در یادداشتی که در نشریه تایمز منتشر شد، با طرح این مسئله، مدعی شد رویکرد ضد یهودی در حزب کارگر نهادینه و رهبر آن اراده‌ای برای حل آن نشان نداده است. وی همچنین هشدار داد که انتخاب کوربین به عنوان نخست وزیر، آینده انگلیس را با خطر مواجه خواهد کرد.

البته اتهام یهودستیزی به کوربین موضوع جدید نیست؛ چرا که از سال ۲۰۱۵ که او به رهبری حزب مخالف دولت برگزیده شد، به واسطه رویکردهای ضدجنگ و مخالفت‌هایش با رژیم صهیونیستی و تأکید بر ضرورت حقوق مردم فلسطین همواره با این اتهام مواجه بوده است.

اما یک روز پس از اظهار نظر بی‌سابقه خاخام اعظم انگلیس درباره انتخابات پارلمانی این کشور و متهم کردن کوربین به داشتن رویکرد ضد صهیونیستی، این بار شورای مسلمانان بریتانیا حزب محافظه کار و رهبر فعلی این حزب و نخست وزیر حال حاضر این کشور را به اسلام ستیزی متهم کرد. به نوشته ایندیپندنت، در بیانیه‌ای که این نهاد اسلامی در این رابطه صادر کرده است، بر این مسئله تأکید شده است که حزب محافظه‌کار، عمق اسلام ستیزی در داخل این حزب را نادیده گرفته و هیچ اقدامی در جهت رفع آن صورت نداده است.

این بیانیه اظهار می‌دارد که مسلمانان به عنوان یک اقلیت مذهبی در جامعه انگلیس از اسلام هراسی رنج می‌برند و برای آن‌ها روشن است که حزب محافظه کار با این پدیده مدارا می‌کند تا در جامعه نهادینه شود.   در این رابطه «مقداد ورسی» سخنگوی شورای مسلمانان بریتانیا نیز اسامی دست کم ۱۲ نامزد انتخابات پارلمانی را با استناد به اظهارات اسلام ستیزانه آن‌ها منتشر و از جانسون پرسیده که چرا آن‌ها را فوراً اخراج نمی‌کند. وی همچنین به انتصاب «نادین دوریس» معاون وزیر بهداشت اشاره کرده که به تازگی متهم به بازنشر توییت‌ گروه‌های راست افراطی شده است.

برخی دیگر از چهره‌های اشاره شده، افرادی هستند که چندی پیش به اتهام اظهارات اسلام ستیزانه از عضویت در حزب محافظه کار تعلیق شده، اما پس از مدت کوتاهی بی سرو صدا به کار خود بازگشته‌اند. به نوشته گاردین، اتهام زنی مذهبی در حالی بر انتخابات پارلمان انگلیس سایه انداخته است که جوامع مذهبی بریتانیا به خصوص مسلمانان نقش مؤثری در انتخابات پیش رو ایفا خواهند کرد. با این حال رفتارشناسی رهبران دو حزب نشان می‌دهد که آن‌ها تلاش می‌کنند فضای کارزار انتخاباتی را از مباحث مذهبی و نژادی دور کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.