در پی رسمی شدن اتهامات فساد مالی علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی، آینده سیاسی نتانیاهو در وضعیت نابسامان سیاسی تل‌آویو، در ابهام قرار گرفته است و وی برای حفظ قدرت تقلا می کند.

آینده سیاسی مبهم نتانیاهو و تقلا برای حفظ قدرت و تبرئه

قدس آنلاین؛ «گیدون سعر» عضو ارشد حزب لیکود و رقیب سیاسی «بنیامین نتانیاهو» از برگزاری انتخابات درون حزبی لیکود در آینده نزدیک خبر داده است. در پی صدور کیفرخواست علیه بنیامین نتانیاهو، فشار بر نخست وزیر اسرائیل برای کناره گیری از قدرت بالا گرفته است.

گیدون سعر از معدود نمایندگان لیکود در پارلمان (کنیست) است که به طور علنی می گوید نتانیاهو در انتخابات احتمالی آینده شانس پیروزی ندارد و حزب راستگرای لیکود باید رهبر جدیدی انتخاب کند. رسانه های اسرائیل گزارش داده اند که انتخابات برای تعیین کادر رهبری لیکود در ظرف شش هفته آینده برگزار می شود. تاریخ دقیق این رای گیری هنوز رسما اعلام نشده است.

گیدون سعر روز یکشنبه (۲۴ نوامبر) در حساب کاربری خود در شبکه توییتر نوشت: «از موافقت نخست وزیر با برگزاری انتخابات درون حزبی برای (تعیین) رهبر حزب استقبال می کنم.»

اتهامات نتانیاهو

نخست وزیر اسرائیل هم اکنون با اتهاماتی در خصوص فساد مالی مواجه است و دادستان کل رژیم صهیونیستی اخیرا پس از ماهها تحقیقات قضایی تصمیم خود را در مورد نتانیاهو اعلام کرد. این نخستین بار در تاریخ اسرائیل است که علیه یک نخست‌وزیر در زمان تصدی این پست اعلام جرم می شود.

نتانیاهو تاکید دارد که به رغم کیفرخواست صادره علیه او مبنی بر دریافت رشوه، فریب و سوءاستفاده از اعتماد عمومی قصد کناره گیری ندارد. وی متهم است برای این که پوشش خبری مثبت به او داده شود با شماری از مالکان رسانه های خصوصی اسرائیل بده بستان‌های مخفیانه ای داشته یا این که به طور غیرقانونی از افراد ثروتمند هدایایی به ارزش صدها هزار دلار دریافت کرده است.

نتانیاهو اتهامات را رد کرده و آنها را «سیاسی» خوانده است. او می گوید مخالفانش قصد کودتا دارند. «بنی گانتز»، رهبر حزب آبی و سفید و رقیب اصلی آقای نتانیاهو، هم پیشتر خواستار برکناری نخست وزیر شده و نسبت به «جنگ داخلی» در اسرائیل هشدار داده بود.

وی در حال حاضر بیش از یک دهه است که در راس حزب لیکود قرار دارد اما در دو انتخابات متوالی که طی ۵ ماه انجام شد نتوانست برای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی ائتلاف ایجاد کند. در حال حاضر با ضعیف شدن بنیامین نتانیاهو، رقبایی که طی ۱۰ سال گذشته به خاطر وجود وی دیده نشده بودند به دنبال عرض اندام هستند.

نتانیاهو ۶۹ ساله که از سال ۲۰۰۹ (۱۰ سال پیش) در پست نخست وزیری کشورش باقی مانده، ماه ژوئیه گذشته موفق شد رکورد طولانی‌ترین دوران نخست‌‍وزیری اسرائیل را به خود اختصاص دهد.

گزینه های مطرح برای ریاست لیکود

طی ۴ سال گذشته ۳ نفر برای ریاست لیکود اعلام آمادگی کرده اند. گزینه اول، گیدون سعر، وزیر اسبق آموزش رژیم صهیونیستی است که همواره به عنوان رقیب نتانیاهو برای ریاست لیکود در انتخابات داخلی لیکود شرکت کرده است. سعر از قدرت پایینی برخوردار است و در هیچ یک از انتخابات های داخلی نتوانست به نتانیاهو نزدیک شود.

گزینه دوم، نیر برکات، شهردار سابق شهر قدس اشغالی است. او نیز طی یکسال گذشته به عنوان رقیب نتانیاهو وارد میدان شده است اما شانس چندانی در مقابل نتانیاهو ندارد.

گزینه سوم، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه، وزیر راه و وزیر امنیت رژیم صهیونیستی است. او به اطاعت تام از نتانیاهو مشهور است و گفته می شود به این دلیل به عنوان وزیر خارجه از سوی نتانیاهو معرفی شد که دستورات نتانیاهو را در آنجا اجرا کند. کاتز نزدیک ترین گزینه به ریاست لیکود پس از نتانیاهو است چرا که از سوی خود او حمایت می شود.

گزینه دیگری که تازه وارد رقابت با نتانیاهو شده «یولی ادلستین» رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی است. گزارش شده که وی «به صورت جدی» در حال بررسی به چالش کشیدن ریاست «بنیامین نتانیاهو» بر حزب لیکود است.

نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد ادلستین از منظر محبوبیت در میان حامیان لیکود، در جایگاه پایین‌تری از نتانیاهو و سعر قرار دارد.

وضعیت کنونی نتانیاهو در رقابت با رقبا

بنیامین نتانیاهو طی یک سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. دسامبر ۲۰۱۸ با خروج آویگدور لیبرمن از کابینه نتانیاهو، وی کابینه قانونی خود را از دست داد و از آن تاریخ تاکنون به عنوان نخست وزیر دولت موقت تا زمانی که کسی بتواند کابینه جدیدی تشکیل دهد، امور را به دست گرفته است.

نتانیاهو در انتخابات ۹ آوریل ۲۰۱۹ با وجود آنکه با ۳۴ کرسی توانست بیشترین کرسی را در کنیست به دست آورد اما نتوانست برای تشکیل کابینه، ائتلافی شکل دهد و مجدد انتخابات دیگری برگزار شد.

۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ وضعیت نتانیاهو بدتر از انتخابات پیشین شد و حزب متبوعش با ۳۲ کرسی پس از ائتلاف رقیبش، آبی- سفید در جایگاه دوم قرار گرفت اما هنگامی که رقیبش ترتیبی اتخاذ کرد که نتانیاهو مسئول تشکیل کابینه شود، وی دوباره موفق به ایجاد ائتلاف برای تشکیل دولت نشد و درخواست تشکیل کابینه را به رئیس رژیم صهیونیستی پس داد.

راهکار حل بحران تشکیل کابینه

پس از اینکه بنی گانتز رقیب انتخاباتی نتانیاهو نیز نتوانست برای تشکیل کابینه، ائتلاف به وجود آورد، این موضوع مطرح شده که تنها با عدم حضور نتانیاهو در راس لیکود، امکان شکل گیری ائتلاف وجود دارد.

لذا یکی از راههای برون رفت از بحران کنونی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی این است که با کنار رفتن نتانیاهو، میان ائتلاف آبی- سفید و لیکود، ائتلاف جدیدی شکل بگیرد و در نهایت منجر به تشکیل کابینه جدید شود لذا این زمزمه در حزب لیکود قوت گرفت که نتانیاهو باید از ریاست لیکود کنار رود تا ائتلاف و دولت به وجود آید.

آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو

هم اکنون با رسمی شدن اتهامات فساد مالی علیه نتانیاهو، آینده سیاسی وی در وضعیت نابسامان سیاسی تل آویو در ابهام قرار گرفته است. اگرچه نتانیاهو توانسته است حمایت پایگاه سیاسی خود در میان راستگرایان را تاکنون حفظ کند اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ایراد رسمی اتهام علیه او بسیاری از اذهان را تغییر خواهد داد، از جمله در میان بسیاری از رای‌دهندگان راستگرا.

منتقدین نتانیاهو از دادگاه عالی رژیم صهیونیستی می خواهند تا او را ملزم به کناره‌گیری از قدرت کند. بر اساس قوانین موجود در فلسطین اشغالی، هرگاه یک وزیر کابینه با اتهام رسمی مواجه شود باید از سمت خود کناره‌گیری کند اما این قوانین هنوز در خصوص نخست‌وزیر امتحان نشده‌اند. از نظر حقوقی، سوالاتی نیز در این خصوص وجود دارد که آیا رئیس رژیم صهیونیستی می‌تواند قانون‌گذاری را که رسما متهم شده مامور تشکیل کابینه کند یا نه؟  

از سوی دیگر نتانیاهو در مقابل تلاش دارد به حامیانش بگوید آنچه رخ داده، بر مبنای دیدگاه حزبی شکل گرفته و به دنبال آن است تا زمانی که در قدرت است از تعقیب حقوقی مصون بماند.

نتانیاهو همواره سعی کرده است خود را یک قربانی نشان دهد تا از این طریق بتواند راستگرایان را به عنوان متحد خود حفظ کند. در نهایت نیز وی توانست از اعضای لیکود و احزاب راستگرای متحدش قول بگیرد که تنها در صورتی که او نخست‌وزیر باشد، وارد کابینه جدید شوند.

برای نتانیاهو مهمتر از تقسیم قدرت با گانتز این بود که نخست‌وزیر بماند چرا که اگر به هر سمتی پایین‌تر از نخست‌وزیری دست می‌یافت باید بلافاصله پس از اتهام رسمی از سمت خود کناره می‌گرفت.

نخست‌وزیر بنابر قوانین رژیم صهیونیستی تا رای نهایی دادگاه که پس از تجدیدنظرخواهی صادر می‌شود می‌تواند در قدرت باقی بماند، این روند می‌تواند سالها به طول بینجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.