یک مقام مسوول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: نفت کوره مورد نیاز ناوگان دریایی کشور طبق استاندارد IMO۲۰۲۰ با حداکثر گوگرد نیم درصد، در داخل کشور تولید می شود.

ایران؛ تنها تولیدکننده نفت کوره نیم درصد گوگرد در خاورمیانه
  • به گزارش قدس انلاین سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران  با اعلام اینکه نفت کوره مورد نیاز ناوگان دریایی کشور طبق استاندارد IMO۲۰۲۰ با حداکثر گوگرد نیم درصد، در داخل کشور تولید می شود، گفت: هم اکنون با تدابیر اندیشیده شده و برنامه ریزی های انجام شده، نفت کوره کم گوگرد ( نیم درصد) مورد نیاز برای ناوگان دریایی کشور از طریق پالایشگاه های اراک و بندرعباس در حال تامین است؛ بنابراین با توجه به این امر نیازی به واردات نفت کوره کم گوگرد وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه قیمت کنونی نفت کوره چه میزان است ، اظهار داشت: قیمت نفت کوره تحویلی به کشتیرانی توسط امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران بر اساس نرخ بازار فوب خلیج فارس تعیین می شود. گفتنی است برخی کشتی ها توانایی مصرف نفت گاز را دارند که در صورت اعلام نیاز از سوی شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی انواع گرید نفت گاز نیز توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی قابل تأمین است.

این مقام مسوول افزود: با راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت کوره RHU با ظرفیت ۸۰ هزار بشکه در روز در پالایشگاه اصفهان در آینده، نفت کوره کم گوگرد برای مصارف صادراتی نیز قابل تامین است.

ایران تنها تولیدکننده نفت کوره کم سولفور منطقه/نفت کوره گران تر از گازوییل!

 با عملیاتی شدن این اقدام، ایران به تنها تولیدکننده نفت کوره کم سولفور در منطقه تبدیل شده است. تمام کشورهای منطقه نیاز خود را از طریق واردات تامین می کنند که همین روند موجب افزایش قابل توجه قیمت نفت کوره کم سولفور در منطقه شده است تا جایی که در برخی موارد نرخ این محصول از قیمت گازوییل نیز فراتر رفته است.

بر اساس اعلام سازمان بین المللی دریانوردی، گوگرد سوخت مورد استفاده کشتی ها تا پایان سال ٢٠٢٠ میلادی باید به کمتر از ٠.٥ درصد برسد. در حالیکه اکنون گوگرد موجود در سوخت کشتی ها ٣.٥ درصد است؛ در این بین روسیه، به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت کوره جهان خواهان به تعویق افتادن این تصمیم تا سال ٢٠٢٥ میلادی شده است.

بر اساس پیش بینی‌ها، سهم کشتیرانی در انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ میلادی به حدود ۱۷ درصد می رسد. این در حالی است که حدود ۲۰ درصد از سوخت‎های تولید شده (به غیر از بنزین) در صنعت حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می‎گیرند؛ به همین دلیل سهم این صنعت در تولید گازهای گلخانه ای ۳ درصد دی اکسید کربن، ۱۵ تا ۱۹ درصد اکسیدهای نیتروژن و ۴ تا ۹ درصد اکسیدهای گوگرد است. 

به گفته کارشناسان، تصمیم سازمان بین المللی دریانوردی در راستای انجام فاز دوم کاهش گوگرد موجود در سوخت(بانکر) کشتی ها است. در فاز اول که از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی صرفاً در آمریکای شمالی، دریای شمال، کانال مانش و دریای بالتیک الزامی شده بود کشتی‌ها ملزم به استفاده از سوخت‌هایی شدند که میزان گوگرد آنها حداکثر ۰.۱ درصد بود. به نظر می رسد اجرایی شدن این تصمیم، در روند کاهش ۱۳ درصدی فروش بانکر در بزرگترین بندر فروش بانکر در اروپا و سومین بندر فروش بانکر در جهان یعنی بندر روتردام که از سال ۲۰۱۱ میلادی فعال شده بود موثر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.