یک پژوهشگر اقتصادی گفت: منابع افزایش یارانه بنزین را باید در صندوقی برد که اولا دخل و خرج آن برای مردم شفاف باشد و دوم برای تولید به سمت تحقیق و توسعه برود و همچنین حمل و نقل عمومی بهتر شود و در این صورت سرمایه مردم افزایش پیدا می‌کند.

دخل و خرج منابع افزایش قیمت بنزین برای مردم شفاف شود

به گزارش قدس آنلاین، رضا تنهایی پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه در اقتصاد انگیزه ها به گونه ای جهت دهی می شوند که کنشگران به سمت بیشترین منافع با کمترین هزینه بروند، اظهار کرد: حاکمیت با قوانین و مقرراتی که وضع میکند سعی میکند انگیزه ها را به سمت مطلوب هدایت کند. در کشور ما ساختار اقتصادی به گونه ای بوده که دچار شکاف طبقاتی شده ایم، یعنی ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شده اند.

وی افزود: سیاستمداران با تعیین سیاست هایی به دنبال پر کردن این شکاف به صورت دائمی یا موقتی هستند. مثلا کمیته امداد با همین هدف تشکیل شده است. گاهی هم تصمیمات به صورت مقطعی گرفته می شود که بارزترین آن یارانه ۴۵ هزار تومانی است. البته آمار و ارقام نشان دهنده کاهش ضریب جینی پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بوده اما پس از مدتی دوباره این شکاف افزایش پیدا کرده است.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه تورم در کشور ما قدمت ۵۰ ساله دارد، گفت: شرایط تورم به نفع صاحبان دارایی است به این صورت که ثروتمندان را ثروتمندتر می کند و فقرا را فقیرتر.

وی با اشاره به اینکه دولت ها تلاش کردند تا با سیاست های مختلف پول بیشتری به جیب فقرا تزریق شود، ادامه داد: یارانه ها در کشور ما عموما غیرمستقیم بوده و کسی که یارانه بیشتری مصرف می کرده، یارانه بیشتری هم دریافت می کرده است. مثلا خانواده ای که چند خودرو داشتند یارانه بیشتری از بنزین، نان، شیر و ... دریافت می کردند. در صورتی که باید مصرف زدگی را تقبیح کرد. اولین راهکار قطع کردن یارانه این افراد است. نتیجه این کار حداقل قطع یارانه ثروتمندان و توزیع آن در بین عموم مردم است.

تنهایی افزود: سیاست هدفمندی یارانه ها قصد داشت در گام بعدی یارانه را به سمت دهک های پایین جامعه هدایت کند. اگر این سازوکار به درستی اجرا شود، به عدالت نزدیک می شویم.

وی با اشاره به اینکه توزیع ناعادلانه یارانه ها منجر به عدم بهره وری می شود، گفت:‌ وقتی انرژی به صورت ارزان به تولید کشور تزریق می شود در واقع رانتی به تولیدگران داده ایم و باعث کاهش بهره وری آن ها شده ایم. تا زمانی که درِ صادرات و واردات کشور بسته باشد و تولیدکنندگان فضای رقابتی در سطح جهانی را تجربه نکنند، زمانی که در شرایط رقابت قرار بگیرند، رقابت را می بازند و ضرر آن به جیب مردم برمی گردد.

وی با اشاره به اینکه یک راهکار کلی و عمومی در بحث یارانه ها این است که عموم مردم و فقرا را صاحب دارایی و در گام دوم صاحب سرمایه کند، گفت: دارایی ارزش اقتصادی دارد و سرمایه داشته ای است که می تواند تولیدگر باشد. قاعده کلی در توزیع یارانه ها باید این باشد که ابتدا فقرا را صاحب دارایی و سپس صاحب سرمایه کنیم. مثلا پول بنزین به آن‌ها داده شود. در سایر یارانه های حمایتی و یارانه های نقدی مثلا کمیته امداد مسکن محرومین رو جدی تر بگیرند. آموزش دهک‌های پایین و افزایش سرپایه انسانی بین این دهک ها در واقع نمونه ای از صانب سرمایه شدن این دهک هاست.

این پژوهشگر اقتصادی تاکید کرد: منابع هدفمندی افزایش یارانه بنزین را باید در صندوقی برد که اولا دخل و خرج آن برای مردم شفاف باشد و دوم برای تولید به سمت تحقیق و توسعه برود و همچنین حمل و نقل عمومی بهتر شود و در این صورت سرمایه مردم افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به وجود چهار نظام بانکی، مالیاتی، توزیع و یارانه ای در کشور، بیان کرد: اصلاح نظام یارانه ای ساده ترین اصلاح است که باید در وهله آخر به آن پرداخته شود. ابتدا باید نظام مالیاتی را اصلاح کرد و پس از آن نظام بانکی و توزیع. اگر این سه اصلاح شوند نظام یارانه ای خود به خود اصلاح می‌شود.

وی تاکید کرد: منابع هدفمندی یارانه بنزین را باید در صندوقی برد که اولا دخل و خرج آن برای مردم شفاف باشد و دوم برای تولید به سمت تحقیق و توسعه برود و همچنین حمل و نقل عمومی بهتر شود و در این صورت سرمایه مردم افزایش پیدا می‌کند.

تنهایی با اشاره به وجود چهار نظام بانکی، مالیاتی، توزیع و یارانه ای در کشور، بیان کرد: اصلاح نظام یارانه ای ساده ترین اصلاح است که باید در وهله آخر به آن پرداخته شود. ابتدا باید نظام مالیاتی را اصلاح کرد و پس از آن نظام بانکی و توزیع. اگر این سه اصلاح شوند نظام یارانه ای خود به خود اصلاح می‌شود.

وی در پایان گفت:‌ بودجه سال آینده کمتر از یک ماه دیگر وارد مجلس می شود. به نظر من بهتر است نظرات کار کارشناسی درباره اجرای طرح افزایش قیمت بنزین تا پیش از ورود بودجه به مجلس توسط دانشگاه ها و نخبگان به بحث و بررسی گذاشته شود و از دل آن چند نظر برای اصلاح طرح استخراج شود و یکی از نظرها نهایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.