اتفاقات اخیر در کشور ما نشان می دهد با وجود همه ادعاها درباره پیشرفت بالای زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و افتتاح های چندین باره هنوز این برنامه ملی به نقطه قابل اتکایی نرسیده است.

امنیت کشور در گرو شبکه ملی اطلاعات

اتفاقات اخیر در کشور ما نشان می دهد با وجود همه ادعاها درباره پیشرفت بالای زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و افتتاح های چندین باره هنوز این برنامه ملی به نقطه قابل اتکایی نرسیده است. هرچند باید اذعان کرد نگه داشتن شبکه داخلی و قطع سرویس بین‌المللی اینترنت هم در نوع خود بی سابقه بود که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، اما در عین حال باید گفت در ۱۰ روز گذشته خسارت‌ها و زیان‌های زیادی بر کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت و ارتباطات آنلاین و استارت آپ‌ها که وابستگی شدیدی به اپلیکیشن‌های خارجی دارند، وارد شد. بسیاری از ارتباطات روزمره و عادی مردم هم تحت تأثیر این رویداد قرار گرفت و برای آنکه بیگانگان و عناصر سازمان‌یافته در اغتشاشات اخیر نتوانند با ابزارهای ارتباطی در فضای مجازی دست به تهییج و ساماندهی آشوب و انتقال تصاویر برای خوراک شبکه‌های بیگانه بزنند، ناچار به قطع سرویس بین‌المللی اینترنت در کشور شدیم.

اما اتفاقی که بیشتر به چشم آمد و ضرورت توجه و اندیشه و اقدام در این حوزه را یک بار دیگر مطرح کرد، این بود که با وجود سال‌ها تأکید و تلاش برای ایجاد ابزارک‌های جایگزین مبتنی بر شبکه ملی، عملاً قریب به اتفاق پیام رسان‌های داخلی نیز کارآیی و کارکرد خود را از دست دادند. در حالی که تجربه کوچ کاربران از پیام رسان‌های مختلف پس از فیلتر شدن آن‌ها همچون انتقال از وایبر به تلگرام و از تلگرام به واتساپ و... و حالا پس از قطعی ۱۰ روزه اینترنت و آشکار شدن اینکه دغدغه مردم نه پیام رسان‌ها که کسب و کارشان بود، بیانگر آن‌ است که اقدام مؤثر در این حوزه اگر جدیت و عزم پشت سر آن باشد، شدنی است. بیژن نوباوه قطع اینترنت در صورت وقوع تنش و ناآرامی پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را قابل پیش‌بینی دانسته و می‌گوید: از قبل چه در مجلس هشتم و نهم  و حتی در مجلس دهم نسبت به آن توجه شده بود.

وی با اشاره به وابستگی امور اداری کشور، فعالیت‌های اقتصادی و امثال‌ آن به اینترنت، می‌گوید: دولت قصور زیادی در این اتفاق داشت و با وجود اینکه تصمیم به قطع اینترنت را به نهادهای دیگر نسبت می‌دهد، این تصمیم خود دولت بود، اما اقدامی اجتناب‌ناپذیر بود که امکان سازماندهی را از دشمن سلب کند. عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه ما از سال ۷۸ تاکنون در حواث و فتنه‌های مختلف با این تجربه مواجه بوده‌ایم و اغتشاشات اخیر هم آخرین اقدام دشمن نخواهد بود و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند اقدامات دشمن تمام نمی‌شود، تاأکید می‌کند: دلیل اینکه دولت در این سال‌ها اقدام مؤثر و جدی برای بومی کردن فضای مجازی و ایجاد پیام رسان‌های داخلی انجام نداده، این است که خودش در انتخابات از این شبکه‌ها به نفع خودش و برای هدایت افکار عمومی استفاده کرده که مسئول این امر هم خود آقای جهرمی در مسئولیت پیشین‌اش بود و بارها مجلس در این باره تذکر داد. نوباوه می‌گوید: سامان ندادن شبکه ملی اطلاعات در کشور یک اشتباه بود و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی هم در این اتفاق تقصیر دارند. آیا دولت جواب خسارت کسب و کارهای زیان دیده و مردم را می‌دهد؟ چرا پیام‌رسان‌های داخلی تقویت نشدند؟ مگر دولت تجربه ۹۶ را نداشت؟.

وزیر ارتباطات باید پاسخگو باشد

وی با بیان اینکه دولت اهتمام جدی به ایجاد شبکه ملی نداشته، درباره شکست پروژه پیام رسان‌های داخلی می‌گوید: بین حرف‌ها و شعارهایی که مطرح شد با آنچه اتفاق افتاد، فاصله زیادی است. با ۵ میلیارد تومان وام هیچ پیام‌رسانی نمی‌تواند برای تأمین نیاز یک کشور پا بگیرد، در حالی که تأمین سخت افزارهای چنین طرحی ده‌ها برابر این رقم اعتبار نیاز دارد. انتخاب سرورها، تأمین و تخصیص پهنای باند و امثال آن‌ مسائل مهم و زیربنایی است که دولت در تأمین آن‌ها کوتاهی کرده و پهنای باند داده شده به این پیام رسان‌ها به هیچ وجه قابل مقایسه با پیام رسان‌های خارجی نیست. وی تأکید می‌کند اگر مجلس وزیر را مؤاخذه نکند و از او مطالبه‌گری نکند، به طور حتم در دو سال آینده باز هم با وضعیت مشابه و چه بسا بدتر هم مواجه خواهیم بود و من معتقدم در این مورد حتی باید از رئیس جمهور هم سؤال شود و مجلس به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند.

ادعای دولت درباره پیشرفت شبکه ملی اطلاعات واقعیت نداشت

نصرالله پژمانفر هم با تأکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات یکی از مسائل جدی و مهم کشور است، می‌گوید: پس از حوادث اخیر و قطع شبکه اینترنت به تدبیر دولت، روشن شد ادعایی که در مورد شبکه ملی اطلاعات وزیر جوان دولت  دارد و مدعی بود ۸۵ درصد این شبکه راه‌اندازی شده، واقعیت ندارد، وگرنه نباید قطع ارتباط اینترنت خارجی، تا این حد امور کشور را تحت تأثیر قرار دهد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌افزاید: اگر به هر دلیل نظام تصمیم بگیرد از اینترنت بین الملل استفاده نکند، نباید شبکه داخلی ما مختل شود و سبب شود زندگی مردم مختل و خدمات‌دهی به آن‌ها متوقف شود. نماینده مردم مشهد با بیان اینکه دولت آمادگی و برنامه ای برای مواجهه با این وضعیت نداشت، خاطرنشان می‌کند: دولت باید این موضوع را جدی بگیرد؛ چون ممکن است به هر دلیلی در آینده و در شرایط تهدید، اینترنت از خارج قطع شود و همه کشورها برای چنین وضعیتی تدبیر کرده‌اند.

امروز چین، هند، حتی کره جنوبی این مسئله را حل کرده‌اند و هم اینترنت ارزان قیمت و هم خدمات با سرعت بسیار بالا به مردم ارائه می‌دهند. اما چون سرورهای اینترنت ما در کاناداست سرعت اینترنت ما از افغانستان و عراق هم بی‌کیفیت‌تر و ناامن‌تر است. بنابراین امیدواریم وزارت ارتباطات پس از این تجربه آخر وظایف خود را در این زمینه اجرا کند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره دلیل موفق نبودن پیام‌رسان‌های داخلی هم با تأکید بر اینکه وام‌هایی که دولت مدعی بود برای تقویت پیام رسان‌ها اختصاص یافته، هیچ گاه به طور کامل پرداخت نشد، می‌گوید: خوب است وزارت اطلاعات جزئیات این حمایت ها را اعلام کند. پژمانفر می‌افزاید: ما می‌گوییم نه همه پلت‌فرم‌هایی که به پیام‌رسان‌های خارجی مثل تلگرام و اینستاگرام و واتساپ و امثالهم داده می‌شود که یک پنجم آن‌را  در اختیار پیام رسان‌های داخلی قرار دهند و ببینند آیا قدرت جذب مردم و جایگزین شدن را دارند یا نه. نماینده مردم مشهد  ادامه حیات پیام رسان‌های داخلی تاکنون را جهاد عنوان کرده و می‌گوید: وقتی زیرساخت‌های لازم در اختیار آن‌ها قرار نگیرد، طبیعی است که پیام رسان‌های داخلی زمین بخورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.