دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گذشته در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده وارد افغانستان شد. به گزارش رویترز و بر اساس ادعای منابع آمریکایی هدف ترامپ از این سفر که نخستین سفر وی به افغانستان به عنوان رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود، دیدار با نظامیان آمریکایی به مناسبت روز شکرگزاری اعلام شده بود. ترامپ که در پایگاه نظامی بگرام، در جمع سربازان آمریکایی حضور یافته بود، از آغاز دوباره مذاکرات صلح با طالبان خبر داد.

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گذشته در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده وارد افغانستان شد. به گزارش رویترز و بر اساس ادعای منابع آمریکایی هدف ترامپ از این سفر که نخستین سفر وی به افغانستان به عنوان رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود، دیدار با نظامیان آمریکایی به مناسبت روز شکرگزاری اعلام شده بود. ترامپ که در پایگاه نظامی بگرام، در جمع سربازان آمریکایی حضور یافته بود، از آغاز دوباره مذاکرات صلح با طالبان خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها رئیس جمهور آمریکا در طول توقف 5/2 ساعته خود در پایگاه نظامی بگرام با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر رابرت اوبران، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، محافظان و مأموران امنیتی و گروهی از خبرنگاران ترامپ را می‌کردند. ژنرال مایک مایلی، رئیس ستاد ارتش مشترک افغانستان که چند روز پیش وارد افغانستان شده بود، وظیفه استقبال از رئیس جمهور آمریکا را در پایگاه بگرام برعهده داشت.

ترامپ در سخنان کوتاهی در جمع سربازان آمریکایی مستقر در پایگاه نظامی بگرام گفت: «طالبان می‌خواهند توافق کنند و ما با آن‌ها دیدار می‌کنیم و به آن‌ها می‌گوییم که باید توافق بر سر آتش‌بس باشد و آن‌ها نمی‌خواستند بر سر آتش‌بس توافق کنند، اما معتقدم که در حال حاضر آن‌ها خواستار توافق هستند». ترامپ همچنین از کاهش قابل ملاحظه نظامیان آمریکایی در افغانستان خبر داد؛ در عین حال وی گفت نظامیان آمریکایی تا زمانی که صلح و امنیت در این کشور تأمین شود، در آنجا باقی خواهند ماند.

واکنش طالبان به سفر ترامپ

بر اساس گزارش رویترز، اظهارات ترامپ در رابطه با تمایل طالبان برای از سرگیری مذاکرات با واکنش طالبان همراه بود و روز جمعه ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان از آمادگی طالبان برای ازسرگیری گفت‌وگوهایی که از اوایل سال جاری میلادی متوقف شده بود، خبر داد. سخنگوی طالبان در این رابطه گفت: موضع ما همانند سابق است؛ اگر بنابر از سرگیری گفت‌وگوها باشد، باید از همان‌جایی باشد که متوقف شد.

در حالی که در مذاکرات آمریکا با طالبان دولت افغانستان در آن حضور ندارد، بدبینی بخش اعظم مردم و سیاسیون افغانستان را در پی داشته است، سفر غیرمنتظره رئیس جمهور آمریکا و دیدار وی با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان آن‌هم در پایگاه نظامیان آمریکا در بگرام، با انتقاد تند یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همراه بوده است. «عبدالطیف پدرام» رهبر حزب کنگره ملی افغانستان و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز جمعه در این رابطه گفت: حضور مالکانه‌  دونالد ترامپ در پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام در شمال کابل، تحقیر مردم افغانستان بود. رهبر حزب کنگره ملی افغانستان افزود: ترامپ آگاهانه و از عمداً به رئیس جمهوری افغانستان توهین کرده است. وی ادامه داد  وقتی برخورد ترامپ  با رئیس جمهوری افغانستان را در بگرام دیده، اعتقادش به اینکه باید  برای آزادسازی  سرزمین افغانستان مبارزه کرد و ‌اشغالگران آمریکایی را از افغانستان بیرون راند، بیش از پیش محکم‌تر شده است.

حضور آمریکا و افزایش ناامنی در افغانستان

آمریکا و متحدانش در حالی از سال 2001 و به بهانه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در افغانستان خاک این کشور را مورد حمله قرار داده‌اند که تنها دستاورد این حضورافزایش ناامنی و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان بوده است. بر اساس اظهارات مقامات و مسئولان افغانستان، ادامه حضور نیروهای آمریکایی‌ در افغانستان تنها موجب افزایش ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر شده است. مقامات و مردم افغانستان بارها از ادامه حضور نظامیان خارجی به فرماندهی آمریکا در آن کشور انتقاد کردند و خروج آمریکایی‌ها را از افغانستان خواستار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.