در نشستی با حضور دانشجویان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی موضوع افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر تورم و اقتصاد کشور مورد بررسی قرار گرفت.

بحرینی:پرداخت یارانه به معنی پول پاشی نیست /سهم بنزین در سبد یارانه های پنهان بالا نیست

به گزارش قدس آنلاین، در نشستی با حضور دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جامعه اسلامی با حجت الاسلام محمد حسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد موضوع افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر تورم و اقتصاد کشور مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه سوالات دانشجویان و پاسخ نماینده مجلس را می خوانید. 

*دولت ارزش جبران کسری بودجه  را به هزینه های تحمیل شده به کشور بر اثر اعتراضات و برخی اغتشاشات پس از افزایش قیمت بنزین ترجیح داده است؟

** حجت الاسلام حسین زاده بحرینی: بر اساس محاسبات من و  طبق گفته  صریح قوه مجریه ، حتی  دولت در این زمینه بدهکار هم می شود  و یک ریال از این پول به بودجه دولت نمی رود. زیرا از محل افزایش قیمت بنزین ، ۳۱ هزار میلیارد تومان درامد ایجاد می شود، این در حالی است که  باید حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی از سوی دولت  پرداخت شود، بنابراین حتی در این موضوع هم دولت کسری دارد.از این رو جبران کسری بودجه از این محل حرف دقیقی نیست.

تورم ناشی از حامل های انرژی راهی جز تعزیرات ندارد، وقتی حامل ها گران می شود، اقلام و کرایه منزل هم گران می شود و عمده شوکی که به ملت وارد می شود در سوپر مارکت است. یعنی جرعه جرعه تورم را به مردم می چشانیم. این در حالی است که دولت با ابزاری که در اختیار دارد می توانست این وضعیت را کنترل کند  و یارانه را به صورت نقد به حساب مردم واریز نکند، به طوری که به هر شهروند یک کارت سوپر مارکت بدهد  و محل خرید های روزانه مردم را مدیریت کند.

به طور مثال  ۲۵ آبان لیست قیمت اقلام را ارائه می کرد  و با تضمین ، قیمت را یک سال ثابت نگه می داشت؛ در حالی که اجناس گران می شوند ولی ما به التفاوت از محل کارت سوپر مارکت و از محل گران شدن حامل ها حساب می شود.

این گونه ، شوک لحظه ای گران شدن قیمت را می توان مدیریت کرد. این دیگر تعزیرات نیست و از جنس مهندسی است.

فرص کنید اگر ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف کنیم، به این معنی است که هر ایرانی یک لیتر بنزین حق دارد که این مدل توسط دانشجوهای دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده و  به معاون اول رئیس جمهور نیز ارائه شده است. از این رو خانواده ۵ نفره ۱۵۰ لیتر بنزین دارد یا در طول ماه مصرف می کند و یا مصرف نمی کند و می تواند بفروشد که بازار متشکل شکل می گیرد و البته دولت  در این بازار حمایت کننده است و مدیریت قیمت می کند، مثلا بنزینی که مصرف نشده، لیتری۶۰۰ تومان قیمت دارد. مصرف نشد میتواند بفروشد و ۹۰۰ تومان بگیرد؛ مردم روزشماری می کنند برای افزایش قیمت بنزین! چون کسی که ماشین ندارد به نفعش است.

یارانه پاداش کم مصرف کردن است؛ پاداش کسی است که به اقتصاد کشورش کمک می کند و پول پاشی نمی کند. دولت باید برای مردم توضیح می داد که  مثلا قیمت برق کیلو واتی ۷۰۰ تومان است و هر خانواده ۵۰۰ کیلو وات در کارت سهمیه دارد، در صورت مصرف پولی گرفته نمی شود(از کارت کم می شود) و اگر مصرف نشد آخر ماه تبدیل به پول می شود.

درصورت این توجیهات و برگزاری رفراندوم، به اعتقاد من ۷۰ درصد مردم این موضوع را قبول می کردند.

*در مورد افزایش قیمت بنزین فایلی توسط مرکز پژوهش های مجلس درباره حجم یارانه انرژی کل کشور که بنزین حجم خیلی کمی از یارانه ها را تشکیل می دهد منتشر شد؛ چرا افزایش قیمت ها از بنزین شروع شد؟ چرا از مردم شروع شد؟ در دولت قبل هم افزایش قیمت داشتیم و خیلی بهتر عمل شد. رئیس جمهور با مردم صحبت کرد و یارانه ها قبل از افزایش قیمت پرداخت شد: چرا در این دولت شوک آور اجرا شد؟ چقدر درامد از این طرح در نظر گرفته شده؟ در این یک هفته چه هزینه هایی به کشور تحمیل شد؟ ارزش داشت؟

**  در کشور بالای هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع می شود ،با انتخاب رئیس جمهور بالای ۳ هزار میلیارد تومان منابع در اختیارش قرار داده می شود که ۱/۳ آن یارانه است،  بخش عمده آن ۱.۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت های دولتی است و۵۰۰ هزار میلیارد تومان هم توسط لایحه به مجلس آورده شده و تصمیم گیری می شود.

در سبد یارانه های پنهان، سهم بنزین بالا نیست: طبق نظر من اگر از گاز شروع کنیم بهتر است. دلیل شروع گرانی از بنزین، استراتژیک بودن بنزین است. رشد مصرف بنزین در ایران تقریبا غیر عادی است.

طبق محاسبات مرکز پژوهش های مجلس، مصرف ما به زودی به سطح ۱۲۵ میلیون لیتر در روز می رسد که همه ظرفیت تولید ما هم پاسخگوی این مقدار نخواهد بود.

استراتژیک بودن قیمت بنزین به این علت است که اگر نتوان در داخل کشور تولید کرد به زودی در معرض تحریم قرار خواهیم گرفت. اواخر دولت احمدی نژاد ، ما از پتروشیمی ها بنزین می‌گرفتیم که از لحاظ محیط زیست مناسب نیست.اما اگر به پالایشگاه ها اکتفا می کردیم، مصرف بیشتر از تولید بود، بخصوص که مهمان ناخوانده قاچاق هم داریم.

در گاز مازاد تولید داریم. دلیل ایجاد خط لوله صلح و صادر گاز به هند هم این است که مازاد تولید داریم. گازوئیل هم مانند گاز است  و نگران تحریم آن نیستیم.

*گفته شده این طرح در جلسه شورای اقتصادی سران قوا تصویب شده است؛ جایگاه قانونی این شورا چیست؟ از چه کسانی تشکیل شده و چه اختیاراتی دارد؟ مجلس کجای کار است؟

**شورای اقتصادی سران قوا کمتر از دو سال است که تشکیل شده است. مقام معظم رهبری جلسات آسیب های اجتماعی را برگزار می کردند و بعد از مدتی جمع بندی ایشان این بود که مسائل اقتصادی، مادر آسیب های اجتماعی است. ایشان روسای سه قوه و چند نفری که ارتباط به این قصه داشتند را دعوت کردند و فرمودند که جلسات مستمری داشته باشند و مسائلی که نیاز به تصمیم گیری فوری دارد و از طریق عادی حل نمی شود، تصمیم گیری کنند. آقای لاریجانی هم تحت فشار نماینده ها قرار گرفتند که مجلس کنار گذاشته نشود و توسط حضرت آقا پیشنهاد شد طرح دوفوریتی و سه فوریتی برده شود. پس از لحاظ قانونی تصمیمات شورای اقتصادی سران قوا  مشروعیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.