برنامه دیدار امروز نهم آذر ماه تیمهای شهرخودرو خراسان و صنعت نفت آبادان در چارچوب لیگ برتر فوتبال در مشهد در حالی از دستور کار خارج نشده که آلودگی شدید هوا در این کلانشهر منجر به تعطیلی بخشی از مدارس شده است.

آلودگی هوا بازی فوتبال لیگ برتر را در مشهد لغو نکرد

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: هیچگون ابلاغیه مکتوبی مبنی بر آلودگی هوا و اعلام ضرورت توقف فعالیتهای ورزشی در فضای روباز به این اداره‌کل ابلاغ نشده است.

فرزاد فتاحی افزود: کارگروه آلودگی هوای خراسان رضوی هم هیچ اعلامی در خصوص آلودگی هوا و ضرورت توقف بازی فوتبال عصر امروز در مشهد نداشته است.

وی مرجع تصمیم‌گیری برای مسابقات لیگ برتر را فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اعلام و بیان کرد: بر اساس تصمیم شورای تامین خراسان رضوی نیز رقابت فوتبالی عصر امروز در مشهد طبق برنامه از پیش تعیین شده برگزار می‌شود.

تیمهای شهر خودرو خراسان رضوی و صنعت نفت آبادان در چارچوب هفته دوازدهم رقابتهای لیگ برتر فوتبال عصر امروز نهم آذر ماه در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد به مصاف یکدیگر می‌روند.

ضرورت توقف تمامی فعالیت های ورزشی در فضای باز

معاون پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به تداوم آلودگی هوا برای چهارمین روز متوالی در مشهد، نه تنها ضرورت توقف همه فعالیتهای ورزشی در فضای باز بطور کتبی به همه ارگانها در این کلانشهر ابلاغ شده بلکه کارگروه استانی کاهش آلودگی هوا نیز مدارس مقطع ابتدایی مشهد را تعطیل کرده است.

حمید عرفانی بازی فوتبال عصر امروز لیگ برتر فوتبال در مشهد را نیز مشمول ابلاغیه مورد اشاره اعلام و بیان کرد: با این وجود تصمیم برای لغو این دیدار بر عهده اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان رضوی است.

وی افزود: در شرایط اعلام آلودگی هوا و پیش‌بینی تشدید و تداوم آن همه ارگانها باید اقدامات لازم را برای کاهش اثرات و خطرات ناشی از آلودگی انجام دهند.

مطالعات نشان می‌دهد فرد طی فعالیتهای هوازی تی با شدت کم، تا ۱۰ مرتبه هوای بیشتری را نسبت به حالت استراحت استنشاق کرده و لاجرم هوای بیشتری را به عمق ریه‌های خود فرو می‌برد.

در این حالت تنفس دهانی افزایش می‌یابد و باید به این نکته توجه کرد که تنفس دهانی فاقد فیلتراسیون و پاک کنندگی گذرگاه بینی است.

این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فرد بیشتر در معرض ذرات آلوده‌ قرار گیرد بنابراین ورزش آن هم به صورت حرفه‌ای در هوای آلوده اقدامی خطرناکی برای همه گروههای سنی به ویژه برای کودکان و بیماران ریوی و قلبی است.

کارشناسان معتقدند این تاثیر بر افرادی که در فضای باز ورزش می‌کنند به مراتب شدیدتر است. دلیل این امر هم آن است که با انجام حرکات و برنامه‌های ورزشی ضربان قلب و تعداد دفعات دم و بازدم افزایش یافته و بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد اما در فضای آلوده به جای دریافت اکسیژن، آلاینده‌ها را با حجم زیاد وارد ریه خود می‌کند.

آلودگی مداوم طی چهار روز اخیر در کلانشهر مشهد در نهایت با تصمیم کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی شامگاه دیشب موجب اعلام تعطیلی امروز مدارس مقطع ابتدایی در دو نوبت صبح و عصر روز نهم آذر ماه شد. همچنین در جریان نشست این کارگروه تشدید آلودگی برای روزهای نهم و دهم آذرماه جاری نیز پیش‌بینی شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.