خرم آباد- به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی بعد از اهرام ثلاثه مصر که بزرگ‌ترین بناهای سنگی جهان هستند، پل‌های تاریخی لرستان دومین بناهای سنگی به‌جامانده از دوران گذشته به‌حساب می‌آیند که متأسفانه براثر سیل فروردین‌ماه سال جاری خسارت بسیار زیادی متوجه آن‌ها شد.

راه‌های سیل زده لرستان در مسیر بازسازی

قدس آنلاین-گروه استان ها:  ازآنجاکه استان لرستان شاهراه و گذرگاه مهمی در قدیم به‌حساب می‌آمده، به همین خاطر مسیرهای شمال را به جنوب و شرق را به غرب وصل می‌کرده لذا این موضوع یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری بیشتر پل‌ها در این منطقه است و از همین رو این استان به سرزمین پل‌ها شهرت دارد.

متأسفانه در جریان سیل امسال بنا بر آمار اعلام‌شده ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده آسیب دید که ۱۲۰کیلومتر آن به‌طورکلی تخریب شد و در این میان تعداد ۷۰۰ پل نیز آسیب جدی دید.

در سیل امسال مهم‌ترین جاده استان محور خرم‌آباد - پل‌دختر بود که بیش از ۷۰ کیلومتر از مسیر آن به شکل صد درصد تخریب شد.

محور خرم‌آباد - پل‌دختر مهم‌ترین مسیر ارتباطی است که باوجود عملیات بازسازی توسط راهداری اما با توجه به عبور رودخانه کشکان از کنار این محور این جاده از ایمنی لازم برخوردار نبوده و بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید این رودخانه هر چه زودتر لایروبی شود تا با توجه به بارندگی‌های در پیش رو شاهد تخریب مجدد این محور نباشیم.

گر چه راه‎های ارتباطی خسارت‌دیده از سیل فروردین‌ماه امسال به‌صورت موقت بازگشایی شدند و اکنون نیز کار بازسازی راه‌های استان ادامه دارد اما استانداردسازی و بازسازی باکیفیت این مسیرها به تأمین اعتبار ویژه نیاز دارد.

عدم همخوانی اعتبارات با عملیات بازسازی

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری لرستان بابیان اینکه ۷۰۰ پل در سیل امسال تخریب شد اظهار می‌کند: در حال حاضر تعداد ۹۰ دستگاه پل در حال احداث و ۷۰دستگاه پل دیگر نیز در حال تعمیر می‌باشد.

بسیاری از راه‌ها و پل‌ها به‌صورت موقت بازسازی و برای تردد مردم بازگشایی‌شده است اما برای احداث پل‌های جدید با استانداردهای لازم هزینه بسیاری زیادی لازم استگودرز امیری با اشاره به تخریب وسیعی که سیل از خود بر جای گذاشته است ادامه می‌دهد: در سیل فروردین‌ماه امسال ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده آسیب‌دیده که ۱۲۰کیلومتر آن به‌طورکلی تخریب شد.

وی حجم تخریب‌ها را با توجه به اعتبارات موجود ناهمخوان و نامتناسب می‌داند و می‌گوید: اعتبارات لرستان برای بازسازی زیرساخت‎های تخریب‌شده ناشی از سیل به‌ویژه پل‎ها و راه‎ها کافی نیست.

وی اظهار داشت: روند بازسازی ۴۵کیلومتر از جاده قدیم پل‌دختر- خرم‌آباد توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء به‌کندی پیش می‌رود و امیدواریم با افزایش تجهیزات این روال تسریع شود.

امیری با اشاره به این موضوع که در سیل امسال راه روستایی ۸۷۰ روستا نیز به‌طور کامل قطع شد می‌افزاید: متأسفانه آسیب جدی به جاده‌های روستایی واردشده  لذا مقررشده برای این مناطق اعتبار ویژه‌ای تخصیص یابد تا دولت بتواند در این بخش کارهای مؤثری انجام دهد.

بازسازی پر هزینه

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان که حجم خسارت‌های به بار آمده در طول یک سال قابل‌بازسازی و بازگرداندن به حالت قبل نیست اظهار می‌کند: بسیاری از راه‌ها و پل‌ها به‌صورت موقت بازسازی و برای تردد مردم بازگشایی‌شده است اما برای احداث پل‌های جدید با استانداردهای لازم هزینه بسیاری زیادی لازم است .

عباس شرفی بابیان اینکه بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان در قالب اعتبارات استانی و ملی برای جبران بخشی از خسارت‌های سیل به این بخش، ابلاغ‌شده است می‌افزاید:  تاکنون ۱۰۳ طرح بازسازی سیل اجرایی  و مناقصه آن برگزارشده است.

وی بابیان اینکه یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد خسارت سیل فروردین‌ماه به ابنیه و راه‌های لرستان بوده ادامه می‌دهد: از این رقم، ۴۹۵ میلیارد تومان در سامانه سجاد  ثبت شد.

شرفی اظهار می‌کند: هم‌چنین از این رقم نیز ۱۲۲ میلیارد تومان اعتبار ملی با تخصیص ۸۶ درصد و ۱۰۸ میلیارد تومان اعتبار استانی با تخصیص ۸۰ درصد ابلاغ‌شده است.

وی اذعان می‌کند: سیل در ۱۷نقطه رودخانه متأسفانه مسیر جاده را تغییر داده است که نیازمند احداث دیوارهای حفاظتی و حائل هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان  با اشاره به این موضوع که دبی رودخانه در احداث پل‌های استاندارد مؤثر است و کارشناسان معتقدند سیل فروردین با دوره بازگشت ۲۰۰، و ۵۰۰  ساله بوده می‌افزاید: هیچ‌یک از این پل‌ها در لرستان و یا دیگر نقاط بر این مبنا ایجاد نشده بودند.

وی بابیان اینکه در طراحی‌ها جدید باید این موارد در نظر گرفته شود یادآور می‌شود: اگر بخواهیم پل‌ها را با دوره بازگشت ۵۰۰ ساله سیل ایجاد کنیم باید برای هر مترمربع ۵۰میلیون تومان هزینه کنیم که این مسئله برای دولت مقرون‌به‌صرفه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.