رئیس اداره سلامت دهان وزارت بهداشت در نشست هم‌اندیشی سیاست‌گذاران سلامت دهان کشور در مشهد گفت: تا سال گذشته به ازای هر دانش آموز ۲۰۰۰ تومان خرید وارنیش فلوراید انجام شده است و استفاده از آن نیز دستورالعمل خاص خود را دارد.

پرداخت ۲۰۰۰ تومان «وارنیش فلوراید» برای هر دانش‌آموز

به گزارش قدس آنلاین، حمید صمدزاده در نشست هم‌اندیشی سیاست‌گذاران سلامت دهان کشور در هتل پردیسان مشهد، اظهار کرد: شکل نظام سلامت از قبل برنامه‌ریزی شده و ما باید به آن طریق رفتار کنیم. در زمینه شفافیت بودجه باید اعلام کنم که بودجه و اعتبارات ما کاملاً شفاف است و در کتاب بودجه نوشته می‌شود. در حال حاضر اعتبار واحد ما حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است که تنها ۷۰ درصد آن اختصاص یافته می‌شود و از این مقدار ۱۸۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق پرسنل دندانپزشکان است و حقوق  ۱۸۰۰ نیرو از این محل پرداخت می‌شود؛ همچنین ۲۰ میلیارد تومان دیگر برای خدمات پیشگیری هزینه می‌شود.

صمدزاده خاطرنشان کرد: در زمینه خدمات پیشگیرانه این بودجه برای خدمات وارنیش فلوراید و خرید مواد مصرفی دندانپزشکان برای ۳۰۰۰ مرکز بهداشت و درمان صرف می‌شود. اعتبارات به دانشگاه‌ها داده می‌شود و دانشگاه در خصوص چگونگی هزینه آن تصمیم می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بنابراین این نقد بر ما وارد نیست که به یک دانشگاه بیشتر از دانشگاه دیگر اعتبار داده می‌شود زیرا توزیع اعتبارات بر پایه دو ویژگی است که شامل سرانه و میزان عملکرد است.

رئیس اداره سلامت دهان وزارت بهداشت تصریح کرد: ما تنها واحدی در وزارت بهداشت هستیم که پرونده الکترونیک در آن راه‌اندازی شده است و واحدها باید اطلاعات خود رابه صورت به‌روزرسانی شده در سیستم وارد کنند و ما بر اساس اطلاعات و عملکرد آنان اعتبارات را اختصاص می‌دهیم. همچنین این اطلاعات به صورت شفاف در سامانه قرار دارد و دانشگاه‌ها می‌توانند عملکرد یکدیگر را مشاهده کنند و این امر سبب رقابت میان آنان می‌شود.

صمدزاده در خصوص وارنیش فلوراید گفت: در خصوص استفاده از ترکیبات فلوراید همه دوستان متفق‌القول هستند، اما اخیرا در برخی از سایت‌ها ما را به عنوان عوامل اسرائیلی معرفی کرده‌اند و معتقدند که این امر سبب عقیم شدن دانش‌آموزان می‌شود.

وی افزود: نکته دیگر این است که فلوراید واکسن نیست که با یکبار استفاده نتیجه آن مشخص شود بلکه عوامل دیگری در پوسیدگی دندان اثرگذار است. یکی از معضلات ما با آموزش و پرورش در زمینه تغذیه عمدتا مربوط به بوفه مدارس است. مصوبه وجود دارد که نباید در بوفه مدارس چیپس، پفک و دیگر تنقلات ناسالم وجود داشته باشد، اما به دلیل اینکه یک منبع درآمد به حساب می‌آید به این موضوعات توجه نمی‌شود.

رئیس اداره سلامت دهان وزارت بهداشت بیان کرد: فلوراید می‌تواند به صورت افزودن به آب، افزودن به شیر، قرص فلوراید، نمک فلوراید، ژل فلوراید، دهان‌شویه فلوراید و وارنیش مورد استفاده قرار بگیرد.

صمدزاده خاطرنشان کرد: تجربه استفاده از قرص آهن و ویتامین نیز به این شکل بوده که یا استفاده نمی‌شود یا دور انداخته می‌شود. نمک فلوراید فشار خون و دیگر موارد را ایجاد می‌کند. درنظر داشتیم فلوراید را به شیر مدارس اضافه کنیم که متاسفانه شیر در مدارس جمع‌آوری شد، اما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که از وارنیش فلوراید استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: تا سال گذشته به ازای هر نفر ۲۰۰۰ تومان خرید وارنیش فلوراید انجام شده است و استفاده از آن نیز دستورالعمل خاص خود را دارد. این کار چندین حسن برای ما داشته است اول اینکه راه ورود به تمام مدارس را برای ما باز کرده است و توانستیم اطلاعات ۷ میلیون دانش‌آموز را رصد کنیم و آن را وارد سامانه کنیم و سالی دوبار غربالگری برای دانش‌آموزان انجام می‌شود.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.