لشکر ۸۸ زرهی سیستان وبلوچستان لشکر «دفع تک» دشمن/ادای دین راوی دفاع مقدس به همرزمان شهیدش

گروه استان ها- مهدی توحیدی:سرهنگ بازنشسته غلامحسین زرگر راوی رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس که در یادمان شلمچه مستقر است ،در سال ۱۳۴۱در روستای سکوهه از توابع شهرستان زابل متولد شد ؛در سال ۶۰پس از اخذ مدرک دیپلم وارد دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش شد؛پس از آن به لشکر ۸۸زرهی و پس از آن بلافاصله در سال ۶۱به مناطق عملیاتی اعزام شد. پس از مدت ۱۱۷ماه حضور مستمر در مناطق مختلف عملیاتی شمالغرب، غرب و جنوب به همراه یگان سازمانی، به علت جانبازی از ناحیه اعصاب و روان  وشیمیایی در آذر ماه ۸۶به  افتخار بازنشستگی نائل آمد.

وی نویسنده ۲۷جلد کتاب درخصوص زندگینامه و رشادت های رزمندگان دفاع مقدس بوده که توانسته با این اقدام، ادای دینی به همرزمان شهیدش داشته باشد.

وی معتقد است آشنایی با زندگی نامه شهدا و رزمندگان دفاع مقدس چراغ راهی است برای جوانان امروزی تا با بهره گیری از آن آینده ای روشن برای  فردای خود ترسیم کنند.

از سربازی به سرداری، دیدار بیدار عشق، قهرمان بلوچستان، رقص در میدان مین، سربازی از سیستان، مردان آسمانی  و امیران نامدار از جمله آثار این نویسنده دوران دفاع مقدس است.

علاقه به کار فرهنگی

این رزمنده جانباز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص چگونگی ورود به عرصه نویسندگی در حوزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه من به دلیل علاقه به کار فرهنگی از همان زمانی که شاغل بودم شروع کردم به جمع آوری خاطرات رزمندگان و در حال حاضر هم به جمع آوری زندگینامه شهدا مشغول هستم ، گفت: تا این لحظه ۲۷جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس و زندگینامه شهدا و رزمندگان تهیه و تدوین کرده و یکی دو جلد هم در دست تهیه دارم.

وی افزود: بنده در راستای کار فرهنگی بیش از ۲۰سال است که به مناطق عملیاتی راهیان نور اعزام می شوم و توفیق پیدا کرده ام  تا به عنوان راوی در کاروان‌های راهیان نور به مناطق غرب و جنوب رفته و روایتگری کنم.

سرهنگ زرگر با بیان اینکه جوانان با حضور در اردوهای راهیان نور می‌توانند با واقعیت‌های تاریخی ملموس تر آشنا شوند، گفت: اینکه جوانان به همراه خانواده در این یادمان‌ها حضور پیدا می‌کنند و روایت‌های جنگ را با سند تاریخی گوش می‌کنند باعث می‌شود نسل‌های بعدی انقلاب نیز به انقلاب پایبند بمانند و راه شهدا را ادامه دهند.

جمع آوری ۱۰هزارسند از رشادت های رزمندگان

این راوی دفاع مقدس با اشاره به تدوین و جمع آوری و آرشیو ۱۰هزار سند از فعالیت ها و رشادت های عزیزان رزمنده در استان سیستان وبلوچستان گفت: برای سربازان مشمول در حین خدمت ۵سال است که کلاس های آموزشی می گذاریم وسخنرانی در مساجد ومدارس و .... نیز از دیگر فعالیت هایی است که به آن مشغول هستم.

وی با تأکید بر اینکه  روایت عملیات‌های دفاع مقدس در سطح مدارس ،مساجد و  دانشگاه‌ها در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معارف دفاع مقدس و تبیین رشادت‌های رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ نابرابر تأثیرگذار است، ادامه داد: دوران ۸ساله دفاع مقدس سال‌های مشقت باری بود که ملت ایران را برای گذر از مشکلات و دشواری‌های کنونی  و کسب موفقیت در آزمون های مختلف آماده کرده است.

وی افزود:حضور فرماندهان جنگ و راویان دفاع مقدس در آیین‌های مختلف گامی مهم در جهت معرفی ارزش‌های آن دوران پر افتخار و آشنا شدن اقشار جامعه و همچنین دانش آموزان و دانشگاهیان با معارف جنگ و جبهه حق علیه باطل است.

وی با اشاره به اینکه بنده به عنوان استاد درس آشنایی با علوم معارف دفاع مقدس از سال ۹۰در دانشگاه ها فعالیت می کنم،اظهار داشت: در حال حاضر به عنوان رئیس گروه معارف جنگ سپهبد صیاد شیرازی در سیستان وبلوچستان مشغول فعالیت هستیم.

به دنبال تکلیف دین بودم

نویسنده کتاب های ؛ماجرای ۴۰۲سومار،غیور مردان ۸۸، جایزه برای اسارت یل سیستانی و... با بیان اینکه در مراحل چاپ این کتاب ها تاکنون کمکی از جنبه مادی به بنده نشده است، می گوید: من دنبال تکلیف دین و وظیفه به مردم ،شهدا و رزمندگان بودم که به حیطه نویسندگی دفاع مقدس و خاطره نویسی از شهداو رزمندگان ورود کردم وبه هیچ وجه جنبه مادی این موضوع برای بنده اهمیتی ندارد،که الحمدلله به این خواسته خودم هم تا حدودی زیادی رسیده ام و همچنان در این حوزه تا جایی که توان داشته باشم، ادامه خواهم داد.  

غلامحسین زرگر در بیان خاطره ای از دوران ۸ساله دفاع مقدس گفت: در دو مرحله یعنی در دی ماه ۶۵ و در مهرماه ۶۶ در غرب سومار وقتی دشمن می خواست توان و قدرت لشکر ۸۸خاش را به دلیل اینکه وحشت زیادی از این لشکر داشت، تقلیل بدهد ،بمباران شیمیایی کرد؛ من چون دوره های آموزشی شیمیایی را در زمان دانشجویی و دانشکده افسری دیده بودم در هر دو مرحله به کمک آن ها برای نجات و درمان و رفع آلودگی رفتم .

وی افزود:در دوره دوم وقتی که وارد ستاد و لشکر شدم متوجه شدم که از ۹نفر افسر ودرجه دار که از لشکر ما بودند ۸نفر به شهادت رسیده اند و یک نفر هم که تقریباً نیمه جان و نیمه حال بود خودش را  به یک دوش صحرایی رسانده بود که البته بینایی خود را از دست داده بود.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: در همان تک شیمیایی دشمن که بالغ ۱۲۰ نفر به شهادت رسیدند نزدیک به ۱۰۰نفر از غیور مردان سیستان و بلوچستان بودند، یکی از افسران تحصیلکرده در گردان در زمانی که حمله شیمیایی شد ماسک خودش را به یک جوانی که بالای تپه رفته بود داد و آن رزمنده را نجات داد که البته با بمباران های گسترده رژیم بعثی در آن روز خودش به شهادت رسید ،که این خاطره هم به عنوان یکی از خاطرات تلخ آن دوران برای بنده به شمارمی رود. 

لشکر دفع تک های دشمن

وی ویژگی بارز و مهم لشکر ۸۸ زرهی سیستان وبلوچستان را که در تاریخ نیروی زمینی و ارتش همانند لشکر پیروز ۷۷خراسان به ثبت رسیده این دانست که این لشکر معروف است به تنها لشکری که تک های دشمن را در تاریخ ۸سال جنگ تحمیلی دفع کرده است ومعروف است به «لشکر دفع تک های دشمن در طول دفاع مقدس».

وی در پاسخ به این پرسش که در حوزه نشر دفاع مقدس چه کوتاهی هایی صورت گرفته است با اشاره به عدم توجه به این حوزه واینکه رهبر معظم انقلاب فرموده اند که این جنگ یک گنج است و ما بایستی که هزاران سال از این گنج استخراج کنیم،اظهار داشت: دفاع مقدس گنجینه‌ای ارزشمند برای نظام شکوهمند اسلامی ایران بوده که دستاوردهای مهم آن در چهار دهه اخیر تقویت روحیه استکبارستیزی، مقاومت و خنثی کردن تحریم ها و فشارهای ظالمانه دشمنان از سوی ملت بزرگ ایران بوده است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه یکسری نامهربانی ها و ناملایمی ها وبی مهری ها باعث شده که بسیاری از رزمنده ها حاضر نشوند خاطرات خود را تعرف و بازگو کنند ودلسرد شده اند،تصریح کرد: از طرفی کسانی که اهل قلم هستند به دلیل اینکه حق الزحمه ای دریافت نمی کنند و یا بسیار کم دریافت می کنند میل چندانی برای حضور در این حوزه ندارند این در حالی است که جوانان هم به دلیل وجود فضای مجازی خیلی راغب به مطالعه در حوزه دفاع مقدس نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.