۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 680601

با شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس به دست عوامل رضاخان در دهم آذر 1316 و دفن پیکر مطهر ایشان در کاشمر، مردم از همان روز به زیارت قبر شهید مدرس می‌رفتند.

حسین رسول‌زاده/

با شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس به دست عوامل رضاخان در دهم آذر 1316 و دفن پیکر مطهر ایشان در کاشمر، مردم از همان روز به زیارت قبر شهید مدرس می‌رفتند. آن‌ها با وجود مخالفت‌های عوامل رژیم ستمشاهی، در تاریکی شب گچ و آجر می‌بردند و ظاهر قبر را می‌ساختند ولی روزها مأموران شهربانی آن را خراب می‌کردند. مدرس در بین مردم به «آقای شهید» معروف شده بود.

پس از وقایع شهریور1320 و تبعید رضاخان، مردم بر تربت پاک آیت‌الله مدرس(ره) جمع شدند و به کمک هم قبر را تا ارتفاع یک متر از زمین بالا آوردند و روی آن سنگ کوچکی نصب کردند که بر آن نوشته شده بود: قبر آقای شهید.

در سال 1330 به منظور مرمت مزار شهید مدرس هیئت امنایی تشکیل شد تا ضمن ساخت مقبره در اطراف آن ساختمان‌هایی بسازد. ساختمان‌هایی ساخته شد و مزار آقای شهید برای سال‌ها به همان وضعیت باقی ماند.

در تاریخ 28 شهریور1363 با حکم حکیمانه حضرت امام خمینی(ره)، آستان قدس رضوی مأمور آبادانی آرامگاه شهید مدرس شد. مقبره شهید مدرس ساخته شد و در سال 1367 به دست حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت افتتاح و تحویل اداره اوقاف شد. با توجه به محدودیت‌های اداره اوقاف و درخواست مردم و روحانیون شهرستان از محضر مقام معظم رهبری، ایشان در تاریخ 4 تیرماه 1373 در پاسخ به نامه تولیت آستان قدس رضوی، در حکمی حضرت آیت‌الله واعظ طبسی را همزمان به تولیت آستانه مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس کاشمر منصوب و فعالیت‌های گسترده آستان قدس رضوی در راه آبادانی آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس آغاز شد.

در بخش عمرانی به همت آستان قدس رضوی فعالیت‌های چشمگیری در زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) با هدف ایجاد فضاهای مطلوب به منظور رفاه حال زائران گرامی صورت گرفته که بخشی از آن‌ها عبارت است از:

- شروع طرح جامع مجتمع فرهنگی شهید آیت‌الله مدرس(ره) به مساحت 10 هکتار

- تملک و خرید 23هزار  مترمربع در طرح جامع

- شروع به ساخت و راه‌اندازی صحن جنوبی که شامل غرفات خانوادگی، آشپزخانه عمومی، سه سالن اجتماعات برای مراسم مختلف، نصب چهارپایه چراغ سنگی و آبنمای سنگی زیبا در این صحن به علاوه کاشیکاری متنوع در ایوان‌ها، این صحن در سال 1385 توسط قائم مقام محترم آستان قدس رضوی جناب آقای علوی رسماً افتتاح شد.

- ساخت و تجهیز کتابخانه شهید آیت‌الله مدرس(ره) با 825 مترمربع زیربنا، با بیش از 50هزار جلد کتاب، 11هزار عضو فعال و دارا بودن بخش‌های محققان، قفسه باز و سالن‌های مطالعه خواهران و برادران، به عنوان بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه کاشمر و شهرستان‌های همجوار محسوب و علاوه بر آن به مرکز فعالیت‌های گسترده فرهنگی نیز تبدیل شده است.

- ساخت و تجهیز موزه آثار و اسناد شهید آیت‌الله مدرس(ره)

این موزه که اختصاصاً به معرفی این شهید بزرگوار پرداخته است در سال 1381 با همت امور فرهنگی و با مساعدت آستان قدس رضوی با گردآوری اسناد و تصاویر و بعضی از وسایل شخصی ایشان تجهیز شد و در تاریخ دهم آذر1383 همزمان با شصت و هفتمین بزرگداشت سالگرد اسوه فقاهت و سیاست رسماً گشایش یافت و مورد بهره‌برداری عموم قرار گرفت.

- محوطه‌سازی و ایجاد فضای سبز در صحن شمالی به مساحت 4هزار مترمربع برای اسکان زائران و فراهم نمودن امکانات رفاهی

- بهسازی مزار شهدا به صورت بسیار زیبایی که مورد توجه بنیاد شهید سایر شهرستان‌ها و استان‌های همجوار قرار گرفته است.

- آغاز ساخت سالن چندمنظوره با مساحت 2 هزار مترمربع با همکاری مجلس شورای اسلامی در جوار مرقد شهید آیت‌الله مدرس(ره)

- آماده‌سازی و زیرسازی 8هزار متر در صحن شمالی و جلو کتابخانه

- ساخت و بهره‌برداری از دو آبنمای بسیار زیبا با اجرای نورپردازی نوین در صحن شمالی

- سنگ فرش صحن شمالی حدود 6هزار و 300 مترمربع

- زیباسازی و اجرای فضای سبز در صحن شمالی و ورودی کتابخانه حدود 2هزار مترمربع

مجتمع فرهنگی مزار شهید آیت‌الله مدرس(ره) در راستای تحقق اهداف عالیه آستان قدس رضوی برنامه‌های فرهنگی را در رأس فعالیت‌های خود قرار داد و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اصولی به مناسبت‌های مختلف در طول سال برنامه‌های متنوعی چون اقامه نماز جماعت، قرائت ادعیه کمیل، توسل، ندبه و جلسات سخنرانی با دعوت از مداحان و سخنرانان برجسته کشوری، مراسم شهادت و جشن میلاد ائمه اطهار(ع)، مراسم عزاداری با دعوت از هیئت‌های مذهبی در ایام محرم و صفر، محافل شبی با قرآن، شب شعر، مسابقات فرهنگی و ورزشی، اقامه نماز عید سعید فطر در جوار زیارتگاه این شهید والامقام و... برگزار می‌نماید. از دیگر فعالیت‌های این مجتمع می‌توان به تشکیل کلاس‌های اوقات فراغت در ایام تابستان و کلاس‌های مهدالرضا اشاره کرد.

اکنون آرامگاه مدرس با بارگاه مشهورترین امامزادگان کشور برابری می‏کند. وقتی انسان در آن مجموعه قرار می‏گیرد، به یاد این جمله وی می‏افتد که خطاب به رضاخان گفت: «قبر من هر جا که‏ باشد زیارتگاه مردم می‏شود اما تو در جایی می‏میری که نه آب باشد و نه آبادانی».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.