وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در رابطه با نشست هفته گذشته در ژنو درباره کمیته قانون اساسی سوریه، به اتهام‌زنی علیه دولت بشار اسد پرداخته است.

اتهام‌زنی واشنگتن ضد دمشق به بهانه خروج از جلسه کمیته قانون اساسی سوریه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دولت آمریکا که به دلیل ادامه حضور غیر قانونی نظامیانش در سوریه به بهانه «حفاظت از میادین نفتی» با انتقادهای بین‌المللی مواجه است، امروز یکشنبه با صدور یک بیانیه به دولت قانونی سوریه درباره «به تاخیر انداختن» کار تدوین قانون اساسی این کشور اتهام‌هایی وارد کرده است.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار یک بیانیه درباره سوریه نشست هفته گذشته کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو، مواضع واشنگتن را بیان کرد.

در بیانیه اورتاگوس ادعا شده که آمریکا به حمایت خود از تلاش‌های «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل و «گیر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای تسهیل کار تشکیل قانون اساسی جدید این کشور ادامه می‌دهد.

هفته گذشته هیأت دولت سوریه در مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو در اعتراض به مواضع دیگر طرف‌ها از مقر مذاکرات خارج شد. طبق گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، این اقدام پس از آن صورت گرفت که پیشنهاد این هیات در خصوص جدول برنامه‌ها بدون پاسخ ماند (جزئیات بیشتر).

جلسه اول کمیته مرکزی تدوین قانون اساسی سوریه ۱۳ تا ۱۷ آبان برگزار شد و سه هیأت شرکت کننده، هر کدام از میان خود ۱۵ نفر را در قالب هیأت کوچک‌تر برای بررسی قانون اساسی جدید یا اصلاح قانون اساسی فعلی انتخاب کردند.

این کمیته شامل ۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر از آنان، حامی دولت سوریه، ۵۰ نفر حامی طرف دیگر و ۵۰ نفر نیز مربوط به جامعه مدنی است. در حال حاضر هر هیأت ۱۵ نفر را انتخاب کرده‌اند تا بررسی دقیق‌تری در خصوص قانون اساسی انجام دهند.

هرچند شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود اما تشکیل این کمیته از زمانی به جدیت مطرح شد که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه آن را مطرح کرده و «استفان دی‌میستورا» نماینده وقت سازمان ملل در سوریه و سپس «گیر پدرسون» جانشین وی، با استقبال از آن فعالیت‌های خود را بر اساس تشکیل این کمیته تنظیم کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه بامداد امروز یکشنبه خود به وقت تهران از خروج هیات دمشق از مذاکرات دومین جلسه کمیته قانون اساسی به شدت انتقاد کرد و سپس دست به اتهام‌زنی علیه دولت قانونی سوریه زده است.

این مقام آمریکایی مدعی شد: «رژیم (بشار) اسد در حالی وارد دومین دور مذاکرات شد که آنها قبل از آنکه مایل به صحبت درباره اصول قانون اساسی سوریه باشند، پیش شرط‌هایی را مطرح کردند. این پیش شرط‌های درخواستی رژیم اسد به صراحت نقض قواعد کاری کمیته قانون اساسی و تلاشی فاحش برای به تاخیر انداختن تلاش مهمی است که هم هیات کوچکتر (قانون اساسی سوریه) و هم گروه آستانه از آن حمایت می‌کنند».

ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علیه اقدام اخیر هیات دولت سوریه در حالی مطرح شده که واشنگتن از سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران سوریه در حال حمایت از گروه‌های تروریستی و مسلح مخالف دولت سوریه بوده و همچنین نظامیان این کشور بخش‌هایی از خاک سوریه به ویژه مناطق نفتی آن را در اشغال کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.