صبح امروز با دستور وزیر کشور به فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور ثبت نام از دواطلبان نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اغاز شد.

با دستور وزیر کشور روند ثبت نام از داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس آغاز شد

قدس آنلاین: عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز (یک شنبه) دستور آغاز ثبت نام مجلس یازدهم را صادر کرد.

در فرمان وزیر کشور به فرمانداران آمده است: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز یکشنبه مورخ ۱۰ آذر ماه ۹۸ همزمان با ثبت نام از داوطلبان نمایندگی آغاز می‌گردد. مهلت ثبت نام از داوطلبان ۷ روز است که تا پایان روز شنبه مورخ ۱۶ آذر ۹۸ ادامه خواهد داشت و همچنین اخذ رای انتخابات یاد شده در روز جمعه مورخ ۲ اسفند ۹۸ در سراسر کشور به عمل خواهد آمد.

در این فرمان به فرمانداران تاکید شده که با عنایت به اینکه هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه و هیئت‌های اجرایی حوزه های فرعی باید همزمان از روز یکشنبه مورخ ۱۰ آذر ماه ۹۸ حداکثر در مدت ۶ روز تشکیل شوند، مقتضی است، بر اساس مواد ۳۱، ۳۲ و ۳۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و فرمهای آن در چارچوب برنامه زمانبندی انتخابات و بخشنامه های صادره نسبت به تشکیل هیئت اجرایی و ارسال صورتجلسه انتخاب معتمدین اصلی و علی البدل آن به ستاد انتخابات کشور اقدام نمایند.این بخشنامه به منزله دستور شروع انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آن حوزه انتخابیه تلقی می گردد، بنابراین لازم است در اجرای ماده ۹ آیین نامه وصول آن را بر اساس فرم شماره ۴ آیین نامه اجرایی از طریق سامانه جامع انتخابات به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.

انتخابات مجلس یازدهم و اولین میاندوره ای پنجمین دوره انتخابات خبرگان دوم اسفند ماه برگزار می شود. 

براساس این گزارش، داوطلبان می­‌توانند به منظور اعلام داوطلبی خود در مهلت تعیین شده با همراه داشتن مدارک زیر به وزارت کشور، فرمانداری­‌های مراکز حوزه­‌های انتخابیه، سفارتخانه­‌ها، کنسولگری­‌ها یا نمایندگی ‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و اقدام به تکمیل فرم ثبت نام نمایند.

اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر آن
اصل شناسنامه عکس­دار و یک نسخه تصویر کلیه صفحات آن
یک قطعه عکس ۴*۳ جدید
اصل و یک نسخه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر (حداقل کارشناسی ارشد و یا معادل آن)
اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی
اصل و یک نسخه تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولین خدمت وظیفه عمومی.

استقبال داوطلبان در نخستین ساعات ثبت نام

ثبت نام برای کرسی‌های سبز خانه ملت از همان ساعات اولیه با استقبال بالای داوطلبینی روبرو شد که از آغازین ساعات شروع نام نویسی مقابل تالار وزارت کشور حضور یافته بودند.

امسال وزارت کشور دو سالن را برای گذراندن فرایند ثبت‌نام در نظر گرفته است.
سالن اول دارای ۱۲ میز کاربری است. نماینده هیات نظارت و کارشناسان تحویل مدارک نیز در این سالن حضور دارند.

۲۶ میز کاربری دیگر از مجموع ۳۸ میز کاربری در طبقه دوم قرار دارد. در این سالن نیز کارشناسان تحویل مدارک و هیات نظارت هم حضور دارند.

دور تا دور دو سالن با بنرهای پوشیده شده که در آن از عکس‌های انتخابات ادوار گذشته استفاده شده است. در جلوی یکی از همین بنرها تریبونی برای مصاحبه مسئولان ستاد انتخابات کشور و کاندیداها قرار داده شده است.

محمد حسن قدیری ابیانه دیپلمات سابق  و محسن علیجانی نماینده فعلی مجلس جزء اولین چهره‌های شناخته شده‌ای بودند که در اولین ساعات روز اول ثبت نام با حضور در وزارت کشور فرایند ثبت‌نام خود برای کاندیداتوری در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری را به انجام رساندند. هر دوی آنان اعلام کردند به صورت مستقل خواهان شرکت در رقابت انتخاباتی از حوزه انتخابیه تهران هستند.

قدیری ابیانه پس از نام‌نویسی گفت: من نامزد شدم؛ اگر در لیست ولایت‌مدارن قرار گرفتم ادامه می‌دهم؛ اگر نباشم به نفع این لیست کناره‌گیری می کنم و من هیچ لابی با هیچ گروهی نداشتم.

وی در مورد ضعف مجلس فعلی بیان داشت: یک تعدادی از نمایندگان فعلی با فریب، پول خرج کردن و حمایت بیگانگان وارد مجلس شدند. ما می‌دانیم در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، دشمنان ما از لیست اصلاح‌طلبان حمایت کردند و حضرت امام نیز فرمودند که اگر دیدید بیگانگان از کسی حمایت می کنند بدانید آن مسیر اشتباه است.

این داوطلب شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اینها خیلی فریب‌کاری کردند و خیلی از مردم نیز از رایشان پشیمان هستند. امیدواریم این اتفاقات برای مردم تجربه شود تا در انتخاب درست دقت کنند و فریب تبلیغات دروغین را نخورند.

حجت الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی نماینده دوره های هشتم و نهم با حضور در وزارت کشور نام خود را در فهرست داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم ثبت کرد؛ او به خبرنگاران گفت: در این دوره از شوشتر نامزد انتخابات خواهم شد و مستقل می‌آیم، البته در دوره هشتم مجلس در فراکسیون رهروان ولایت و در دوره نهم در فراکسیون اصولگرایان بوده ام.

بر اساس مشاهدات و نه آمارهای رسمی می‌توان گفت که میزان حضور مردان در ستاد انتخابات وزارت کشور برای ثبت نام حداقل در ساعات اولیه اولین روز بیش از زنان است.

در میان زنان حضور یافته خانه‌دار، استاد دانشگاه، معلم آموزش و پرورش، کارمند اداری دیده می شود.

مردانی نیز با  مشاغلی همچون کارمند بانک، راننده تاکسی اینترنتی، وکیل، وارد کننده لوازم آرایشی و... حضور داشتند که معتقد بودند می‌توانند از حوزه های انتخابیه تهران و شهرستان وارد مجلس شورای اسلامی شوند.

تا پیش از ظهر سه نفر معمم برای ثبت نام در انتخابات در  ستاد انتخابات کشور حضور یافتند و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کردند.

میزان استقبال در اولین ساعات ثبت نام انتخابات به نحوی بوده که میزهای کاربری ثبت‌نام بعضا خالی بوده  است.

پیش از ظهر اولین روز ثبت نام و در شرایطی که عکاسان ، خبرنگاران و تصویر برداران  در سالن ستاد انتخابات کشور منتظر ورود مقام مسئول یا چهره شناخته شده‌ای بودند، اما  به جز دو چهره سیاسی تمام متقاضیان ثبت‌نام را شهروندان عادی تشکیل می‌دادند شهروندانی که عقیده داشتند بهتر از سیاستمداران شناسنامه دار توانایی اداره کشور از روی صندلی های مجلس را دارند.

ثبت نام از داوطلبان حوزه انتخابیه تهران و ۴ اقلیت دینی در فرمانداری انجام می‌شود

عیسی فرهادی فرماندار تهران صبح یکشنبه در حاشیه بازدید از محل ثبت نام از داوطلبان ثبت نام یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «حوزه انتخابیه تهران شامل تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است»، اظهار کرد: در استان تهران دو انتخابات میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد: در فرمانداری تهران علاوه بر ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات‌های خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه تهران، ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری چهار حوزه انتخابیه اقلیت های دینی نیز انجام می‌شود؛ ۵ نماینده اقلیت های دینی در کشور به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می‌کنند که چهار مرکز حوزه انتخابیه‌شان در فرمانداری تهران است.

فرماندار تهران در ادامه گفت: امروز بحث تشکیل جلسه اداری هیئت اجرایی را خواهیم داشت و در یکی دو روز آینده هیئت اجرایی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بر اساس توافق بصورت مشترک تشکیل خواهد شد.

فرهادی افزود: تا شانزدهم آذر ماه فرآیند ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی انجام می شود و از پانزدهم آذر ماه نیز به مدت ۶ روز ثبت نام از کاندیدای خبرگان رهبری در محل فرمانداری تهران انجام خواهد شد.

وی در ادامه به برخی شرایط عمومی مورد نیاز برای داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره و با بیان اینکه حداقل سن داوطلبین ۳۰ سال و حداکثر سن هفتاد و پنج سال است، خاطرنشان کرد: حداقل مدرک تحصیلی نیز برای داوطلبان کارشناسی ارشد یا معادل آن است که باید ارائه شود. در فرمانداری تهران شرایط بسیار روانی را برای ثبت نام از داوطلبان فراهم کرده‌ایم؛ ثبت نام بسیار در سه مرحله کنترل شناسنامه، پر کردن فرم ها و اسکن مدارک و در مرحله آخر ثبت نام نهایی و امضای کاندیدا انجام می‌شود.

فرهادی تصریح کرد: داوطلبان باید اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، یک قطعه عکس 3×4 روز، کارت معافیت و پایان خدمت و مدرک تحصیلی خود را داشته باشند. همچنین لازم است از همه مدارک خود کپی داشته باشند. کد ملی و مدارک خانواده خود را باید از حفظ باشند که در فرم‌ها پر کنند..

فرماندار تهران تاکید کرد: نمایندگانی که که مدرک تحصیلی پایین‌تری دارند باید مدرک نمایندگی مجلس خود را ارائه دهند یا ایثارگران نیز برگه ایثارگری خود را ارائه دهند که یک مدرک بالاتر برای آن هم لحاظ می‌شود. اگر شخصی مدرک کارشناسی داشته باشد و یک دوره نماینده مجلس باشد معادل کارشناسی ارشد برای او لحاظ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.