سید رضاصدرالحسینی گفت: بخش قابل توجهی از خشونت؛ کشتار و نابسامانی های به وجود آمده در طول سه ماه گذشته توسط عوامل مستقیم و غیر مستقیم آمریکا درعراق صورت گرفته است. آمریکا در عراق تلاش کرده تا با گسترش ان جی او ها یا موسسات مردم نهاد دین زدایی را در عراق پایه گذاری کند تا با برهم زدن استوانه های مذهبی و فرهنگی عراق سیاست های ضد دینی خود را دراین کشور اعمال کند.

دو مولفه امنیت و دین در تیررس ضربات آمریکا بر عراق قرار دارند

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل و غرب آسیا در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص چرایی افزایش آشوب در عراق گفت:  مسائل اقتصادی و مطالبات به حق مردم در عراق یکی از مهمترین دلایل اعتراض ها در ماه های اخیر به شمار می رود. در حقیقت این نکته ممکن است مغفول مانده باشد و چندان به این موضوع توجه نشده که بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی و تامین زیر ساخت‌ها در جهت توسعه و پیشرفت عراق توسط آمریکاییها صورت گرفته است. آمریکاییها هستند که در موضوع نفت در سه سال گذشته با حضورشان در عراق با مقامات عراقی قراردادهای چند ده ساله تحمیلی بر مردم این کشور بستند تا بیش از بیست درصد سود حاصل از کشف؛ استخراج و انتقال نفت به شرکت های آمریکایی واریز شود.

وی دراین باره افزود: در حقیقت این آمریکاییها هستند که با انحصار؛ تولید و توزیع برق در عراق باعث جلوگیری از توسعه نیروگاه های برقی در عراق شدند و امروز عراق درگیر خاموشی های طولانی است. آمریکاییها در عراق  در طول چهل سال گذشته با اقداماتی همچون حمایت از صدام برای شروع و تحمیل جنگ هشت ساله به جمهوری‌اسلامی و تجهیز، تولید و تکثیر داعش در عراق باعث عقب ماندگی های بسیار زیادی در حوزه های سیاسی، اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی عراق شدند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: امروز آمریکاییها هستند که از بستر مطالبات حق مردم عراق برای نابودی حکومتی که توسط عراقی ها پایه گذاری شده استفاده می کنند؛ در حقیقت آمریکاییها موجب نابسامانی هایی هستند که عراق با آن دست به گریبان است. امروز آمریکاییها اخراج خود توسط ملت عراق را از کشورشان با بر هم زدن آرامش وامنیت مردم عراق از آنها گرفته اند؛ و برای ایجاد تنش بین دولت و ملت عراق دست به هر اقدامی می زنند تا انتقام اخراج شدنشان را از مرم عراق بگیرند.

سید رضا صدرالساداتی گفت: می توان گفت بخش قابل توجهی از خشونت؛ کشتار و نابسامانی های به وجود آمده در طول سه ماه گذشته توسط عوامل مستقیم و غیر مستقیم آمریکا درعراق صورت گرفته است. آمریکا در عراق تلاش کرده تا با گسترش ان جی او ها یا موسسات مردم نهاد دین زدایی را در عراق پایه گذاری کند تا با برهم زدن استوانه های مذهبی و فرهنگی عراق سیاست های ضد دینی خود را دراین کشور اعمال کند.

 وی تاکید کرد: قطعا آنچه به عنوان حمله و آتش کشیدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف انجام شد، توسط ایادی امریکا درعراق صورت گرفته شد چرا که بسیاری از مردم عراق بالاخص استاندار و رئیس پلیس نجف اعلام کردند که آشوبگران متعلق به این منطقه نیستند و از مناطق دیگر برای بر هم زدن امنیت وایجاد آشوب و آتش سوزی و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی به این منطقه عزیمت داده شده اند.

کارشناس مسائل سیاست بین الملل خاطر نشان کرد براساس اسناد موجود تعداد محدودی از اشرار  با اتوبوس در شهرهای مختلف عراق تردد می کند تا با ایجاد هسته های اولیه آشوب و تخریب دست به اقدامات مورد نظر آمریکایی ، صهیونیستی بزنند؛ متاسفانه برخی نیز در فضای مجازی با توئیت ها بر موج احساسات سوار شده و دست به اقداماتی می زنند که برهم زننده امنیت ملی عراق به شمار می رود.

سید رضا صدرالحسینی گفت: توجه به این نکته ضروری است که استعفای آقای عادل عبدالمهدی هیچ ارتباطی با این اقدامات عنوان شده ندارد؛ ایشان از مهر ماه از زمان روی کار آمدن تا کنون قادر به ایجاد فضای نسبی آرامی درعراق بوده؛ با عنایت مرجعیت عراق و توجه به تاکیدات و حمایت های مرجعیت خدماتی داشتهاند اما آقای عادل المهدی با  توجه به بیانیه اخیر مرجعیت در جمعه گذشته احساس کرد که ممکن است نظر آیت الله سیستانی به تغییراتی در حوزه مدیریتی ناظر باشد، لذا از این رو استعفای خود را به پارلمان تقدیم کرد.

وی تصریح نمود: باید منتظر ماند که آیا استعفای آقای عبدالمهدی پذیرفته می شود و یا اینکه ایشان مجددا به نخست وزیری انتخاب نشوند؛ براین اساس نمی توان نسبت به حضور یا عدم حضور ایشان قضاوتی انجام داد چرا که فرآیند انتخابات نخست وزیر از دیدگاه قانون اساسی عراق یک فرایند نسبتا طولانی و همراه با چالش های مختلف است، به این دلیل که فراکسیون های مختلف باید اجماع کرده و فراکسیون بزرگتری در پارلمان ایجاد کنند و سپس آن مجموعه فردی را به عنوان نخست وزیر به رئیس جمهور معرفی و از طریق رئیس جمهور حکم خود را دریافت کند.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: در جمع بندی این بخش با توجه به شرایط موجود درعراق مساله امنیت، ایجاد امنیت و ثبات امنیت و انجام اقدامات توسعه ای درعراق از اولویت هایی به شمار می‌رود که مردم عراق در کنار سیاسیون و نمایندگان پارلمان و تمامی مسوولین عراقی باید کاملا به آن واقف باشند؛ قطعا مردم و پارلمان عراق از تجربیات جمهوری اسلامی در طول چهل سال گذشته که با فراز و فرودهای مختلفی رو به رو بوده در مقابله با دسیسه های دشمن بهره برده و سعی در ایجاد آرامش و توجه به خواست آحاد مردم در توسعه و رشد اقتصادی خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.