معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان "توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی کوچک مقیاس" بین چند دستگاه‌ اجرایی مرتبط با حوزه برق، ایجاد پنل‌های نیروگاه خورشیدی توسط مددجویان این استان از سرگرفته شد.

ایجاد پنل‌های خورشیدی توسط مددجویان خراسان رضوی از سر گرفته شد

به گزارش قدس آنلاین ، علی رسولیان روز یکشنبه افزود: این تفاهم‌نامه بین شرکت برق منطقه‌ای، شرکت‌های توزیع نیروی برق، شورای هماهنگی بانک‌ها، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی خراسان رضوی به امضا رسید تا از این طریق با پرداخت تسهیلات و تعامل دستگاه‌های اجرایی بتوان ایجاد پنل‌های خورشیدی را از سرگرفت و برای مددجویان کمیته امداد و بهزسیتی درآمدزایی کرد.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته نصب پنل‌های انرژی خورشیدی با محوریت دستگاه‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف خودکفایی اقتصادی خانوارهای زیرپوشش دنبال و از این طریق برق تولیدی این خانوارها توسط شرکت برق خریداری شد.

وی گفت: در پی افزایش نرخ ارز، هزینه ایجاد پنل‌های خورشیدی پنج کیلو واتی از ۲۵۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت و راه‌اندازی این پنل‌ها توسط مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از توجیه اقتصادی لازم خارج و فعالیت در این حوزه متوقف شد که با پیگیری‌های انجام شده از سوی نهادهای متولی، تعرفه خرید انرژی‌های تولیدی توسط دولت ۳۰ درصد افزایش یافت و ایجاد پنل‌های خورشیدی را بار دیگر توجیه پذیر کرد.

رسولیان افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین دستگاه‌های متولی به امضا رسید، مقرر شد تسهیلات خرید پنل‌ها از محل اعتبارات تبصره ۱۶ متعلق به دستگاه‌های حمایتی از قبیل کمیته امداد و بهزیستی و همچنین از محل اعتبارات ارزان قیمت بانک‌ها پرداخت شود که هنوز مقدار آن مشخص نشده است.

وی ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه شرکت توزیع برق نیز متعهد شده است درآمدهای حاصل را به صورت مستقیم به حساب بانک‌ها واریز کند تا روند بازپرداخت تسهیلات به جریان افتد.

وی گفت: طی پنج سال اولیه درآمد حاصل از نصب نیروگاه خورشیدی برای خانوارها اندک است اما بعد از تسویه اقساط بانکی، این پنل‌ها به منبع مالی پایدار و خوبی برای خانوارهای مددجو تبدیل خواهد شد.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به فواید استفاده از انرژی‌های پاک بویژه نصب نیروگاه خورشیدی افزود: در منطقه نشتیفان خواف نیز تونل بادی نصب شده اما هنوز نتایج لازم درپی نداشته است و دلیل آن نیز حجم زیاد منابع مورد نیاز و وابستگی به فاینانس‌ شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است که تحریم‌های اخیر بر اختصاص فاینانس از سوی این شرکت‌ها تاثیر گذاشته است، با این حال هنوز شرکت‌هایی در نشتیفان با تحمل همه مشکلات به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ظرفیت تولید برق نیروگاهی نصب شده در خراسان رضوی حدود ۱۰ درصد از کل ظرفیت نیروگاهی کشور است. بطور متوسط سالانه ۳۵۰ روز آفتابی با حرارت متوسط در خراسان رضوی وجود دارد که تابش آفتاب آن مناسب مولدهای خورشیدی است.

در حوزه انرژی باد نیز ۲ حوزه بادخیز در خراسان رضوی شامل مناطقی در شهرستان‌های خواف و بینالود وجود دارد. کانال باد با وزش دائم و ظرفیت ۵۲ درصد در منطقه نشتیفان خواف در دنیا کم نظیر است زیرا میانگین ضریب ظرفیت این کانال‌ها در دنیا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. برای بهره‌برداری از انرژی باد در خواف سه توربین بادی و در بینالود ۴۵ توربین بادی نصب شده که در مجموع ۳۷.۲۳ مگاوات نیروگاه بادی را شامل می‌شود.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.