عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بر ضرورت بهره‌گیری از کشف و شهود و تخیل از سوی شاعران جوان تاکید کرد.

«کشف و شهود و تخیل»؛ ابزارهای اصلی شاعران جوان هستند

به گزارش قدس آنلاین ،  محمدکاظم  کاظمی در جلسه نقد کتاب «کلاغ‌ها در عکس‌های رنگی‌ هم سیاه می‌افتند» در محل حوزه هنری خراسان رضوی اظهار داشت: نسخه‌ اول کتاب از نظرم نامناسب نبود اما در این نسخه فونت کتاب و صفحه‌آرایی کتاب بسیار زیبا بود.

کاظمی ادامه داد: در نسخه اول نوع چیدمان مشخص نبود و اشعار پشت سر یکدیگر آمدند، شاعر خود ناشر کتاب بوده و از این محصول فرهنگی انتظار بیشتری می‌رود، البته این مشکل در بسیاری از کتاب‌ها وجود دارد؛ با این وجود که نشر کتاب‌ها در زمان گذشته بسیار سخت بوده اما در حال حاضر این امر تسهیل شده و از ناشران انتظار بیشتری داریم.

 عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: البته نسخه دوم نظرم را در مورد این امر بازگرداند؛ چرا که این نکات در آن رعایت شده است، از علی‌اصغر داوری اشعار کلاسیک بیشتر دیده شده و وی در اشعار کلاسیک بسیار موفق بوده؛ به همین دلیل ارتباط بهتری با اشعار کلاسیک داوری برقرار می‌کنم، در مقایسه با سایر کتاب‌ها شاعر بسیار خوب کار کرده است، البته اشعار وی از زمینه کلاسیک چندان فاصله نگرفته است.

وی تصریح کرد: شاعر برای وجود جذابیت‌ها در اشعار خود باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که این توانایی را وی دارد، استفاده از برخی تکنیک‌های زبانی از یکی از جذابیت‌هایی است که احمد شاملو آن را مورد استفاده قرار داده و در حال حاضر هر شعری که تکنیک‌های زبانی دارد ناخودآگاه یادآور اشعار شاملو می‌شود.

کاظمی بیان کرد: عدم تحقق این امر بسیار دشوار بوده اما به نظر می‌رسد اشعار داوری کمی نیاز به آن دارد و باید برای استفاده از تکنیک‌های زبانی در عین عدم مشابهت به اشعار شاملو مهارت زیادی به کار برد، همچنین با توجه به تجربه بالای داوری، باید ایهام، همنوایی و هماهنگی بیشتری در اشعار وی وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: در اشعار داوری در کنار جنبه تخیل و کشف‌های شاعر بسیار خوب عمل کرده است، شاعران خوبی در مشهد داریم و 3 هزار کتاب جدید در هر سال چاپ می‌شود؛ بنابراین برجسته شدن در دوره جدید بسیار دشوار است، گاهاً زمانی که اشعاری خوانده می‌شود ناامید می‌شویم که این چنین به خود آسان می‌گیرد و برای اشعار خود زمان زیادی صرف نمی‌کنند اما داوری اشعار مطلوبی دارد.

 عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: در قدم به قدم اشعار داوری کشف‌هایی دیده می‌شود، البته در یکی از صفحات این کتاب یکی از بیت‌ها مانند اشعار نیمایی بوده و آن را زیبا ساخته اما به نظر اتفاقی این امر محقق شده است، به نظر به کشف‌ها چندان اهمیتی داده نشده و از آرایه‌های زبانی، واژآرایی‌ها و هم‌آرایی کلمات استفاده نشده است.

کاظمی خاطرنشان کرد: هر فردی می‌تواند کشفیات این چنینی داشته باشد اما باید این کشفیات پرورده شده و با زبان متمایز همراه باشد، توانایی‌های زبانی، تکنیکی، هم‌آرایی‌ها و تمایزبخشی‌های زبانی می‌توانست بیشتر از این باشد، برخی از اشعار چاشنی خوبی هستند که می‌توانستند برای یک شعر استفاده شوند.

وی گفت: با شعر نو و کوتاه همراه با پرگویی میانه خوبی ندارم اما نمی‌‎خواهم علاقه شخصی خود را وارد تخصص کنم، در هر صورت فکر می‌کنم این اشعار می‌توانست بهتر انسجام یابد، شاعران رباعی‌سرا برای مطرح شدن سخت تلاش کردند؛ بنابراین نوشتن شعر در این زمینه بسیار دشوار است.

کاظمی خاطرنشان کرد: البته نباید اشعار تأثیر خود را از دست بدهد اما پرگویی در شعر اشتباه است، برخی  از کشف‌های داخل کتاب گزارشی بوده و نباید از عاطفه جلوگیری شود، به عبارتی برخی تنها صحنه‌ای به تصویر می‌کشند و باید احساسی‌تر بیان شود، در چند بیت از کتاب از تمامی آرایه‌های ادبی استفاده شده و تمام آن چیز که یک شعر را دارد را داراست.

وی اظهار داشت: نام بلند برای کتاب دشواری‌هایی را برای کاربرد آن در عرصه مطبوعات و سایر زمینه‌ها ایجاد می‌کند، به عنوان مثال فرد باید بپرسد کتاب کلاغ‌ها در عکس‌های رنگی‌ هم سیاه می‌افتند را دارید؟ باید نام‌های کوتاه‌تری برای کتاب انتخاب شود.

یوسف بینا نیز در این جلسه اظهار داشت: علی‌اصغر داوری در غزل‌سرایی مهارت دارد و بسیاری از افراد اهل شعر با اشعار وی آشناییت دارد، ابتدا که شعر سپید وی را دیدم متعجب شدم؛ چرا که تاکنون از وی شعر سپید را چندان ندیدم، اشعار کتاب را با غزلیات وی مقایسه کردم و همچنین کلیت این کتاب را کنار اشعار شاعران سپید گذاشتم.

منتقد شعر و ادبیات مشهد ادامه داد: غزل به دلیل شرایط مطلوب خود در صورتی که شاعر الفبای سرود غزل را بداند سرودن غزل برای وی آسان است، فرد با خواندن چند شعر در میان سایرین به نکات خوب و نکات بد آن دست می‌یابد اما این امر سبب می‌شود که شاعر نسبت به سرودن غزل بی تفاوت باشد.

وی بیان کرد: غزل‌های علی‌اصغر داوری با سایر اشعار متفاوت بود، ویژگی و شناسنامه اشعار وی با سایرین تفاوت دارد، وی برای محقق شدن این امر تلاش خود را به کار برده و در نهایت موفق شد، شاعر دایره واژگان گسترده‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شعر نو بسیاری از کلمات و واژه‌ها را می‌توان استفاده کرد و به کار بردن آنها در غزل بسیار دشوار است اما داوری توانسته این امر را در غزل رعایت کند، به همین دلیل اشعار سپید وی چندان تغییری نداشته است، اشعار سپید وی بسیار با شعرهای کلاسیک خود شباهت دارد؛ به طوری که اگر نام نویسنده را نمی‌خواندم حدس می‌زدم که این اشعار سپید نوشته دست شاعر کلاسیک علی‌اصغر داوری است.

بینا تصریح کرد: شعر سپید ساختمان خودبسنده و شکل گرفته از عناصر است و شاعر با آزادی بدون اندازه می‌چیند اما با زبان شاعرانه ویژه ساختمان خودبسنده ویژه‌ای ایجاد کند و آن الگو را تکرار نکند، در این کتاب سه نوع شعر دیده شد که از آنها می‌توان به اشعار کوتاه اشاره کرد که آنها نوعی پیش‌شعر بودند.

وی عنوان کرد: آنها تصاویر بسیار زیبایی دارند اما نوعی کمبود در آنها حس می‌شود، نوع دوم آنها ساختما کوتاهی داشتند اما خودبسندگی را رعایت می‌کنند، نوع سوم بلندتر بود که دارای سطرهایی با چیدمان آگاهانه بود، البته این ویژگی در سه نوع شعر وی رعایت شده اما در این نوع شعر بیشتر دیده می‌شود، در موسیقی نرم و ملایمی در شعر ایجاد کرده بود.

بینا گفت: در برخی اشعار عواطف انسانی به عمل می‌آید اما در این کتاب چندان مشاهده نشده است، البته این شعر نیز نوعی سبک بوده و مورد پسند بسیاری از افراد اهل شعر است.

علی‌اصغر داوری؛ نویسنده کتاب نیز در این جلسه اظهار داشت: به دلیل تکرار شعرهای سپید قصد ایجاد تفاوت در سبک آن داشتم و نام کتاب اشعار آن را متفاوت جلوه می‌دهد، زمانی که قرار بر نشر کتاب در فاصله زمانی اندک شد یک نسخه از کتاب خود را برای چند نفر فرستادم تا مطالعه کنند، به همین دلیل نسخه‌ ابتدایی مناسب نبود.

نویسنده کتاب کلاغ‌ها در عکس‌های رنگی هم سیاه می‌افتند گفت: نخستین مجموعه‌ام مدرسه یاد گل سرخ بود و معشوقه سیاه نیز از آخرین اشعارم بود، برخی از اشعارم نیز به زودی به چاپ و نشر می‌رسند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.