مدیرپیشگری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واکسن هایی که برای درمان آنفلونزا مورد نیاز است به اندازه کافی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی توزیع شده است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. اما نباید مصرف واکسن بدون تجویز پزشک باشد. چون ممکن است ویروس در برابر واکسن مقاوم شود.

اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس کشنده آنفلونزا / چه افرادی جانشان را از دست می دهند / بدون تجویز پزشک واکسن نزنید

دکتر محمد جعفر صادقی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: آنفلونزا یک بیماری عفونی و ویروسی است. هر ساله در فصول سرد و تقریبا درهمه دنیا شیوع پیدا می کند. چیزی که اهمیت دارد این است که باید تفاوت سرماخودرگی و آنفلونزا را بدانیم تا اقدامات بهتری را در مقابل این ویروس بتوانیم انجام دهیم.  

وی افزود: تب، گلودرد و سرفه سه علامت عمده ابتلا به آنفلونزا هستند. بین ۲ تا ۷ روز طول می کشد تا بهبودی حاصل شود که با توجه به شرایط بدنی افراد، این دوره متفاوت است. علائم ابتلا به ویروس آنفلونزا به محض ورود به بدن بیمار نمایان نمی شود. ممکن است تا ۴ روز طول بکشد تا علامت های بیماری خودشان را نشان  دهند. در واقع ممکن است بیمار تا چند روز از وجود ویروس در بدن خود اطلاع نداشته باشد.

وی در خصوص تفاوت آنفلونزا و سرماخوردگی گفت: آنفلونزا ناگهانی و سرماخوردگی تدریجی بوجود می آید. در آنفلونزا تب بسیار بالا و بیشتر از ۳۸ درجه است. گلودرد و سرفه در هر دو هست اما در آنفلونزا با شدت بیشتری همراه است. آبریزش بینی و عطسه مختص سرماخوردگی است و آنفلونزا، آبریزش بینی ندارد.

دکتر صادقی اظهار کرد: چون در سرما افراد بیشتر در محیط های بسته هستند و تماس با یکدیگر بیشتر می شود درصد ابتلا به آنفلونزا افزایش می یابد. یکی از راه های مرسوم انتقال ویروس به بیمار از راه تنفس است. به طور معمول افرادی که در فاصله نیم متری قرار دارند، در معرض ابتلای بیشتری هستند. یک راه دیگر انتقال ویروس از طریق دست است. بیمار ممکن است که دستگیره در را بگیرد و بعد ویروس به دست فرد دیگری که همان دستگیره را می گیرد انتقال یافته و با خوردن خوراکی به دهان و بدن فرد منتقل می شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل باید دستها قبل و بعد از غذا به صورت کامل شسته شوند. این موضوع در احادیث اسلامی هم به مراتب تاکید شده و دستور دین است و باعث کاهش انتشار ویروس در بدن افراد سالم می شود. ویروس آنفلونزا در صورت تماس با سطح بدن مانند دست ها، می تواند گاهی اوقات حتی تا ۶ ساعت هم زنده بماند اما بیشتر بین ۲ تا ۳ ساعت است.

وی بیان داشت: بیمار بهتر است در منزل استراحت کند. هنگام سرفه کردن دهان را با دستمال کاغذی؛ ماسکهای مخصوص یا دستمال دیگری که فقط مخصوص خودش است، بپوشاند و سپس آن دستمال را در سطل زباله درب دار بیاندازد که از انتشار ویروس در فضا جلوگیری شود. در هنگام صحبت کردن باید جلوی دهان پوشیده شود. در مدارس حتما باید در سرویس های بهداشتی، مایع دستشویی گذاشته شود تا دانش آموزان کمتر به ویروس مبتلا شوند. دست ها باید به صورت مرتب در حدود سی ثانیه شسته شوند.

وی در خصوص روش های درمان بیماری آنفلونزا گفت: ابتلا به آنفلونزا برای عموم افراد چندان خطرناک نیست و با برخی اقدامات معمولی قابل درمان است. ۸۰ درصد مبتلایان به آنفلونزا فقط با استراحت، رعایت بهداشت فردی، استفاده از موادغذایی مناسب مانند سوپ و شلغم، نوشیدنی های گرم و آبمیوه به راحتی و پس از گذشت دوره چند روزه بیماری سلامت خود را بدست خواهند آورد.

مدیرپیشگری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: حدود ۱۹ درصد مبتلایان به علت شدت بیماری باید به پزشک مراجعه کرده و یک درصد ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان پیدا کنند. عمده این افراد، سالمندان، کودکان، افرادی که در آسایشگاه ها حضور دارند، بیمارانی که به بیماری های مزمن مانند قلبی، کلیوی و دیابت و زنان باردار هستند. لذا این افراد باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه معمولا این ویروس از اواسط آبان ماه خودش را نشان می دهد و در ابتدای آذر افت کند، ابراز داشت: امسال برخلاف تصور ویروس آنفلونزا زودتر از همیشه در جامعه بروز کرد. به همین دلیل این شائبه پیش آمد که ممکن است ویروس جدیدی باشد. در حالیکه اینطور نیست  وهمان آنفلونزایی است که همه ساله در فصول سرد، افراد اجتماع را مبتلا می کند.

وی تاکید کرد: واکسن هایی که برای درمان آنفلونزا مورد نیاز است به اندازه کافی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی توزیع شده است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. اما نباید مصرف واکسن بدون تجویز پزشک باشد. چون ممکن است ویروس در برابر واکسن مقاوم شود.

دکتر صادقی در خصوص تعداد مبتلایان به ویروس آنفلونزا در سطح خراسان رضوی گفت: مقرر شده است که اینگونه آمار را فقط دکتر گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای کشور که درتهران حضور دارد، در اختیار رسانه ها قرار دهد. این موضوع به این دلیل است که در ارائه آمار وحدت رویه وجود داشته باشد و اطلاعات متفاوت و احیانا نادرستی در جامعه منتشر نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.