فرماندار خواف از ثبت 41 دستگاه آسباد در روستاهای خرگرد، تیزاب، برآباد و شهر سنگان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

۴۱ آسباد تاریخی در شهرستان خواف ثبت ملی شد

به گزارش قدس آنلاین ، حسین سنجرانی در تشریح این خبر گفت: این بناهای تاریخی پس از طی تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران با هفت شماره ثبت جداگانه به ثبت رسید.

وی ادامه داد: از آنجایی که این آثار تحت حفاظت و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی قرار دارد هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان ممکن خواهد بود.

محمود باعقیده رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خواف نیز در این باره گفت: آسبادهای ایران یکی از گزینه های اصلی کشور به منظور ثبت در فهرست یونسکو است و ثبت این تعداد آسباد درفهرست ملی کمک زیادی در تهیه وتدوین پرونده ثبت جهانی آسبادها خواهد داشت.

آسباد سامانه آرد کردن گندم با استفاده از قدرت باد است و آسبادهای نشتیفان خواف در استان خراسان رضوی از بزرگترین مجموعه های خشت، گل و چوبی تاریخی ایران و قدیمی ترین مجموعه آسباد جهان در این منطقه ساخته شده است.

این آسبادها که آمیزه ای از هنر، صنعت، فناوری، هوش و ذکاوت اجداد ایرانی و پدران ما هستند به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری خاص در استان خراسان رضوی سالانه میزبان صدها گردشگر خارجی و هزاران گردشگر داخلی است.

براساس درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تهیه و تحویل پرونده ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان در سال جاری، این آثار تاریخی در نوبت نخست ثبت در فهرست جهانی قرار گرفته و مراحل ثبت آن در حال انجام است.

از مجموع 400 اثر تاریخی شناسایی شده شهرستان خواف بیش از یکصد اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

شهرستان خواف با چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی و جمعیت افزون بر 140 هزار نفر و 123 کیلومتر مرکز مشترک با کشور افغانستان در 267 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.