رئیس بنیاد مسابقات قرآن کریم ایران از برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در شهر مشهد و به میزبانی حرم مطهر رضوی خبر داد.

میزبانی حرم رضوی از مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران

به گزارش قدس آنلاین، کریم دولتی رئیس بنیاد مسابقات قرآن کریم ایران بیان کرد: در حال حاضر میزبانی مسابقات بین‌المللی به‌ صورت آزمایشی به خراسان رضوی واگذار شده، البته یک نوبت دیگر نیز شهر مشهد میزبان مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی بوده، اما این میزبانی با محوریت حرم مطهر رضوی نبوده است، در دوره قبل میزبانی مشهد از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شاید به دلیل تصمیم‌گیری دیرهنگام، آنگونه که باید و شاید به‌خوبی اجرا نشد و فرصت مناسبی برای درخشش هرچه بیشتر مسابقات فراهم نبوده است.

میزبانی مسابقات بین‌المللی؛ نیازمند استاندارد خاص

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن یک‌سری استانداردهای خاص را می‌طلبد و شاید علی‌رغم درخواست هر یک از استان‌ها برای برعهده گرفتن میزبانی مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی، این امکان وجود نداشته باشد که بتوان مسابقات قرآن را در هر یک از مراکز استان‌ها برگزار کرد، امیدواریم شرایط لازم برای برگزاری مسابقات قرآن در هر یک از استان‌ها چه به لحاظ محتوایی و چه در برنامه اجرایی به سطحی برسد که ما برای میزبانی مسابقات بین‌المللی قرآن ناچار به انتخاب یک مرکز از میان استان‌ها باشیم.

کریم افزود: امیدوارم با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر رضوی بتوانیم پیوند خوبی از قرآن و عترت نشان دهیم، در جلسات متعددی که از مدتی قبل برای برگزاری مسابقات قرآن در استان خراسان رضوی برگزار شده، همه کسانی که در این استان فعالیت دارند، از جمله تولیت آستان قدس رضوی و استاندار خراسان رضوی تأکیدشان بر آن بود که بتوانند مسابقات را متفاوت از مسابقات بین‌المللی سال‌های گذشته اجرا کنند.

دولتی با تأکید بر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با محوریت فرهنگ قرآنی و شیعی، گفت: آستان قدس رضوی با تمام ظرفیت خود به اجرای هر چه بهتر این مسابقات اهتمام دارد و ما امیدواریم این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی در سطحی برگزار شود که بتوان در سال‌های آینده شرایط را برای برگزاری مسابقات در سطح استان خراسان رضوی و دیگر استان‌ها پیگیری کرد.

افزودن رشته ترتیل به بخش بین‌المللی برای اولین بار در مشهد

وی با اشاره به جزئیات برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مشهد اظهار کرد: امسال به‌ صورت آزمایشی رشته ترتیل قرآن را به بخش بین‌المللی مسابقات اضافه کردیم. رقابت‌ها در این رشته قرآنی تنها در بخش آقایان برگزار می‌شود، این تصمیم حاصل مدت‌ها تلاش و همفکری است و امیدواریم برگزاری آزمایشی این دوره باعث توسعه این رشته در سال‌های آینده شود.

رئیس بنیاد مسابقات قرآن ایران ادامه داد: بنای ما برای دعوت از مرتلان برتر کشورهای جهان همان شیوه‌ای است که برای دعوت قاریان هر کشور در نظر گرفته‌ایم، این روند به نحوی خواهد بود که مرتلان دعوت شده از هر کشور جهت پذیرش در مسابقات قرآن باید تلاوت خود را در سامانه مربوطه بارگذاری کنند و پس از ارزیابی، به مرحله اجرای حضوری در مسابقات قرآن خواهند رسید. البته این شیوه دعوت و حضور برای قاریان و مرتلان برای چند کشور محدود است که از سطح قرآنی خوبی برخوردار هستند و مسابقات قرآن خود را به‌خوبی اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه مرحله غیرحضوری، یک سنجش جدی برای حضور در مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران است، گفت: پس از پذیرش نیز قرآنیان دعوت شده از سایر کشورها در مرحله مقدماتی حاضر می‌شوند، در این مرحله نیز یک پایش اتفاق می‌افتد و در واقع عصاره بهترین اجراهای قرآنی پس از اخذ امتیازات لازم در مرحله نهایی مسابقات حاضر خواهند بود و اجرای برنامه نهایی خود را در حضور مردم خواهند داشت.

وی تصریح کرد: محدودیتی به جهت تعداد افراد پذیرش شده مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران نداریم، اما برای مرحله نهایی ناچار به گزینش برترین‌ها برای حضور در آخرین گام مسابقات جمهوری اسلامی ایران هستیم. با توجه به نگاه جدیدی که در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیریت کلان این نهاد وجود دارد، امیدوارم که قرآنیان ما را از دیدگاه‌های خود چه در بخش انتقادی و چه برای تکمیل مباحث، بی‌بهره نگذارند تا بتوانیم با ارزش و آبرومندی هرچه بیشتر به اجرای مسابقات بپردازیم.

رئیس بنیاد مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روند شکل‌گیری شاخه‌های این بنیاد در استان‌ها، گفت: بنیاد مسابقات قرآن که بیش از یک سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد، بنای این را داشت تا یکسری از فعالان برتر قرآنی در استان‌ها را به‌عنوان بازوی فکری، محتوایی و نظارتی این بنیاد در نظر بگیرد تا مرجعی باشند برای رصد مسابقات قرآنی در استان‌ها و جنبه هدایتگری مسابقات قرآن در استان‌ها را بر عهده بگیرند.

وی بیان کرد: در این رابطه مشورت‌هایی در استان‌ها انجام شده و این فرایند در حال جمع‌بندی است تا با بیان دقیق شرح وظایف و معرفی این افراد به‌ عنوان نمایندگان بنیاد مسابقات قرآن در استان‌ها به‌ زودی شاهد شکل‌گیری این شاخه‌ها در هر یک از استان‌های کشور باشیم.

منبع: ایکنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.