خطیب حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه نماز توأم با ادب و خضوع انسان را از گناه باز می‎دارد، گفت: نماز مودبانه باعث می‌شود انسان شب و روز پیوسته به یاد خداوند متعال باشد.

نماز توأم با ادب و خضوع انسان را از گناه باز می‎دارد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در ویژه برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی که شب گذشته بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور زائران در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: اگر کسی بخواهد توصیفی برای نماز جماعت داشته باشد، یقینا آن را، مقوله‎ای سرشار از ادب معرفی می‎کند، چون صدها نفر با ظاهری آراسته، عطر زده و خضوع از امام جماعت تبعیت و به صورت دسته جمعی و به یک شکل خدای خویش را عبادت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه تکبر باعث حبط عمل می‎شود، اظهار کرد: بیماری تکبر موجب حَبط عمل و تغییر مسیر انسان می‌شود. خودخواهی انسان همیشه ادامه دارد، لذا اگر کسی کنترل نفس خود را استمرار ندهد، طبیعتاً در یک مقطع زمانی دچار بیماری تکبر و خودخواهی می‌شود و همه‌ راه آمده را برمی‌گردد.
سخنران حرم مطهر با تاکید بر اینکه نماز مجموعه از ادب است، گفت: نماز یعنی رعایت نوعی از «ادب» در برابر پروردگار عالم، هنگام عبادت.
وی ابراز کرد: هر مقدار که انسان ادب نماز را بیشتر رعایت کند نور الهی و عظمت خالق هستی بیشتر در قلب فرد تجلی پیدا می‎کند و از نمازش بیش از گذشته لذت می‏برد.
پناهیان ادامه داد: وقتی مومن متوجه فلسفه آداب و احکام نماز شد آن موقع با همت و انگیزه بهتر و پایدارتر می‌تواند ادب نماز را رعایت کند و اتفاقا سختی‌هایش هم برایش شیرین خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نماز انسان را از گناه باز می‎دارد، تاکید کرد: نماز مودبانه باعث می‌شود انسان شب و روز پیوسته به یاد خداوند متعال باشد، تا این که مبادا مدبر و آفریننده خویش را فراموش کند و بر اثر آن، به گمراهی، طغیان و نافرمانی روی آورد.
خطیب حرم مطهر رضوی افزود: ادب در برابر خداوند عزوجل، باور انسان را به پروردگار زیاد می‌کند. رعایت آداب عبادت، یعنی ادب کردن در برابر خداوند. ادب محبت را در دل مومن زیاد می‎کند و تکبر را که مادر همه رذائل اخلاقی است از بین می‌برد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.