۴۱ آسباد تاریخی در شهرستان خواف در استان خراسان رضوی ثبت ملی شدند و فصل جدیدی در میراث فرهنگی منطقه را رقم زدند.

آسبادهای تاریخی شهرستان خواف ثبت ملی شدند

به گزارش قدس آنلاین، حسین سنجرانی اظهار داشت: این بناهای تاریخی پس از طی تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران با هفت شماره ثبت جداگانه به ثبت رسید.

فرماندار خواف ادامه داد: از آنجایی که این آثار تحت حفاظت و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی قرار دارد هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان ممکن خواهد بود.

محمود باعقیده رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خواف نیز در این باره گفت: آسبادهای ایران یکی از گزینه‌های اصلی کشور به منظور ثبت در فهرست یونسکو است و ثبت این تعداد آسباد در فهرست ملی کمک زیادی در تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی آسبادها خواهد داشت.

آسباد سامانه آرد کردن گندم با استفاده از قدرت باد است و آسبادهای نشتیفان خواف در استان خراسان رضوی از بزرگترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی تاریخی ایران و قدیمی‌ترین مجموعه آسباد جهان در این منطقه ساخته شده است.

این آسبادها که آمیزه‌ای از هنر، صنعت، فناوری، هوش و ذکاوت اجداد ایرانی و پدران ما هستند به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری خاص در استان خراسان رضوی سالانه میزبان صدها گردشگر خارجی و هزاران گردشگر داخلی است.

براساس درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تهیه و تحویل پرونده ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان در سال جاری، این آثار تاریخی در نوبت نخست ثبت در فهرست جهانی قرار گرفته و مراحل ثبت آن در حال انجام است. از مجموع ۴۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده شهرستان خواف بیش از یکصد اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.