زنجان - بیماری آنفلوانزا در زمره بیماری های ویروسی است که تا حالا اگر شخصی به آن مبتلا می شد هیچ واهمه ای برای ابتلابه آن وجود نداشت و با مراجعه به پزشک و استراحت بسیاری از مردم این بیماری را پشت سر می گذاشتند اما این روز ها با شدت گرفتن افراد مبتلا و منجر به فوت آن ها دلهره ای در دل مردم به وجود آمده که این ترس ابتلا از بیماری وزارت بهداشت و درمان را نیز با کمبود دارو مواجهه کرده است.

تب تزریق واکسن آنفلوآنزا در زنجان بالا گرفت/داروخانه ها با کمبود مواجه شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حال حاضر بسیاری از مردمی که تا دیروز اعتقادی به واکسن آنفلوانزا نداشتند و طب سنتی را برای درمان ارجح می دانستند حال با مراجعه های مکرر به داروخانه ها متقاضی دریافن واکسن آنفلوانزا هستند.

هر چند که متولیان حوزه سلامت مدعی هستند که واکسن آنفلوانزا طبق برنامه‌ریزی قبلی درمیان داروخانه‌های مراکز دولتی و خصوصی توزیع شده است اما بسیاری از شهروندان زنجانی بیان می کنند که واکسن در داروخانه های این شهر نایاب است.

کمبود واکسن

 رییس انجمن داروسازان استان زنجان با تائید این موضوع که داروخانه ها با کمبود واکسن روبرو هستند اظهار می کند: با توجه به شیوع موج جدید بیماری آنفلوانزا در سطح کشور و همزمان در این استان نیز بسیاری از افراد به دلیل ترس از عدم ابتلا طی هفته گذشته به داروخانه های این استان مراجعه کردند و واکسن های موجود را به مصرف رساندند.

دکتر مهدی بیگدلی اضافه کرد: با بررسی های انجام گرفته در زمان حاضر میزان موجودی واکسن آنفلوانزا در داروخانه های استان، به صفر رسیده و حتی بیماران نیز برای دریافت واکسن مورد نیاز از طریق نسخ پزشکی با مشکل مواجه شده اند.

وی با اشاره به این موضوع که الزامی ندارد تا تمامی گروه های مختلف جامعه واکسن آنفلوانزا تزریق کنند افزود:  این مهم گروه‌های پرخطر از قبیل افراد بالای ۶۵ سال، کودکان، زنان باردار، مبتلایان به بیماری های قلبی و بیماری‌های مزمن ریوی، آسم، افراد مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، را شامل می شود.

موج تقاضا

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان در این رابطه اظهار کرد: این دانشگاه طبق برنامه ریزی ها، مرداد هر سال نسبت به خرید واکسن آنفلوانزا  اقدام می کند و از شهریور ماه نیز نسبت به توزیع آن، در سطح داروخانه ها و مراکز بیمارستانی اقدام می کند.

واکسن آنفلوانزا طبق برنامه‌ریزی قبلی درمیان داروخانه‌های مراکز دولتی و خصوصی توزیع شده است اما بسیاری از شهروندان زنجانی بیان می کنند که واکسن در داروخانه های این شهر نایاب استدکتر جواد تاج‌کی افزود: بر این اساس به تعداد زیادی، واکسن نیز طی مهر امسال خریداری و در سطح داروخانه های استان توزیع شد و در مجموع می توان گفت دانشگاه علوم پزشکی استان با توجه به برنامه زمان بندی شده این کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: طی بازه زمانی یاد شده و با اطلاع رسانی انجام گرفته گروه های هدف نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا مبادرت و با کمترین مشکل داروی مورد نیاز خود را خریداری کردند.

وی عمده ترین علل نبود واکسن آنفلوانزا در زمان حاضر را با توجه به شیوع این بیماری، بار روانی آن در بین عموم افراد جامعه ذکر کرد و گفت: این دارو مورد نیاز تمامی افراد جامعه نیست، بلکه شماری از افراد، گروه هدف هستند که پیش از این نسبت به تزریق آن اقدام کرده اند.

تاج کی افزود: بطور معمول در اپیدمی‌های ( شیوع ) آنفلوانزا حدود پنج تا ۱۵ درصد جمعیت مبتلا می‌شوند که امسال هم در کشور سه تا چهار درصد افراد به این ویروس مبتلا شدند که بین نیم تا یک درصدشان نیاز به بستری پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: بطور عمده افرادی بستری می‌شوند که بیماری زمینه‌ای داشته باشند و از طرفی افرادی هم که نسبت به درمان به موقع بی توجهی کرده و استراحت کافی نداشته باشند هم ممکن است در بیمارستان بستری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.