کم‌کم ابعاد فتنه خطرناکی که با ماجرای اعلام سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد، در حال روشن‌شدن است و حکمت اقدام رهبری، در هزینه‌کردن از وجهه و اعتبار خویش روشن‌تر می‌گردد.

رهبر انقلاب چگونه نقشه فتنه‌گران را خنثی کردند؟

قدس آنلاین: بیش از سه دهه از رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر ایران می‌گذرد و در این سه دهه، کشور از گردنه‌های بسیار دشوار و پیچیده و از فتنه‌هایی عمیق و چندلایه عبور کرده است. چه دوستان و چه دشمنان عاقل، در یک نکته درباره رهبر انقلاب اشتراک نظر دارند؛ ایشان دارای یک «حکمت حکمرانی» هستند که بر مبنای آن، تصمیمات خود را در مقاطع حساس اتخاذ می کنند و معمولا (با توجه به سوابق این 30 سال)، حکمت تصمیمات ایشان درباره‌ی موضوعات مهم و اساسی کشور، با گذشت زمان روشن‌تر هم می گردد.

با دفع فاز اصلی فتنه (آشوب خیابانی) در هفته گذشته، اکنون از لا به لای تحلیل‌های برخی مقامات امنیتی و تحلیل‌گران سیاسی، قطعات پازل طراحی خطرناکی که با ماجرای اعلام سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد، در حال قرار گرفتن در کنار هم است و کم‌کم حکمت اقدام رهبر انقلاب، در خرج کردن از وجهه و اعتبار شخصی برای حمایت از مصوبه سران قوا، آشکارتر می گردد.

رهبر معظم انقلاب در این سه دهه ثابت کردند هر کجا که پای منافع کلان کشور و به ویژه «امنیت ملی» در میان باشد، هیچ ابایی از خرج کردن از اعتبار و وجهه شخصی ندارند و این تفاوت ولی فقیهی است که جایگاه پدری دلسوز برای کشور دارد و اصل را بر مصالح کشور و انقلاب قرار می‌دهد و برخی «بزرگان» در همین کشورهای همسایه، که به دلایل مختلف حاضر به خرج کردن از خود نشدند و اوضاع در کشورشان به جای مدیریت، به سمت یک خلأ قدرت پیش رفته که یکی از اهداف اصلی طراحان خارجی آشوب بوده است.

در همین راستا، سردار حسین نجات، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا (9 آذر)، درباره طراحی خطرناکی که در پس ماجرای اعلام ناگهانی سهمیه‌بندی بنزین وجود داشت، با بیان این که آمریکا با عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی ائتلافی برای ایجاد اغتشاش در کشورهای محور مقاومت تشکیل داده‌اند، گفت:

"به‌طور مشخص در این مرحله عراق، لبنان و ایران در طرح فتنه دشمنان جای دارند. "

سردار نجات،  با تاکید بر این که تمامی اعتراض‌ها مدلی یکسان داشتند، افزود:

" مدل طراحی آنها اول با شروع اعتراضات معیشتی و مقابله با فساد شروع شد و در ادامه گروهک‌های ضد انقلاب که از کشورهای غربی و عربی حقوق می‌گیرند، وارد میدان شدند. "

سردار حسین نجات

معاون فرهنگی سپاه با این توضیح که شبکه‌هایی در فضای مجازی که در عربستان و امارات هدایت می‌شوند، مردم را علیه نظام تحریک می‌کنند، یادآور شد:

"در مرحله بعد افراد گروهک‌های ضدانقلاب تظاهرات مسالمت‌آمیز را به خشونت می‌کشند تا امنیت مخدوش شود و هدف اصلی آنها استعفای رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر یا نمایندگان پارلمان در این سه کشور است. 

در تایید این داده‌ها، می توان به توئیت اخیر مارک دوبوویتز، مدیر اندیشکده تندرو و صهیونیست «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» یا FDD، یکی از اجزای اصلی کمپین ضدایرانی ترامپ که نقش مهمی در «جنگ اقتصادی» نظام سلطه علیه کشورمان دارد، اشاره کرد:

سردار غلامرضا جلالی، رییس قرارگاه پدافند غیرعامل، در اولین مجمع فعالان بسیجی و جهادی دفاع سایبری کشور(10 آذر 98)، گفت:

" طرح افزایش قیمت بنزین به حدی بد اجرا شد که برخی معتقدند احتمال نفوذ دشمن در سیستم مدیریتی کشور وجود دارد که البته وزارت اطلاعات باید درخصوص آن به جمع‌بندی برسد و اعلام نظر کند. 

سردار غلامرضا جلالی

همزمان در یکی دو روز گذشته، فایل صوتی سخنرانی محمدجواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره «فتنه بنزینی» منتشر شد که شامل نکات و دعاوی بسیار قابل تاملی می شد که تک تک آن‌ها می تواند و باید مورد بررسی مستقل قرار گیرد. اما درباره فتنه‌ اخیر، کلیات بحث قدوسی (نقل به مضمون) به این قرار بود:

"رییس‌جمهور کاملا از آسیب‌ها و ابعاد آشوبی که با این نحوه اجرای سهمیه‌بندی و گرانی به پا می شد، آگاه بود، ولی با این‌حال، به طرز عجیبی مصر به اجرای آن با همین ترتیبات بود.

دو ماه قبل از شروع فتنه، سرویس اطلاعاتی حزب‌الله به ایران درباره مختصات فتنه هشدار داده بود. حشدالشعبی هم به ایران درباره آماده سازی نیروی آشوب توسط آمریکا در خاک عراق، هشدار داده بود. اردوغان هم دقیقا چنین هشداری داد. سرویس یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران درباره آشوب خبرهایی داد و حتی زمان دقیق آغاز آن، یعنی شب میلاد پیامبر اکرم(ص) (شب اعلام خبر گرانی بنزین)   را هم معلوم کرده بود.

240 تیم سازماندهی شده‌ی آشوب، پیش از آغاز فتنه توسط دستگاه‌های امنیتی ضربه خوردند، وگرنه گستره و عمق آشوب و تخریب چندین و چند برابر این بود.

فتنه در چند لایه طراحی شده بود. لایه دوم، طرح مجلس برای متوقف کردن طرح سهمیه‌بندی بود تا ماندن آشوب‌گران در کف خیابان، تکانه انگیزشی پیدا کند. بحث استعفاء، بحث استیضاح رییس‌جمهور، بحث رفراندوم، بحث تغییر قانون اساسی با هدف تغییر ساختار نظام، حذف سپاه، در لایه‌های بعدی این طرح پیچیده و فوق‌خطرناک، پیش بینی شده بود.

قاطعیت رهبر انقلاب در دفاع از تصمیم سران قوا برای ماجرای بنزین، این طراحی خطرناک را به هم زد که ایجاد خلاء قدرت اجرایی و دامن زدن تقابل‌ها در درون ساختار حاکمیت، و همزمان تداوم آشوب خیابانی را هدف گرفته بود. 

در پیوند با سخنان کریمی قدوسی باید گفت که دست‌کم، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، روز 17 آبان، یعنی حدودا یک هفته پیش از آغاز فتنه، به صورت عیان گفته بود:

" بگذارید صریح بگویم، ما حدس‌هایی داریم که چه کسانی پشت این شورش‌ها در عراق هستند. ما همچنین حدس می‌زنیم که اینها ممکن است به ایران گسترش پیدا کنند. 

اما «مهدی محمدی»، عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ای و تحلیل‌گر مسایل سیاسی، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود، بحثی بسیار مهم و نیازمند مدّاقه و تحقیق را مطرح کرد. محمدی نوشت:

" بر اساس اطلاعات موجود، آقای روحانی به تبعات امنیتی اجرای طرح به این شکل و در این زمان خاص، واقف بوده اما برآوردهای دستگاه های امنیتی مختلف از جمله وزارت اطلاعات را -که قاعدتا آقای رییس جمهور نباید درباره آن بدگمان باشد- با وجود اینکه در همه آنها هشدار داده شده بود این طرح می تواند به نتایج امنیتی ناگواری منجر شود، عالما و عامدا نادیده گرفته است. برای رییس جمهوری که خود را متخصص امنیت ملی می داند این سوال بزرگی است که چه چیز او را چنین بی پروا کرده که باعث شده به هیچ کدام از این هشدارها توجه نکند. 

در مجموع تصویری که از لا به لای این نظرات و گزارش‌ها و اخبار پیدا و پنهان از ابعاد فتنه می توان ترسیم کرد، به اجمال چنین است: طراحی عملیات از آن سوی مرزها، جذب نیرو و آموزش و شبکه‌سازی هسته‌های آشوب در هماهنگی میان اتاق فرمان خارجی و شبکه نفوذ داخلی، انتظار برای «ساعت صفر عملیات»، اجرای بسیار بد و ناشیانه‌ی یک طرح با تبعات اقتصادی اجتماعی و امنیتی عیان، شروع اعتراضات مردمی، بیرون آمدن هسته‌های آشوب و سوار شدن بر موج اعتراضی، شکل‌گیری تقابل و درگیری در درون ساختار سیاسی،  عقب‌نشینی حاکمیت از طرح، ماندن آشوب در خیابان و پیشروی آن با هدف گرفتن امتیازات جدید، قهر یا استعفای رییس جمهور، ایجاد خلأ اجرایی در کشور، قرار دادن لیستی از مطالبات با هدف تسلیم و استحاله پیش روی نظام، گسترش و تعمیق آشوب سراسری در شرایط خلأ قدرت اجرایی و شکاف در درون حاکمیت و... و.

به سادگی روشن است که طراحان این فتنه عمیق و چندلایه، به شدت روی اثر «دومینو وار» رویدادها در صورت عقب‌نشینی نظام (در حالی که کشور به واسطه‌ی برخی سوءمدیریت‌های عمدی یا غیرعمدی در عمل انجام شده قرار گرفته بود) حساب باز کرده بودند و ایستادگی و قاطعیت رهبر انقلاب و البته تحمیل‌ هزینه‌ آن به ایشان، عملا بخش عمده‌ی فتنه طراحی شده توسط نظام سلطه و همبستگان داخلی را خنثی کرد. فتنه پیچیده ایجاد خلأ اجرایی در کشور، تنها منحصر به اتاق‌های تصمیم‌گیر در خارج از کشور نمی‌شود و متأسفانه در اتاق‌های جلسات احزابی که درون نظام جمهوری اسلامی آزادانه فعالیت سیاسی می‌کنند، مطرح و پیگیری شده است.

البته، نباید ساده‌نگر و ساده‌انگار بود و فتنه‌ای با این ابعاد را تمام‌شده پنداشت و همان‌طور که شخص رهبری و سایر مقامات نظامی و امنیتی توجه داده‌اند، هم مردم و هم نیروهای حافظ کشور باید کاملا هشیار و آماده باشند تا امواج و لایه‌های محتمل بعدی برای این فتنه را مدیریت کنند.

منبع: مشرق نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.