از تعداد بالای بنگاه‌ها آن‌هم در یک خیابان مشخص است که خرید و فروش ملک در این منطقه کم نیست، چرا که هم زمین خالی در منطقه وجود دارد و هم اینکه مالکین که بعضا بنگاه‌داران هستند، هوایی فروشی می‌کنند.

«نهضت» پشت‌بام‌فروشی در مشهد/ اینجا با ۵۵ میلیون روی دیوار سست مردم خانه می‌سازند

به گزارش قدس آنلاین، از اتوبان امام علی(ع) که به سمت میدان نمایشگاه بروید نرسیده به‌میدان، تابلوی نهضت را می‌بینید وارد خیابان که شوید در ابتدا تراکم جمعیت و منازل زیاد نیست، اما هرچه به مسیرتان ادامه دهید بر تعداد جمعیت و منازل افزوده می‌شود.

وارد بنگاهی در ابتدای خیابان نهضت می‌شوم و از بنگاه‌دار می‌پرسم آیا هوایی برای فروش هم دارد که در جواب می‌گوید: یک‌منزل ۹۰ متری تک واحده، دوکله [دونبش] در خیابان نهضت‌ یک دارم که ۳۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، همچنین خانه دیگری در خیابان راستان دارم که ۸۰ متر است در طبقه دوم، فروشنده ۲۲۰ میلیون تومان برایش قیمت گذاشته است.

بنگاه‌دار ادامه می‌دهد: خانم محترم انصافاً مواردی که به‌شما گفتم عالی است، چراکه این خانه‌ها دوکله [دونبش] هستند و در جای دیگری به‌این قیمت پیدا نمی‌کنید، الآن هم یکی از فروشنده‌ها به‌منظور تهیه جهیزیه فرزندش آن را به‌فروش گذاشته است.

در جواب به‌بنگاه‌دار می‌گویم نه؛ هوایی می‌خواهم، خانه به‌کارم نمی‌آید که در جواب مکثی کرده و ادامه می‌دهد: یک مورد ۶۵ متری حدود ۷۰ میلیون تومان سراغ دارم.

دوباره به‌خانه اول بازمی‌گردد و می‌گوید البته در منطقه اقدسیه ۳ مورد ۱۰۰ متری دارم که تک خواب است و دارای پارکینگ که فروشنده ۶۰ میلیون تومان خرج داخل خانه کرده و ۳۴۰ میلیون تومان می‌فروشد.

همکارش که مردی جوان است عکس‌های خانه را نشانم می‌دهد و نظرم را می‌پرسد، می‌گویم هوایی چطور؟ دارید؟ پاسخ می‌دهد نه؛ همان یک مورد را داشتم!

از بنگاه بیرون می‌آیم و وارد بنگاه دیگری می‌شوم از او هم همین سؤال را می‌پرسم پاسخ می‌دهد در خیابان نهضت ۱ هوایی دارم در طبقه چهارم ۹۰ متر ۱۱۰ میلیون تومان، همچنین مورد دیگری دارم در یوسفیه ۷ که طبقه سوم است و ۵۰ متر، فروشنده ۴۰ میلیون تومان می‌فروشد.

او ادامه می‌دهد: البته مشکلی که وجود دارد این است که همسایه‌ها اجازه ساخت نمی‌دهند و نمی‌گذارند مصالح بالا ببری، چنانچه می‌توانی با آن‌ها کنار بیایی مورد خوبی است، هرچند چنانچه بخواهم خودم هم می‌توانم آن را بسازم، اما تاکنون اصراری به‌ساخت نداشتم وگرنه می‌توانستم!

یکی دیگر از بنگاه‌های همان خیابان مورد دیگری را پیشنهاد می‌کند در طبقه سوم که ۹۰ متر است و ۹۰ میلیون تومان فی خورده؛ در یک کوچه ۱۰ متری با سند وکالتی و آسانسور.

از بنگاه بیرون آمده و خیابان نهضت را بالاتر می‌روم، مالکین هر طور که دلشان خواسته خانه خود را ساخته‌اند، از ابتدای نهضت تا انتهای آن، چندین بار این خیابان عقب و جلو رفته و حسابی منظره نامطلوبی را به‌تصور کشیده است به‌گونه‌ای که چنانچه ابتدای خیابان بایستید انتهای آن را نمی‌بینید.

از تعداد بالای بنگاه‌ها آن‌هم در یک خیابان مشخص است که خرید و فروش ملک در این منطقه کم نیست، چرا که هم زمین خالی در منطقه وجود دارد و هم اینکه مالکین که بعضا بنگاه‌داران هستند، هوایی فروشی می‌کنند.

وارد بنگاه دیگری می‌شوم می‌گویم دنبال هوایی می‌گردم، موردی دارید؟ با تعجب می‌گوید هوایی!؟

پاسخ می‌دهم بله؛ ادامه می‌دهد برای خودتان می‌خواهید یا رهن و اجازه؟ در جواب می‌گویم در اصل ماجرا تفاوتی دارد که با کمی مکث جواب می‌دهد البته نه خوب...

موردی دارم طبقه چهارم روی پیلوت ۵۵ متر در کوچه چهار متری در راستان ۲۳ که اسکلت است و ۵۵ میلیون تومان فی خورده.

۸۵ متری دیگری دارم در طبقه ششم در خیابان نهضت۵ که خیابانش ۱۰ متری است، اسکلت و بدون آسانسور که ۹۵ میلیون تومان است و یا در خیابان آزاده ۷ یک هوایی دارم ۸۵ متر و ۸۵ میلیون تومان در طبقه چهارم که هر طبقه دو واحدی است در کوچه ۲۰ متری، اسکلت و و کالتی.

در همین خیابان مورد دیگری دارم ۹۰ متری در طبقه چهارم که ۱۵۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است.

نصیحت‌های پدرانه برای نخریدن هوایی

از بنگاه بیرون آمده و وارد بنگاه دیگری می‌شوم یک نفر مشغول تمیز کردن مغازه و دیگری که گویا صاحب آنجاست می‌گوید در خدمتم.

تا می‌گویم هوایی فروشی هم دارید، با چشمان گرد شده از تعجب نگاهی به‌سرتا پایم می‌اندازد و پاسخ می‌دهد هوایی!؟

پدرانه می‌گوید: نَخَر دخترم نَخَر، از من به‌تو نصیحت هوایی نَخَر، از هر بنگاهی شنیده‌ای که هوایی خریدن به‌صرفه است یا شهرداری اجازه ساخت می‌دهد؛ دروغ است چطور می‌خواهی بسازی؟ همین‌که هوایی را خریدی روی دستت می‌ماند.

وقتی اصرارم را می‌بینید جواب می‌دهد: خوب بخر، اما من موردی ندارم.

بنگاه دیگری را نشان می‌کنم و واردش می‌شوم او هم پس از سؤالم تعجبناک می‌خندد، توقع ندارد خانمی دنبال هوایی باشد.

پدرانه پاسخ می‌دهد: چرا خانه مسکونی نمی‌خری، خانه که راحت‌تر است، پس از خرید چگونه می‌خواهی بسازی، در صورت خرید هوایی تو می‌مانی و کلی دردسر، دنبال دردسری؟ خانه بخر، راحت‌تر است.

اصرارم به خرید هوایی را که می‌بیند، می‌گوید: موردی دارم در نهضت۱، ۹۰ متری در خیابان ۱۰ متری که طبقه سوم و چهارم روی پیلوت است و ۲۲۰ میلیون تومان فی خورده که آسانسور هم ندارد، با خنده ادامه می‌دهد چنانچه بروی بالا، دیگر پایین نمی‌آیی! همین یک مورد را داریم.

از بنگاه بیرون آمده و به‌مسیرم ادامه می‌دهم تا انتهای خیابان می‌روم، خیابان به‌شدت شلوغ و به‌هم‌ریخته است از نظر نما، هر مالک هر طور که صلاح دیده ملکش را ساخته است.

اهالی از ابتدای خیابان تا انتهای آن ما را نظاره می‌کنند، گویا متوجه شده‌اند که بیگانه هستیم.

وارد یکی دیگر از بنگاه‌های محله می‌شوم او هم مانند همکارانش از سؤالم بسیار تعجب می‌کند و علت اینکه می‌خواهم هوایی خریداری کنم را می‌پرسد، می‌گویم از ساخت آپارتمان‌ها راضی نیستم در صورت خرید باید ۵۰ میلیون تومان خرج بازسازی کنم به‌همین دلیل ترجیح می‌دهم هوایی خریداری کنم و آن‌گونه که تمایل دارم بسازم.

می‌گوید چه میزان پول‌داری جواب می‌دهم ۲۰۰ میلیون تومان با تعجب بیشتر پاسخ می‌دهد با این پول خانه بِخَر، موردی در آزادی ۲۲ دارم که توفیر [امتیاز] دارد با مواردی که تاکنون نشانت داده‌اند، به‌طور کل خیابان آزاده با منطقه نهضت و یوسفیه فرق دارد مانند اینجا نیست.

قطعاً ببینی دل نمی‌کنی بسیار تمیز و شیک ساخته‌ شده ۹۰ متر در طبقه سوم دو خوابه، محله ساکت و خلوت که ۲۶۰ میلیون تومان می‌فروشد، چنانچه پول‌داری همین را بخر ۴۰ میلیون تومان رهنش می‌دهیم کسریت جبران شود.

اضافه می‌کند: سردر مغازه را خواندی؟ نوشته بنگاه و مشاور املاک، یعنی باید در کنار فروش، به‌مشتری مشاوره هم بدهیم، چنانچه هوایی بخری برای ساختش به‌مشکل اساسی می‌خوری نه شهرداری اجازه ساخت می‌دهد و نه همسایه‌ها، آپارتمان‌های اطراف مغازه را می‌بینی خودم ساخته‌ام، می‌دانم چه خبر است وقتی می‌گویم اجازه نمی‌دهند، یعنی اجازه نمی‌دهند، بازهم خودت می‌دانی فکرهایت را بکن و در صورت تمایل خبر بده.

می‌گوید: البته مورد داریم در همین خیابان روبرو چنانچه بخری و چنانچه بتوانی آن را بسازی قطعاً ۳۰۰ میلیون تومان خواهی فروخت و سودی خوبی نصیبت می‌شود، البته گفتم در صورتی‌که بتوانی و اجازه بدهند که بسازی.

نبود طرح تفصیلی شهری یکی از علل تخلفات ساختمانی

سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به‌این پرسش که آیا در خصوص تخلفات ساختمانی با نبود شفافیت در قانون مواجه هستیم؟، گفت: در رابطه با تخلفات ساختمانی ماده‌ای در قانون شهرداری‌ها وجود دارد تحت عنوان ماده ۱۰۰ که بر اساس آن، چنانچه فردی برخلاف اصول شهرسازی و طرح‌های شهری اقدام به‌ساخت‌وساز غیرمجاز کند این رفتار او تخلف محسوب می‌شود.

قاضی مهدی حقدادی با بیان اینکه پلمب قضایی نتیجه عدم توجه به‌این قانون است، اظهار کرد: زمانی که اعلام می‌شود فردی طبقه مازاد بر پروانه ساختمانی ساخته یا پیشروی یا مازاد پرتراکم و غیره دارد، مقام قضایی دستور پلمب صادر می‌کند و چنانچه متخلف فَکِ پلمب کند، قانون‌گذار تا دو سال حبس برای متخلف در نظر گرفته است و قطعاً در این رابطه با متخلفان برخورد قاطع می‌کنیم.

ممنوعیت از خدمات عمومی

وی با اشاره به‌اینکه درصورتی‌که ملکی دارای تخلف باشد ضمن پلمب محل از ارائه خدمات عمومی هم ممنوعش می‌کنیم، تصریح کرد: با توجه به‌اینکه صِرف پلمب محل تخلف، کفایت جلوگیری از ادامه عملیات غیرمجاز نمی‌کند، بنابراین در راستای جلوگیری قاطع، ملک را از اخذ انشعابات ممنوع می‌کنیم تا امکان بهره‌برداری آن فراهم نشود.

مجازات کردن همیشه نتیجه‌بخش نیست

سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی خراسان رضوی در پاسخ به‌این پرسش که آیا این برخوردها بازدارنده است؟، خاطرنشان کرد: همیشه نباید به‌دنبال بازدارندگی بود، مجازات کردن همیشه نتیجه‌بخش نبوده، بلکه باید دید انگیزه فرد متخلف از تخلف کردن چیست.

در صورت نبود طرح‌ تفصیلی تخلفات ادامه ‌دارد

حقدادی یکی از علل تخلفات ساختمانی در مشهد را نبود طرح‌های متناسب با بافت و خواسته‌های عمومی دانست و افزود: چنانچه این طرح‌ها پیش‌بینی نشود و برخی خواسته‌های عمومی مردم که البته تا حدودی به‌حق و موجب انتظام بخشی به‌دید بصری شهر هم خواهد شد ابلاغ و به‌تصویب نرسد، این تخلفات ادامه‌دار خواهد بود و در نهایت نبود این‌گونه طرح‌ها ما را به‌این نتیجه و برداشت می‌رساند که  مجازات کردن به‌تنهایی کافی نیست.

وی اضافه کرد: چنانچه این طرح‌ها ایجاد و ابلاغ شود مردم متوجه می‌شوند که در چه پهنه‌ای از شهر اجازه ایجاد چه ساختمان و با چه مشخصاتی دارند و از همان بدو امر آگاه خواهند بود و چنانچه آن زمان تخلف صورت گرفت می‌توان گفت برخورد قاطع همراه با قلع، تنها راه چاره و بازدارنده است.

سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی خراسان رضوی تأکید کرد: البته نمی‌توان گفت در صورت وجود این طرح‌ها به‌ صددرصد انگیزه‌ها پاسخ داده می‌شود، اما تا حدودی می‌توان از تخلف پیشگیری کرد.

۷۰ درصد مردم در قالب نیاز خود تخلف می‌کنند

حقدادی بیان کرد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم در قالب نیاز خود تخلف می‌کنند و تنها تقریباً  ۳۰ تا ۴۰ درصد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز متعلق به‌افراد منفعت‌طلب و سودجو است که صرفاً به‌کمترین هزینه و بیشترین منافع توجه می‌کنند که  بدمنظری شهری و حوادث ناشی از ملک فاقد مسائل ایمنی، جایگاهی در تصورات و اهدافشان ندارد.

وی با بیان اینکه راه و شهرسازی باید هرچه زودتر این طرح‌ها را تدوین و شهرداری هم پیگیر آن باشد تا به‌نیازهای روز شهروندان پاسخ فنی و نوین و درخور بدهد در پاسخ به‌این پرسش که دستگاه قضا برای چه میزان تخلف صورت گیرد دستور پلمپ صادر می‌کند؟، گفت: به‌محض اینکه شهرداری تخلفی گزارش کند دادستانی وارد عمل شده و دستور مقتضی را صادر و شهرداری ساختمان را پلمب می‌کند.

کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم برای نظارت تخلفات

سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: دستگاه قضا دارای دو دید حمایتی است یک دید حمایت قضایی از ادارات و نهادهایی که در اجرای تکالیف خود نیازمند حمایت برای اتقان اجرای قوانین و مقرراتشان است.

حقدادی بیان کرد: به‌طور مثال در موضوع شهرداری در جهت جلوگیری از ساخت‌وسازها، دادستانی بادید حمایت قضایی نسبت به‌شهرداری در جهت اجرای قاطع تکلیف، وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: یک دید دیگر حمایت قضایی از شهروندان در راستای رعایت حقوق عامه و حقوق شهروندی است که چنانچه سازمان یا نهادی در زمان اجرای تکلیف چارچوب قانون را رعایت نکرد و حقوق شهروندان را مورد تضییع قرار داد به‌عنوان مدعی‌العموم ورود کرده و مانع اقدام خلاف قانون می‌شود.

سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی خراسان رضوی تأکید کرد: بر همین اساس در راستای نظارت عالیه بر حُسن اجرای دستورات قضایی و تکالیف شهرداری در حوزه ساخت‌وسازها، کمیته‌ای متشکل از حراست کل شهرداری، بازرسی، مدیران کل نظارت و نماینده دادستانی تشکیل دادیم که هم ناظر رفتار نادرست گشت‌های شهرداری باشیم و هم ناظر تخلفاتی که واقع می‌شود، اما گزارش نمی‌شود تا قانون نسبت به‌همه به‌طور یکسان اعمال و اجرا شود و عواملِ گشت‌ها، خود را مصون از نظارت نبینند.

حقدادی اظهار کرد: برخی گزارش‌ها را مردم به‌دستگاه قضا منعکس می‌کنند و از ما می‌خواهند وارد عمل شویم که قطعاً این گزارش‌ها را بررسی کرده و با جدیت بیشتری پیگیری خواهیم کرد.

بین طرح تفصیلی مشهد و پشت‌بام فروشی ارتباطی نمی‌بینم

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان رضوی در خصوص طرح تفصیلی مشهد، گفت: در یک جلسه که متولیان امر حضور داشتند قرار شد طی یک برنامه زمان‌بندی‌ شده لایه‌های مختلف طرح تفصیلی از مهرماه به کمیسیون ماده ۵ آورده شود.

اخوان با بیان اینکه تکلیف طرح با این برنامه زمان‌بندی مشخص است، اضافه کرد: البته ابهاماتی در خصوص ضوابط بلندمرتبه‌سازی وجود داشت که آن‌هم برطرف شد و در حال حاضر این آمادگی راداریم که طرح در کمیسیون بررسی شود.

وی تأکید کرد: زمانی که طرح تفصیلی مصوبی داریم باید از آن تبعیت کنیم و چنانچه در جایی ظرفیتی از لحاظ تراکمی وجود دارد دستگاه مربوطه باید با یک لایحه، تقاضای خود را به کمیسیون ماده ۵ بیاورد و چنانچه این کمیسیون تشخیص دهد که ظرفیت وجود دارد، مجوز داده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ضمن اشاره به اینکه ارتباطی بین پشت‌بام فروشی و طرح تفصیلی نمی‌بینم، اظهار کرد: هر زمان که طرح تفصیلی تصویب شد، ملاک است.

اخوان خاطرنشان کرد: تا پایان سال آخرین لایه مربوط به طرح به کمیسون ماده ۵ به‌منظور تصویب داده می‌شود.

پشت‌بام نشینی نوعی حاشیه‌نشینی است

پشت‌بام نشینی یا پشت‌بام فروشی پدیده‌ای است که برخی از آن تحت عنوان «حاشیه‌نشینی جدید» نام می‌برند که هم بنگاه‌داران و هم کارشناسان و مسؤولان علل مختلفی را برای رواج این پدیده می‌شمارند.

برخی نبود شفافیت در قانون و از طرفی قدیمی بودن قوانین و به‌روز نشدن آن‌ها هم‌زمان با به‌روز شدن جامعه و تخلفات را علت رواج این پدیده و برخی دیگر اما گران شدن زمین آن‌هم بیش از توان خرید مردم و بالا رفتن اجاره‌بها را علت این پدیده نه‌چندان نوظهور می‌دانند.

با گشت‌وگذاری کوتاه در مناطقی که با عنوان کانون پشت‌بام فروشی در شهر معروف شده‌اند، می‌توان دریافت که شاید افزایش مسکن و اجاره‌بها یکی از عوامل رشد این پدیده است، اما نمی‌توان خیلی خوشبیانه به این امر نگاه کرد، چراکه با یک بررسی اجمالی به قیمت این پشت‌بام‌ها و هزینه‌ای که بایستی برای ساخت آن‌ها متحمل شد، می‌توان دریافت که خیلی هم ارزان آن‌هم برای مشتری واقعی و نه بسازوبفروش، تمام نمی‌شوند.

اینکه گفته می‌شود جمع زیادی از مردم برای رفع نیاز خود اقدام به پشت‌بام فروشی و یا خرید پشت‌بام و ساخت آن می‌کنند، نگاهی ساده انگارانه به این پدیده است، چرا که در همین گزارش و گزارش پیش‌ از این، بارها مشاهده کردم که خریدار اصلی این پشت‌بام‌ها بسازوبفروش هستند و نه خریدار واقعی.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.