خراسان رضوی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در طرح جدید دوچرخه همگانی، شهروند با حداقل مدرک شناسایی، سپرده جزئی و از طریق اپلیکیشن که طراحی شده است، دوچرخه را تحویل می‌گیرد. سیستم دوچرخه‌ همگانی، شبانه‌روزی و هوشمند است.

راه‌اندازی سیستم هوشمند و شبانه‌روزی دوچرخه عمومی در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی بهاروند، اظهار کرد: پیمان‌کار قبلی ایستگاه‌های دوچرخه مشهد، طبق تعهد خود باید ۱۵۰ ایستگاه را در سطح شهر راه‌اندازی می‌کرد اما  تنها کمتر از ۱۰۰ ایستگاه دوچرخه در سطح شهر است.

وی افزود: یکی دیگر از موارد تعهد، به‌روزرسانی مدام دوچرخه‌های ایستگاه بود که دوچرخه‌های موجود در ایستگاه‌ها سال‌هاست که فرسوده هستند. به‌روزرسانی سامانه دوچرخه نیز یکی دیگر از موارد تعهد است اما این پیمان‌کار تنها به تابلوهای تبلیغاتی و ایستگاه‌های دوچرخه اکتفا کرده بود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «این ایستگاه‌ها عملا فلسفه دوچرخه همگانی یا اشتراکی را برای شهروندان نداشتند»، عنوان کرد: این پیمان‌کار شرایط سختی را برای دریافت دوچرخه گذاشته بود و دوچرخه‌های ایستگاه قدیمی و فرسوده بودند. در این ایستگاه‌ها، حتی تلمبه دوچرخه نیز وجود نداشت. به طور کلی عملا این ایستگاه‌ها از رده خارج شده بود و هیچ دوچرخه‌سوار زردرنگی در سطح شهر نبود.

بهاروند ادامه داد: مجموعه شهرداری تذکر و اخطارهایی به این پیمان‌کار داده بود اما متاسفانه تعهدها انجام نشد. شهروندان تقاضای ایستگاه دوچرخه همگانی را از ما داشتند که این مسائل موجب شد تا مجموعه شهرداری قرارداد خود را با پیمان‌کار سابق ایستگاه‌های دوچرخه مشهد لغو کند.

وی با بیان اینکه «مجموعه شهرداری مشهد طرح جدیدی برای دوچرخه همگانی در سطح شهر دارد»، توضیح داد: ما قصد داریم با طرح جدیدی، تا پایان امسال  ۲ هزار دوچرخه نسل جدید، به‌روز و باکیفیت را با حداقل شرایط تحویل، راه‌اندازی کنیم. ۲۰۰ دستگاه اسکوتر نیز به عنوان پایلوت برای چند مسیر در نظر گرفته‌ شده که در طرح‌های بعدی نیز برای مسیرهای دیگر این کار گسترش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «پیمان‌کار جدید این طرح، شرکتی تحت مدیریت الیت است»، بیان کرد: در این طرح، شهروند با حداقل مدرک شناسایی، سپرده جزئی و از طریق اپلیکیشن که طراحی شده است، دوچرخه را تحویل می‌گیرد.

بهاروند با بیان اینکه «این کار در تهران نیز انجام می‌شود»، خاطرنشان کرد: در این طرح نیاز به ایستگاه‌های عریض و طویل نیست و شهروند تنها با واردشدن به نرم‌افزار و واردکردن کد، قفل دوچرخه مدنظر او باز می‌شود و هرزمان و هرجایی که کارش با دوچرخه به اتمام برسد، وارد سیستم شده و دوچرخه را قفل می‌کند.

وی افزود: پیمان‌کار این طرح، بعد از مدت زمان خاصی دوچرخه‌های بلااستفاده را جمع کرده و به مناطق پر استفاده می‌برد. این سیستم به صورت شبانه‌روزی انجام می‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: مردم دوچرخه باکیفیتی می‌خواهند که حداقل سیستم فنی درست را داشته باشد. شهروندان سیستمی می‌خواهند که با حداقل شرایط در آن عضو شده و سهولت دسترسی را به آن داشته باشند.

بهاروند با بیان اینکه «دوچرخه‌های این طرح، از نوع هوشمند و نسل جدید هستند و شرایط تحویل آسانی دارند»، گفت: در تهران این‌چنین طرحی راه‌اندازی شده و مردم نیز از آن بسیار استقبال کرده‌اند. طرحی که ما قرار است راه‌اندازی کنیم، به‌روزتر و هوشمندتر از طرح تهران است. دوچرخه و سیستم‌های این طرح از نسل چهار هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.