با توجه به اینکه جامعه ایران همواره در مسیر انتخابات خود به نوعی تمامی گروه‌ها و جریانات فکری را در معرض سنجش قرار داده است، بنابراین به نظر می‌رسد تکیه بر گرایش‌های حزبی نمی‌تواند در انتخابات آتی مجلس جایگاه چندان موفقی داشته باشد بلکه این موضوع نشان می‌دهد کاندیداها می‌توانند با تکیه بر ایده‌های متنوع و راهگشا و ارائه راهکارها در عرصه‌های مختلف گوی سبقت را از سایر رقبای خود بربایند.

رقابت ایده‌ها؛ برگ برنده‌ای برای پیشتازی در انتخابات

قدس آنلاین:انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی اسفند ماه برگزار خواهد شد که دوره دهم مجلس با انتقادات و حواشی فراوانی از سوی تحلیلگران و عموم جامعه روبرو بود. از سوی دیگر، شرایط کنونی دولت نیز موجب شده تا بسیاری از تحلیلگران سیاسی سخن از رقابت ایده‌ها به عنوان راه حلی برای حل مشکلات کنونی از یکسو و برگ برنده‌ای در راستای پیروزی در انتخابات پیش رو به میان آورند.

با توجه به اینکه جامعه ایران همواره در مسیر انتخابات خود به نوعی تمامی گروه‌ها و جریانات فکری را در معرض سنجش قرار داده است، بنابراین به نظر می‌رسد تکیه بر گرایش‌های حزبی نمی‌تواند در انتخابات آتی مجلس جایگاه چندان موفقی داشته باشد بلکه این موضوع نشان می‌دهد کاندیداها می‌توانند با تکیه بر ایده‌های متنوع و راهگشا و ارائه راهکارها در عرصه‌های مختلف گوی سبقت را از سایر رقبای خود بربایند.

عبور از شعارهای جناحی؛ راه حل انتخابات پرشور

در حالی که شرایط جامعه بدلیل نارضایتی عمومی مردم به گونه‌ای پیش رفته، افراد برای حل این موضوع باید از توجه به شعارهای اصلاح طلبی یا اصولگرایی عبور کنند و باید به راه حل فرا حزبی و فرا گروهی بیاندیشید و از آن برای شور آفرینی انتخاباتی و جلب مشارکت عموم مردم در انتخابات بهره بجویند.

چنانکه احمد نادری استاد دانشگاه نیز معتقد است که “دوگانه اصولگرا و اصلاح‌طلب در فضای سیاسی ایران پایان یافته و در انتخابات امسال شاهد تکثر در جریان‌های سیاسی خواهیم بود” و ادامه می‌دهد که او نیز درباره‌ی این گزاره که رقابت‌های انتخاباتی امسال نه بر اساس نزاع‌ها و مباحث سیاسی بلکه باید بر سر ایده‌های حکمرانی برای حل مسائل جاری باشد توافق نظر دارد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد کاندیداهای انتخابات مجلس نیز با اطلاع از این شرایط در پی این باشند که فارغ از جناح بندی سیاسی عمل کنند و به جای آن به طرح ایده و برنامه‌های عملیاتی روی بیاورند.

لزوم ارائه برنامه از سوی گروه‌های حاضر در انتخابات

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بر این باور است که احزاب و گروه‌هایی که در صحنه سیاسی کشور حضور می‌یابند باید برنامه و راهکارهایی را برای اداره کشور، نظارت امور و تصویب قوانین داشته باشند و به هر حال از یک حزب سیاسی نیز انتظار همین است، اما اینکه یک نماینده‌ای که عضو حزب نیست و مستقلاً در انتخابات حضور می‌یابد اگرچه که ممکن است بعهدها تحت حمایت یک حزب قرار بگیرد اما باید راهکار عملی و راهگشا برای حل مشکلات و پیروزی در انتخابات ارائه بدهد.

علی اکبر کریمی در گفت و گو با خبرنگار قدس افزود: افراد با تکیه بر رفابت ایده‌ها در انتخابات آتی مجلس می‌توانند به حل مشکلات کمک کنند و قطعا این اشخاص باید دارای توان، تخصص و آمادگی لازم جهت مشارکت در تهیه طرح‌ها و بررسی آن در مجلس دارا باشند. آنان باید از سطح قابل قبولی از تحلیل، تخصص و توانمندی علمی برخودار باشند تا بتوانند حداقل در یک حیطه تخصصی و تجارب شغلی مرتبط حرفی برای گفتن داشته باشد و راهکارهایی برای پیشرفت کشور ارائه بدهد.

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: قطعا انتظار بجایی است که مردم از کاندیداهایی که در انتخابات مجلس حضور می‌یابند بخواهند برنامه و ایده عینی برای حضور در چنین جایگاهی داشته باشند و قاعدتا شان و منزلت پارلمان ملی هم باید در همین سطح باشد تا افرادی در آن ورود کنند که بتوانند در سطح ملی بیندیشند و عمل کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قطعا با یکدیگر همپوشانی دارند و احزاب نمی‌توانند تنها روی یک حوزه خاص متمرکز شوند اما آنچه که اولویت امروز کشور و مطالبه جدی مردم است بحث بهبود در حوزه اقتصادی و بهبود شاخص‌های عملکردی کشور درموضوعاتی همچون رفع بیکاری، حل گرانی و رونق تولید است، بنابراین باید گروه‌هایی هم که در انتخابات حاضر می‌شوند باید برای برون رفت کشور از شرایط سخت موجود چنین برنامه‌هایی داشته باشند.

جریان سومی مبتنی بر برنامه جهادی و خدمت صادقانه شکل بگیرد

همچنین نماینده مردم سنقر در مجلس نیز معتقد است که باید جریان سومی مبتنی بر برنامه جهادی و خدمت صادقانه شکل بگیرد و این جریان باید برخاسته از متن فرمایشات امام راحل و رهبری با نگاه خدمت به مردم و به دور از تشریفات باشد. این جریان می‌تواند با توجه به موضوع رقابت ایده‌ها در انتخابات به نوعی طرح‌های جهادی و انقلابی را مطرح کند.

سید جواد حسینی کیا به خبرنگار قدس گفت: وارد نشدن در تجملات و دست پاکی می‌تواند شاخصه‌های چنین جریان‌های انقلابی برای حضور در انتخابات باشد و شانس رای اوری و اقبال مردمی را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: نگاه توده مردم نگاهی انقلابی است و کسی که از توده مردم برمی‌اید باید خواسته‌های آنان را بازتاب دهد که همین موضوع می‌تواند باعث جذب آرا شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.