رئیس تامین و توزیع شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی گفت: گروههایی که به صورت واقعی به گاز مایع نیاز دارند شناسایی و وضعیت آنها تایید شده و هیچ محدودیتی برای تامین نیاز آنها وجود ندارد.

نقش دلالان در ایجاد بازار سیاه گاز مایع / نیازمندان واقعی نگران تامین گاز نباشند

بهرنگ قلی زاده درگفت وگو با قدس آنلاین عنوان کرد: در تمامی تاسیسات شرکت های توزیع کننده گاز نماینده سازمان صنعت و معدن حضور دارد. با این اقدام توانسته ایم بسیاری از واسطه هایی که در توزیع گاز مایع دست داشته و نقش آفرینی می کرده اند را حذف کنیم. به همین دلیل اکنون سیلندرهای گاز مایع با نظارت بیشتری به دست مصرف کنندگان واقعی می رسد.

وی اظهار کرد: نیازمندان واقعی به گاز مایع به سه گروه تقسیم می شوند. گروه اول مصارف پخت و پز خانوارهای روستایی است که از گاز طبیعی محروم و با گاز مایع نیاز خود را برطرف می کنند. دومین گروه را برخی کارخانجات و شرکت های صنعتی تشکیل می دهند. بعضی از این کارخانجات برای خط تولید خود یا مصارف دستگاه هایی مانند لیفتراک از گاز مایع استفاده می کنند. گروه سوم نیز مربوط به مصارف متفرقه و مشاغلی از قبیل اتحادیه های ایزوگام یا جوشکار یا برشکار و ...  می شود.  

رئیس تامین و توزیع شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی ادامه داد: این سه گروه به طور کامل شناسایی شده و نیاز آنها به گاز مایع بررسی و وضعیت آنها تایید شده و هیچ مشکلی بابت تامین نیاز این گروه ها وجود ندارد.

قلی زاده یادآور شد: متاسفانه دلالان سعی می کنند سلامت چرخه موجود را تهدید کرده تا با گل آلود شدن آب منابع آنها تامین شود. این افراد بسیار تلاش می کنند تا بتوانند افرادی که در مناطق دورتر سکونت دارند و مجبورند مسافت های زیادی را با وسیله نقلیه خود طی کنند با این بهانه که مصرف بنزین آنها کمتر شود و هزینه هایشان کاهش یابد را مجاب کرده تا خودرو خود را به سیستم سوخت مایع مجهز کنند.

وی تصریح کرد: بارها از مراجع قانونی و فنی اعلام شده است که استفاده از سوخت مایع در خودرو بسیار خطرناک است و احتمال انفجار مخزن و وارد شدن خسارات جانی و مالی زیادی وجود دارد. به ویژه آنکه نصب تاسیسات گاز مایع در کارگاههای غیرمجاز صورت می گیرد و خطرات احتمالی را بسیار بیشتر می کند. اما متاسفانه دلالان تنها به فکر منافع خود هستند و خطرات این گونه تصمیم ها را در نظر نمی  گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای حذف کامل دلالان از چرخه سوخت مایع انجام شده است، گفت: با همکاری کاملی که با سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی داشته ایم تمامی روستاهایی که فاقد لوله کشی گاز هستند و نمی توانند از گاز طبیعی استفاده کنند، شناسایی شده اند. همچنین اسامی افرادی که برای پخت و پز از این شرکت کالابرگ نفت سفید دریافت می کرده اند را تهیه کرده و با همکاری سازمان صمت تحویل شرکت های توزیع کننده داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل جامعه هدف مشخص شده و گاز مایع بدون هیچ واسطه ای تحویل عامل توزیع می شود. عامل توزیع باید بار را بدون کم و کاست تحویل دهیار روستایی بدهد که گاز مایع نیاز دارند و تاییده آن را از دهیار و رئیس شورا گرفته و آن را تحویل مراکز توزیع کننده بدهد تا بتواند مجددا محموله دیگری را دریافت نماید.

وی در خصوص تدابیری که برای گروه های صنعتی و صنفی در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: در این گروه ها، ابتدا اصناف از طریق اتحادیه درخواست خود را به سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی ارسال می کنند. سازمان صمت این درخواست را در اختیار شرکت پخش فراورده های نفتی قرار می دهد تا مطابق الگوی مصرفی که از قبل تعیین شده راستی آزمایی صورت گیرد. سپس مطابق گروه اول گاز مایع تحویل شده و رسید آن دریافت می شود.

وی افزود: البته همین اقدامات و دستورالعمل ها نیز در حال پایش است تا اگر در اجرا مشکل یا ایرادی وجود داشته باشد و افراد سودجو توانایی سوءاستفاده داشته باشند، تمامی ایرادات برطرف شود تا با کمترین خطا گاز مایع به دست مصرف کننده واقعی برسد. برای رسیدن به این هدف باید همکاری و هماهنگی تمامی فرماندارها، بخشدارها، دهیارها، شوراهای روستا، شرکت پخش فرآورده های نفتی و سازمان صمت خراسان رضوی بیش از پیش باشد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه موجودی تاسیسات شرکت فرآورده های نفتی از گاز مایع مملو و تکمیل است. زمستان امسال هیچ مشکلی برای تامین گاز مردم روستاها وجود ندارد. هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و تامین گاز مایع مردم را تضمین خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.