مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با فرا رسیدن فصل سرما نگران شیوع بیماری آنفلونزا حاد پرندگان در استان هستیم.

 شیوع بیماری  آنفلونزا حاد پرندگان در خراسان رضوی

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در  جریان سفر به بردسکن  در گفتگو با قدس آنلاین گفت: با فراررسیدن فصل سرما نگران شیوع بیماری آنفلولانزای حاد پرندگان در استان خراسان رضوی  هستیم.

 احمد شریعتی با اشاره به ساختار کشاورزی و دامپروری شهرستان بردسکن و قرار گرفتن آن در مرزهای استان های جنوبی کشور نظیر سمنان و تهران  گفت: این شهرستان  در حوزه بیماری های مشترک بین انسان و دام و دیگر بیماری های واگیردار دامی برای ما حائز اهمیت است.

ویبا بیان اینکه  شیوع بیماری تب برفکی در برخی از نقاط استان وجود دارد ولی با اقدامات پیشگیرانه  این بیماری کنترل شده است، اظهارداشت: اگرچه اکثر واحدهای دامی استان به صورت سنتی اقدام به تولیدات محصولات  دامی می کنند ولی موارد بهداشتی توسط دامپزشکی  رصد می شود.

شریعتی  به کمبود واکسن  ،دارو و سموم دام  و طیور در استان اشاره کرد و گفت: اگرچه دراین حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم ولی طوری مدیریت  می شود که با مشکل خاصی  مواجه نشویم.

مدیرکل  دامپزشکی  استان خراسان رضوی با بیان اینکه  در سطح استان ۷ میلیون راس دام سبک و ۴۰۰ هزار راس دام سنگین  وجود دارد ، گفت:  ظرفیت استان در  مرغداری های گوشتی ۸۰ میلیون قطعه و در مرغداری های تخم گذار ۱۰ میلیون قطعه است که استان رتبه های  اول تا ششم را در کشور دارا است.  

وی تعداد پست های  قرنطینه دامی بین استانی را ۴ مورد اعلام کرد و گفت: یکی از پست های قرنطینه دامی استان پست درونه در شهرستان بردسکن  است که متاسفانه به خاطر نبود اعتبار همچنان غیر فعال است و امیدواریم  بتوانیم این پست را تاپایان امسال فعال کنیم .

 شریعتی با بیان اینکه در سطح استان ۳۳ کشتارگاه دامی وجود دارد،  گفت:  متاسفانه ازاین تعداد تنها ۴ مورد آن صنعتی است که می طلبد شهرداری ها و بخش خصوصی دراین حوزه ورود پیدا کنند .

وی عنوان کرد:  برنامه ریزی شده است در یک افق چند ساله بتوانیم کشتارگاههای صنعتی منطقه ای را  در سطح استان ایجاد کنیم که  این مهم نیاز به  همراهی بین بخشی  مسئولان در شهرستان ها  می باشد. شریعتی  به صادرات محصولات خام دامی به خارج از کشور طی سال جاری دراستان اشاره کرد و گفت: در ۷ ماهه امسال  بیش از ۴۰ نوع فراورده های خام دامی به ارزش ۳۰ میلیون دلار به  ۲۵ کشور جهان صادر شده است.

 مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی  به اجرای گشت های نظارتی خود از مراکز فرآورده های خام دامی  در استان اشاره کرد و گفت:  در ۷ ماهه گذشته  بیش از ۳۵ هزار مورد بازرسی توسط کارشناسان ادارات دامپزشکی صورت گرفته است که  برای ۳ درصد آن تشکیل پرونده  و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.