معاون علمی آستان قدس رضوی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی ترویجی «بیانیه گام دوم انقلاب در مسیر اجرایی شدن» گفت: یکی از ویژگی های بیانیه گام دوم انقلاب بحث چشم‌اندازسازی است.

چشم اندازسازی یکی از ویژگی های بیانیه گام دوم انقلاب است

به گزارش قدس آنلاین، معاون علمی آستان قدس رضوی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی ترویجی «بیانیه گام دوم انقلاب در مسیر اجرایی شدن» که با حضور نهادها و سازمان‌های وابسته به آستان قدس رضوی در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین «مراحل پیاده‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب» پرداخت و ابراز کرد: یکی از افق‌های دور دست در مدیریت راهبردی ایجاد چشم‌انداز مناسب است.

وی عنوان کرد: در مدل‌های ابزار مدیریت راهبردی، نخست باید تفکر راهبردی داشته باشیم و با این تفکر باید یک برنامه راهبردی ارائه دهیم تا خط‌مشی و اهدافی که در طول زمان مد نظر بوده اتفاق بیفتد؛ این راهبرد و خط مشی در بیانیه گام دوم  انقلاب دیده شده است.

مهدی‌نژاد با بیان اینکه این بیانیه راه را مشخص می‌کند و از این جهت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ادامه داد: مقام معظم رهبری 65 سال تجربه در حد عالی خود را در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح می‌کنند، از این رو این سند بسیار مهم است.
وی همچنین علاوه بر ویژگی چشم‌اندازسازی به ویژگی محیط‌شناسی این مدل راهبردی اشاره کرد و گفت: گام بعدی در این سند، محیط‌شناسی است که نیاز به فهم دارد. اگر ما بخواهیم به قله علم و همچنین در حال و آینده به تمدن نوین اسلامی برسیم، باید آینده را با درس از گذشته در نظر بگیریم و به محیط‌شناسی گذشته، حال و آینده بپردازیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تحلیل گذشته نیاز به مبنای نظری و عملی دارد، اضافه کرد: در علم مدیریت راهبردی دو راه «فرموله» و «پیاده‌سازی» وجود دارد که در سند راهبردی گام دوم انقلاب، راه نخست یعنی فرموله انجام شده است، اما هنوز به درستی پیاده سازی نشده است.

وی بحث نظارت و کنترل را نیز در مدیریت راهبردی مهم برشمرد و گفت: چرخه یادگیری مستمر شامل طراحی، انجام دادن، چک و مطالعه و تنظیم است .اگر بدانیم این بیانیه سند چشم‌انداز و ابزار مدیریت راهبردی است، باید آن را در اجزای پنج ساله، ده ساله و بیست ساله برنامه‌ریزی کرده و این برنامه‌ها را تبدیل به قانون کنیم.

معاون علمی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: این سند اگر از سوی مردم مطالبه و اجرا نشود در جامعه تاثیری ندارد. بعد ساختاری، بحث رفتاری نیروی انسانی، آیین و ضوابط، شایسته سالاری، اقتصاد و... در این سند مطرح شده که از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهدی نژاد نوری بحث شناسایی و خلق منابع را گام دیگری برای پیاده‌سازی این بیانیه ذکر کرد و گفت: ما باید منابع کافی داشته باشیم و مراد از منبع تنها پول نیست، بلکه سرمایه‌هایی است که در اختیار قرار گرفته است.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.