از «قدیمی‌ترین روزنامه وقایع اتفاقیه در ایران موجود در گنجینه رضوی» در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری رونمایی شد.

رونمایی از «قدیمی ترین روزنامه وقایع اتفاقیه موجود در ایران»

به گزارش قدس آنلاین، در این برنامه که صبح امروز در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد، علی سلیمانی رئیس بخش تالارهای مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی طی سخنانی ضمن معرفی بخشی از گنجینه‌های مطبوعاتی این مجموعه، توضیحاتی را خصوص اثر فرهنگی روزنامه وقایع اتفاقیه ارائه داد.
وی روزنامه وقایع اتفاقیه را اولین روزنامه رسمی کشور، دومین روزنامه فارسی و سومین روزنامه ایرانی عنوان کرد که برای نخستین بار در روز جمعه، پنجم ربیع‌الثانی، برابر با ۱۸ بهمن ۱۲۲۹ و ۷ فوریه ۱۸۵۱ با عنوان «روزنامچه اخبار دارالخلافه طهران»، به همت میرزا تقی خان فراهانی و مدیریت میرزا جبار تذکره‌چی در تهران منتشر شد.
این کارشناس انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه را ابزاری در راستای اهداف امیرکبیر عنوان کرد که برای انجام تغییراتی بنیادین در ایران به منظور گام برداشتن در مسیر پیشرفت کشور انجام می‌شد.
سلیمانی، تعداد صفحه‎های این روزنامه را از چهار تا دوازده صفحه عنوان کرد و افزود: این روزنامه که به صورت نامرتب در فواصل زمانی منتشر می شد، اخبار داخلی شامل خبرهای مربوط به پایتخت دربار و سفرهای ناصرالدین‌ شاه، عزل و نصب‌ها و اعطای مقام‌ها، نشان‌ها و امتیازات را پوشش می داده است که از این نظر برای محققان تاریخ منبعی بسیار ارزشمند محسوب می شود.
وی افزود: بخشی از درون مایه این روزنامه «اخبار دارالخلافه» را شامل می شد و در برخی شماره‌های آن نیز اعلان‌های رسمی دولتی با عنوان اشتهارنامه در ورقه‌ای جداگانه چاپ و همراه روزنامه، توزیع می‌شده است.
سلیمانی همچنین اخبار و رویداد شهرستان‌های ایران که در برخی از شماره‌های این روزنامه با عنوان «اخبار ولایات» منتشر می شده است را بخش دیگری از درون مایه این اثر عنوان کرد.
علی سلیمانی به بخش مطالب خارجی این روزنامه نیز اشاره‌ای داشت و آن را حاوی اخبار مربوط به دگرگونی‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی و مقالات برگرفته از روزنامه‌های اروپایی با ترجمه روان فارسی دانست.
وی گفت: این روزنامه از شماره ۴۷۴ به بعد با عنوان «روزنامه دولت علّیه ایران» تغییر داده شد و به ‎شکل روزنامه مصور چاپ و متشر شد.
این کارشناس تصریح کرد: سی و هفت شمارة نخست این روزنامه، ‎خطی است که به خط میرزا عبدالله خلج نوشته شده و این نسخه‌ها تنها در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد که از این حیث منحصر به فرد است.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.