خبرگزاری فرانسه نوشت سران کشورهای عضو ناتو در حالی برای برگزاری جشن هفتادمین سالگرد آن در لندن گردهم می‌آیند که اختلافات میان آنان بسیار شدت گرفته است.

فرانس‌پرس: فضای موجود در هفتادمین سالروز تاسیس ناتو از جشن فاصله زیادی دارد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت سران کشورهای عضو ناتو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به مناسبت هفتادمین سالروز تاسیس این سازمان در نشستی در واتفورد در حوالی لندن شرکت می‌کنند، اما فضای موجود به دلیل اختلافات متعدد از جشن فاصله زیادی دارد.

جدی‌ترین اختلاف میان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، است. دلیل این اختلاف نیز حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه بدون در جریان قرار دادن سایر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی است.

به نوشته فرانس‌پرس، رؤسای جمهور فرانسه و ترکیه برای انتقاد و تبادل ناسزا و اهانت به انگلیس آمده‌اند و شرکای آن‌ها امیدوارند روز سه‌شنبه پیش از برگزاری نشست ناتو و در نشستی در مورد سوریه با حضور آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس،  مشکل را از ریشه حل کنند.

مسئله مبهم دیگر در این نشست رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست. رئیس جمهور آمریکا از زمانی که قدرت را در دست گرفته است در زمان حضور در نشست‌های ناتو تنها یک موضوع برای بحث دارد و آن تقسیم هزینه‌های نظامی و افزایش بودجه دفاعی متحدان اروپایی و کانادا است.

سران ناتو امیدوارند توافق برای کاهش مشارکت آمریکا در بودجه عملیاتی پیمان و تلاش‌های مالی صورت گرفته از سوی متحدان برای افزایش هزینه‌های نظامی اوضاع را آرام کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اطمینان داد تا سال آینده، متحدان غیرآمریکایی هزینه‌های دفاعی خود را در مقایسه با سال ۲۰۱۶، ۱۳۰ میلیارد دلار افزایش خواهند داد؛ اما بسیاری تردید دارند که این میزان کافی باشد و نگران واکنش دوباره دونالد ترامپ هستند. سال گذشته در بروکسل وی آنگلا مرکل را هدف حمله قرار داد و آلمان را متهم کرد که سهم کافی پرداخت نمی‌کند و همچنین با خرید گسترده گاز از روسیه به این کشور در تلاش‌های نظامی کمک می‌کند.

متحدان در سال ۲۰۱۴ متعهد شدند که در سال ۲۰۲۴، دو درصد تولید ناخالص خود را صرف هزینه‌های نظامی کنند. ۹ کشور در سال ۲۰۱۹ به این هدف رسیدند. فرانسه در سال ۲۰۲۵ به این هدف می‌رسد و آلمان هم هنوز با آن فاصله زیادی دارد.

ترامپ فرصت دارد روز سه‌شنبه در یک صبحانه کاری با استولتنبرگ دیدار کند. وی پس از آن با مکرون دیدار خواهد داشت که اظهارات اخیرش در مورد مرگ مغزی ناتو، بسیاری از شرکا را شوکه کرده است. صدراعظم آلمان مخالفت خود را با این نظر مکرون اعلام کرد و هیچ یک از کشورهای عضو ناتو هم در این زمینه از رئیس جمهور فرانسه حمایت نکردند. دلیل این اظهارات مکرون، نبود مشورت در مورد تصمیمات راهبردی است که از سوی آمریکا و ترکیه اتخاذ می‌شود.

در انتهای این مطلب آمده است: نشست ناتو کوتاه خواهد بود و تنها به یک نشست کاری سه ساعته در روز چهارشنبه در هتلی در واتفورد در حومه لندن محدود خواهد بود. اما تصمیمات این نشست قابل توجه خواهد بود؛ زیرا در این نشست فضا به زمینه عملیات دفاعی آتی برای ناتو تبدیل خواهد شد و پیمان آتلانتیک شمالی در برابر افزایش قدرت چین به عنوان کشوری که دومین بودجه نظامی جهان را دارد و در حوزه حملات سایبری بسیار فعال است، موضع‌گیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.