معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: ستاد ویژه بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری استان با محوریت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استانداری تشکیل شده است تا تک تک پروژه‌ها در این بخش با حضور استاندار بررسی و اقدامات برای عملیاتی کردن آنها انجام شود.

ستاد ویژه بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی تشکیل شد

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان در مراسم گشایش نخستین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد دایر شد افزود: تاکنون یک نشست از این ستاد با حضور استاندار پیرامون طرح‌های سرمایه‌گذاری منطقه ثامن مشهد برگزار شده است.

وی اضافه کرد: از کل طرح های سرمایه‌گذاری شناسایی شده در خراسان رضوی، مسوولیت بررسی ۲۰۰ طرح بزرگ که گاه میزان سرمایه‌گذاری آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال است به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان سپرده شده است تا  برای رفع مشکلاتشان راه‌حلی اتخاذ شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در شهر مشهد حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری در حال اجرا در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی و توسعه شهری وجود دارد که جزئیات این طرح ها در حال گردآوری است و به زودی گزارش مبسوط آن ارائه می‌شود.

رسولیان افزود: در چارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی که به ابتکار استاندار خراسان رضوی در این منطقه اجرا شده است ۱۴۰ شرکت توانمند استانی و گاه ملی و منطقه‌ای برای توسعه روستاها وارد عمل شدند که تاکنون عملیات اجرایی در ۵۱۰ روستای استان را آغاز کرده‌اند و متعهد شده‌اند هزار و ۱۰۰ روستا را توانمند کنند.

وی ادامه داد: علاقه‌مندی شرکتها برای توسعه خراسان رضوی روز به روز بیشتر شده و استقبال برای مشارکت در طرح مثلث توسعه اقتصادی رو به افزایش نهاده است و استانداری با همکاری دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی نقش هدایت‌گری، سرمایه‌گذاری هدفمند، برنامه ریزی و پهنه بندی را ایفا کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در این راستا شناسایی و مطالعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان توسط استانداری و دستگاه‌های مرتبط به دقت در حال انجام است و از سویی دیگر اداره کل میراث فرهنگی نیز ۱۲۵ طرح در حوزه گردشگری استان را شناسایی کرده است.

رسولیان افزود: در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی هزار و ۱۲۵ تفاهم نامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۲۸ هزار میلیارد تومان با سرمایه‌گذاران منعقد شده که از این تعداد، هزار و ۷۰ طرح به ارزش ۱۲۶ هزار میلیارد تومان وارد سامانه رصد مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی شده و جزئیات این طرح‌ها شامل سابقه سرمایه‌گذار، جزئیات طرح، میزان سرمایه‌گذاری، محل اجرای طرح و سایر اطلاعات به صورت شفاف درج شده و به زودی نقشه آن قابل رصد توسط همگان است.

وی ادامه داد: از ۳۰ شهرستان خراسان رضوی تاکنون طرح های سرمایه‌گذاری ۲۴ شهرستان احصا و به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات آن مشخص شده است و دستگاه‌های اجرایی استان موظف شده‌اند که مشکلات استانی این طرح ها را برطرف و مشکلات ملی آنها را پیگیری کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به بوروکراسی اداری و مشکلات مربوط به اخذ مجوزها برای سرمایه‌گذاری گفت: تاکنون ۹ فرآیند صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران که نیاز به بررسی و اصلاح داشت شناسایی شد و با اصلاح این تعداد فرآیند، ۵۰ درصد از هزینه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری کاهش یافت.

رسولیان یکی از مشکلات اصلی حوزه سرمایه‌گذاری را تامین مالی دانست و افزود: برای نخستین بار یک کمیته مالی با محوریت شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی شکل گرفت تا این شورا هر طرحی که توجیه اقتصادی داشت را برای اخذ تسهیلات به بانک مربوطه معرفی کند.

وی ادامه داد: تاکنون کمیته مالی خراسان رضوی ۱۱۸ طرح را بررسی کرده و درباره بخش عمده آنها تصمیم لازم را مبنی بر پرداخت تسهیلات اتخاذ کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به توسعه طرح های سرمایه گذاری در مشهد با وجود شرایط سخت اقتصادی گفت: آمارها گویای رونق تولید در مشهد و سایر نقاط خراسان رضوی است به طوری که مصرف گاز صنعتی در هفت ماهه امسال ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

رسولیان افزود: نرخ بیکاری در استان نیز به ۹ درصد رسیده و همچنان رو به کاهش است.

وی اضافه کرد: با همکاری شهرداری مشهد و سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی استان برنامه‌ای را برای توسعه سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی تدوین کردیم که برپایی نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری نخستین گام از این برنامه عملیاتی است.

او ادامه داد: ۱۵ اسفندماه امسال همایش سرمایه‌گذاری با رویکرد ملی در مشهد برگزار می‌شود که نتیجه اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی خراسان رضوی مبنی بر هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاری در آن رویداد اعلام می‌شود.

نخستین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری از ۱۲ تا ۱۶ آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی مشهد دایر است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.