تهدید فرانسه از سوی آمریکا برای اعمال تعرفه ویژه علیه این کشور، موجب اتحاد کشورهای اروپایی در برابر واشنگتن شده است.

اروپا برای جنگ تعرفه‌ای با آمریکا متحد می‌شود

قدس آنلاین؛ به نقل رسانه های غربی، دولت فرانسه و اتحادیه اروپا اعلام کردند که وضع تعرفه از سوی آمریکا بر کالاهای فرانسوی را تلافی خواهند کرد.

در همین رابطه وزیر دارایی فرانسه تهدید آمریکا به وضع تعرفه در مورد کالاهای فرانسوی را غیرقابل قبول خواند و گفت: اتحادیه اروپا آماده است تا چنین اقدامی را تلافی کند.

از سوی دیگر کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه نیز اعلام کرد که تمامی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در برابر این اقدام متحد هستند و بهترین محل حل این اختلاف سازمان تجارت جهانی است.

دونالد ترامپ اخیرا تهدید کرده که آمریکا حدود ۲.۴ میلیارد کالاهای فرانسوی از جمله نوشیدن های الکلی، پنیر و کیف را مشمول تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی خواهد کرد.

این تهدید واکنشی به تصمیم سنای فرانسه برای اخذ مالیات از شرکت‌های دیجیتال در فرانسه است.

به گزارش رویترز، بر اساس تحقیقات اخیر اداره تجارت آمریکا مالیات جدید خدمات دیجیتال در فرانسه به ضرر شرکت‌های فناوری آمریکایی خواهد بود.

بر اساس این تحقیقات، مالیات جدید به طور مشخص برای شرکت‌های آمریکایی از جمله آلفابت (صاحب گوگل)، فیسبوک، اپل و آمازون به طور غیرعادی سنگین است.

فرانسه تنها کشوری نیست که شرکت‌های بزرگ خدمات دیجیتال را هدف گرفته است و تعداد کشورهایی که در حال تنظیم وضع مالیات بر این شرکت‌ها هستند رو به افزایش است.

اکثر دولت‌ها، از جمله دولت آمریکا، از این‌که شرکت‌های بزرگ دیجیتال در سراسر جهان فعالیت می‌کنند ولی دفتر خود را در کشورهایی نظیر ایرلند ثبت می‌کنند که مالیات کمتری می‌گیرد، ناراضی هستند.

فرانسه می‌گوید به محض رسیدن به توافقی جدید در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای تغییر مقررات کهنه نظام مالیاتی بین‌المللی این مالیات جدید را لغو خواهد کرد.

روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در لندن ابراز امیدواری کردند که اختلافات دو کشور در مورد مالیات خدمات دیجیتال حل شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت که به شرکت‌های فناوری آمریکایی علاقه‌ای ندارد اما اینها شرکت‌های آمریکایی هستند و دیگران نمی‌توانند بر آنها مالیات وضع کنند.

او اضافه کرد: «بنابراین یا این مسئله حل می‌شود و یا ما نیز متقابلاً مالیات‌هایی وضع خواهیم کرد. و این مالیات‌ها قابل‌توجه خواهد بود».

با این حال ماکرون گفته که «مصمم هستم از منافع کشور خود و اروپا دفاع کنم».

این موضوع سبب شده تا مناسبات روسای جمهوری آمریکا و فرانسه بار دیگر مورد توجه قرار گیرد؛ رهبرانی که در مورد مسائل دیگری نظیر برخورد آمریکا با تجارت بین‌المللی، تغییرات اقلیمی و ایران اختلاف نظر دارند.

در همین حال ترامپ صبح دیروز سه‌شنبه در سخنانی ضمن انتقاد از متحدان اروپایی آمریکا، به طور مشخص به سخنان چند هفته پیش ماکرون در مورد «مرگ مغزی» ناتو اشاره کرد و این سخنان را اظهار نظری «بسیار زننده» توصیف کرد.

دولت آمریکا در گذشته در واکنش به یارانه‌های دولت فرانسه به صنایع هواپیماسازی، پرونده‌ای که سازمان تجارت جهانی نیز از آن حمایت کرده، بر شراب و پنیر محصول فرانسه ۲۵ درصد تعرفه گمرکی تازه وضع کرده بود.

کارشناسان می گویند این اقدام به ضرر مصرف‌کنندگان آمریکایی است و همچنین به تولیدکنندگان فرانسوی به شدت لطمه خواهد زد.

تحت تاثیر تهدید آمریکا به وضع تعرفه گمرکی بر محصولات فرانسوی ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده کالاهای لوکس در این کشور کاهش یافته است.

در صورت تصمیم دولت آمریکا به عملی کردن این تهدید، با توجه به روندی که وضع تعرفه در مورد کالاهای چینی طی کرد، احتمالا اجرای آن در مورد کالاهای فرانسوی نیز چند ماهی طول خواهد کشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.