رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در اظهاراتی تاکید کرد که ائتلاف نظامی ناتو دچار مرگ مغزی نشده اما بیمار است و در بخش مشاوره و هماهنگی بین اعضاء درست عمل نمی‌کند.

وولفگانگ ایشینگر: ائتلاف نظامی ناتو دچار مرگ مغزی نشده اما بیمار است

قدس آنلاین؛ "وولفگانگ ایشینگر"، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در گفتگویی با سایت رادیو آلمان تاکید کرد که ناتو بیماری است که راه می رود و صحبت می کند اما کارآیی خوبی ندارد.

وی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه مبنی بر مرگ مغزی ناتو گفت: این ائتلاف نظامی دچار مرگ مغزی نشده، اما کاملا هم سالم نیست. ناتو مانند بیماری است که راه می رود و صحبت می کند و چیزی برای گفتن دارد اما حالش کاملا خوب نیست. من این ائتلاف را این طور توصیف می کنم. اگر ما توئیت های رئیس جمهور آمریکا را فاکتور بگیریم این ائتلاف نظامی از نظر قابلیت های بازدارندگی نظامی چندان بد عمل نمی کند. ناتو امروز نیروهای آمریکایی بیشتری در اروپا دارد و نسبت به چند سال پیش تجهیزات بیشتری دارد و این آن بخشی که درست عمل نمی کند نیست.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در ادامه گفت: آن بخشی از ناتو که درست کار نمی کند و از نظر من سخنان ماکرون درباره آن کاملا هم بی راه نبوده است ضرورت هماهنگی ها در ناتو و بخش مشاوره این ائتلاف نظامی است.

وی ادامه داد: این واقعیت که رئیس جمهور فرانسه از تلویزیون می بیند که یکی از شرکای وی در ناتو (ترکیه) خود را برای دخالت نظامی در سوریه آماده می کند و شریک دیگر وی (آمریکا) می خواهد از سوریه خارج شود من می توانم این مسئله را درک کنم که وی (با دیدن این مناظر) شدیدا ناراحت می شود.

ایشینگر افزود: ازآنجایی که تعهدات مشاوره در ائتلاف نظامی ناتو که همچنین در قرارداد این ائتلاف نظامی آمده است به اندازه کافی برآورده نمی شود من فکر می کنم که خوب است روی آن کار کنیم و آن را بهبود بخشیم.

وی همچنین به مواضع اخیر ماکرون درباره لزوم نزدیکی به روسیه با توجه به نگرانی هایی که در متحدان شرقی این ائتلاف درباره تهدیدات از طرف روسیه وجود دارد انتقاد وارد کرده و گفت: به نظر من فرانسه این مسئله را فراموش کرده که نگرانی ها در شرق این ائتلاف نظامی چقدر بالا است.

وی در عین حال بر لزوم مذاکره و همکاری با روسیه در سایه توجه به نگرانی های اعضای شرقی ناتو و هماهنگی با آن ها تاکید کرد.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ همچنین با اشاره به کنفرانس حل بحران اوکراین که قرار است هفته آینده با حضور سران کشورهای روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان برگزار شود گفت که این نشست نشان خواهد داد که آیا طرف روسی آمادگی دارد با غرب، آمریکا و ناتو مذاکراتی را به منظور تنش زدایی و بهبود مناسبات انجام دهد.

وی در بخش دیگری ازاین گفتگو تصریح کرد که مهره بزرگ ناامنی و اخلالگر بزرگ ، دونالد ترامپ طبیعتا سرزنش ها و نکوهش های زیادی به این ائتلاف نظامی را باعث شده است چرا که وی اعتبار تضمین حمایت از اعضاء (ماده ۵ اساسنامه ناتو) را زیر سوال قرار داده است و من فکر می کنم که بزرگترین نگرانی برخی سران کشورهای عضو این است که چگونه ما باید به ناتو اعتقاد داشته باشیم و چگونه باید ما انتظار داشته باشیم که دشمنان احتمالی ما از ناتو بترسند و قدرت بازدارندگی آن را حس کنند وقتی که قدرت رهبری غرب این مولفه بازدارندگی را زیر سوال قرار داده است. این مسئله نگرانی بجای بسیاری از اعضای ناتو از جمله اعضای شرقی آن است.

وی درباره اقدامات اخیر ترکیه در حمله به شمال سوریه و انتقاداتی که به این عضو ناتو وارد شده است نیز گفت: حقیقت این است که ترکیه عضو ناتو است و ما نمی توانیم آن را بیرون کنیم. هیچ شرطی در پیمان ناتو وجود ندارد که بتواند یک عضو نامحبوب را اخراج کند.

ایشینگر در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که باید با صبر راهبردی با اردوغان صحبت کرد. وی خواستار مذاکراتی با رئیس جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس ناتو در لندن با حضور آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برای حل این مسئله شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.