حیدر مستخدمین حسینی گفت: اگر ظرفیت مالیاتی کشور مشخص شود و همه مردم ملزم به پرداخت مالیات شوند بسیاری از مشکلات کشور حل شده و توسعه و تجهیز زیرساختها به بهترین شکل ممکن انجام می شود

دریافت نکردن مالیات از هنرمندان با درآمدهای میلیاردی برای مردم مساله است

حیدر مستخدمین حسینی اقتصاد دان و کارشناس بازار پول و سرمایه در گفت وگو با قدس آنلاین درخصوص چرایی غلط بودن تامین بودجه کشور از درآمدهای نفتی به ما گفت: دیدگاه تامین بودجه کشور از دهه های گذشته تا کنون بر درآمدهای نفتی استوار بوده است؛ درآمد حاصل از نفت به بودجه دولت و به نوعی به چرخه زندگی مردم وارد شده؛ در حالی که درآمد حاصل از نفت امانتی در دست حاکمان برای توسعه و تجهیز زیر ساخت های کشور اعم از جاده؛ حمل ونقل؛ آموزش و بهداشت است. واقعیت این است که درآمدهای نفتی باید به عموم مردم تعلق گیرد، اما متاسفانه گروه های خاصی از آن نهایت بهره برداری به عمل می آورند.

وی دراین باره بیان داشت: به عبارتی حذف درآمد نفتی از بودجه از سالها قبل باید به صورت اجرایی به منصه ظهور می رسد تا دولت درآمد های نفتی را به فعالیتهای زیر بنایی اختصاص دهد تا عموم مردم با هر نوع درآمدی از دستاوردهای آن بهره مند شوند. علی رغم آنکه کشور ما سالها از درآمدهای کلان ارزی نفتی بهره مند بوده است اما نقص ها و کمبودهای فراوان زیر ساخت ها به خوبی گواه عدم استفاده مطلوب از درآمدهای نفتی در زمینه های یاد شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بنده براین باورم و معتقدم دولت و مجلس با جدیت و جسارت با حذف هرگونه معافیت مالیاتی در بودجه و اخذ مالیات از همه اقشار اشخاص حقیقی و حقوقی، پرداخت مالیات را به عنوان یک اصل و فرهنگ  پذیرفته شده در جامعه نهادینه کنند؛ بدین معنا که صاحبان شغل و حرفه باید ملزم به پرداخت مالیات باشند و از نتیجه درآمد خود به دولت مالیات پرداخت کنند تا بخشی از درآمدها دراختیار چرخه بازتولید ثروت قرار داده شود و کشور از منافع آن به بهترین شکل ممکن بهره مند شود.

حیدر مستخدمین حسینی گفت: پرداخت یارانه و کمک هزینه به برخی ازگروه هایی که دولت یا مجلس به عنوان نیازمندان جامعه یا افراد خاصی که احیا کننده هنرقدیمی یا فعالیت خاصی هستند نیز می تواند در ردیف بودجه ای دولت قرار داده شود تا نیازمندان وحرفه های خاص از کمک های حمایتی دولت برخوردار شوند. قطعا زمانی که همه آحاد ملت ملزم به پرداخت شفاف مالیات باشند دولت نیز ملزم به ارائه شفاف هزینه کردهای خود است؛ روالی که در کشورهای غربی؛ برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی دنبال می شود؛ توسعه کشورهای یاد شده براساس اهتمام دولت در توسل به استفاده از چنین مکانیزم شفافی است؛ اینکه مالیات در چه اموری هزینه شده؛ چه میزان از مالیات به اقشار کم درآمد اختصاص یافته و چه میزان سهم توسعه زیر ساخت ها و سایر امورمورد نیاز کشور شده است؛ در ای شرایط با توجه به  اینکه بودجه متعلق به مردم است دولت و ملت ملزم به شفاف سازی در راستای توسعه کشور و پرداخت و استفاده بهینه از منابع مالیاتی خواهند بود.

وی بیان داشت: قطعا عدم دریافت مالیات از هنرمندان و ورزشکاران با درآمدهای میلیاردی برای مردم مساله است که چرا دولت از کارگران ساده معدن که خطرات گوناگونی جان آنها را تهدید می کند، مالیات دریافت می کند اما از مربیان فوتبال؛ فوتبالیست ها و سایر هنرمندان پر درآمد مالیات اخذ نمی کند؟ ذهنیت شکل گرفته که ناشی از بی عدالتی در توزیع منابع کشور است همیشه می تواند باعث فقدان اعتماد جامعه از مسوولین شود.

کارشناس مسائل مالی واقتصادی اینگونه اظهار کرد: اگر ظرفیت مالیاتی کشور مشخص شود و همه مردم ملزم به پرداخت مالیات شوند بسیاری از مشکلات کشور حل شده و توسعه و تجهیز زیرساختها به بهترین شکل ممکن انجام می شود؛ متاسفانه تا کنون آمار مشخصی از میزان ظرفیت مالیاتی کشور نداشته ایم؛ در بودچه سال 98 کمی بیشتر از 150 هزار میلیارد تومان برای مالیات وعوارض قرار داده شده ؛ در حالی که اگر معافیت های مالیاتی و فرارهای مالیاتی به  چرخه پرداخت مالیات وارد اضافه شوند حجم پرداخت مالیات روشن می شود و می توان گفت با رسیدن به عدد سیصد هزار تومانی به تامین بودجه کشور رسیده؛ به عبارتی مالیات و حجم آن می تواند تامین کننده شکل معافیت مالی باشد.

 حیدر مستخدمین حسینی گفت: اگردولت  بر برخی کالاها نظیر سیگارهای خارجی گرانقیمت یا کالاهای گرانقیمت لوکس وارداتی مالیات بسته شده بود؛ این پایه مالیاتی می توانست تامین کننده بخشی از بودجه دولت به شمار رود و اصلا نیازی به افزایش نرخ بنزین در شرایط رکود تورمی کنونی نبود. متاسفانه درآمد حاصل از فروش نفت هیچ گاه به دولتها مجال اندیشه درباره دریافت مالیات و حذف معافیت های مالیاتی را نداده است چرا که به سهولت و بدون کمترین سختی می توانند بخشی از نیازهای خود را از طریق بودجه نفتی تامین کنند.

وی در آخر خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس با فشار بر نهادهای مربوطه مثل سازمان برنامه و بودجه  بدون زحمت و ارائه توانمندی خاصی بخشی از درآمد نفت را خرج وعده  های خود به مردم می کنند و ... در حالی که با خارج شدن اقتصاد از نفت؛  بروز توانمندیها مهم و تمرکز بر احیای درآمدهای دیگر دراولویت قرار می گیرد. قطعا با برداشته شدن تحریم های نفتی شاهد فراموش کردن دریافت مالیات از گروه های برخوردار و صاحبان شغل و صنعت و حرفه می شویم؛ چرا که دولتها نشان داده اند در مواقع تنگناهایی از این دست به سمت ساختارهای صحیح بودجه بندی می روند؛ اشکال اصلی را باید در برنامه های توسعه ای کشور جست؛ و سیاست گذاری مسوولین و برنامه نویسی هایی که به آینده اقتصادی کشور توجه چندانی ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.