۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 681247

پاسخ ایران به تهدید مکانیسم ماشه اروپا چه باید باشد؟

حامد ترابی، کارشناس روابط بین‌الملل

تروئیکای اروپایی، ایران را به استفاده از مکانیسم ماشه تهدید می‌کند و به نظر می‌رسد مهم‌ترین مسئله‌ای که موجب شده است اروپا چنین تهدیدی انجام دهد، در حقیقت به دو عامل رفتار ایران و خواست اروپایی‌ها در این زمینه ارتباط دارد.

قدس آنلاین: تروئیکای اروپایی، ایران را به استفاده از مکانیسم ماشه تهدید می‌کند و به نظر می‌رسد مهم‌ترین مسئله‌ای که موجب شده است اروپا چنین تهدیدی انجام دهد، در حقیقت به دو عامل رفتار ایران و خواست اروپایی‌ها در این زمینه ارتباط دارد.

اروپایی‌ها مشخصاً خواسته‌ای از ایران دارند که آن را هم در قالب بسته‌های پیشنهادی و هم در قالب اینستکس مطرح می‌کنند.

در قالب اینستکس، اروپایی‌ها از ایران الزامات FATF را می‌خواهند که این الزامات هم خواسته آمریکاست؛ زیرا بحث فشار اقتصادی بر ایران افزایش پیدا کند، بحث خود تحریمی ایجاد و در نهایت ایران راضی به مذاکره شود.

در واقع این پروسه‌ای که اروپایی‌ها دنبال آن هستند و دارند به نیابت از آمریکایی‌ها آن را دنبال می‌کنند، همان طرح مذاکره مجدد ایران با آمریکاست و این موجب شده اروپایی‌ها فکر کنند می‌توانند با تهدید ایران به این خواسته برسند، البته این رفتار اروپایی‌ها ناشی از مشکلی است که ما در داخل کشور با خودمان داریم و آن هم این است که تکلیفمان با برجام روشن نیست!

ما تکلیف خود را با برجام مشخص نکرده‌ایم؛ یعنی از برجامی که تقریباً چیزی هم از آن باقی نمانده، خارج نمی‌شویم، بلکه به دنبال این هستیم که پله‌پله تعهداتمان راکم کنیم. متأسفانه گاهی هم اظهار نظرات اشتباهی روی می‌دهد؛ مانند اینکه ما تا سال آینده که پنج سال مدت برجام تمام شود و بخشی از تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت لغو شود، می‌خواهیم در برجام باقی بمانیم.

اینکه ما اعلام کنیم می‌خواهیم در برجام باقی بمانیم و طرف اروپایی هم عزم راسخی برای خروج از برجام از ما نبیند، موجب می‌شود که آن‌ها خودبه‌خود فعال‌سازی مکانیسم ماشه را یک تهدید علیه ایران برای رسیدن به خواسته دیگری به نام FATF و مذاکره مجدد ببینند.

اما اینکه پاسخ و رویکرد ایران در برابر مکانیسم ماشه چگونه باید باشد؟ واقعیت امر این است که باید چند بحث را با هم در نظر گرفت؛ یک نکته اینجاست که طرف مقابل ما و حالا به‌نوعی آمریکا و حتی در این مرحله اروپا به‌نوعی می‌خواهد تمام ابزارهای خود را برای فشار به ایران به کار گرفته و آن هم نه‌تنها ابزارهای اقتصادی، بلکه ابزارهای منطقه‌ای را هم می‌بیند. نمونه‌اش اغتشاشات و آشوب‌هایی که در منطقه است و بخشی از آن‌هم در اتفاقات و اغتشاشات اخیر در ایران سوار بر ماجرا شد. در این شرایط تصور می‌شود که باید یک جواب مشخص در قبال برجام به اروپایی‌ها بدهیم.

بر این اعتقادم که ما هر چه زودتر از برجام خارج شویم، هم شکاف اروپا و آمریکا را بیشتر می‌بینیم و هم آنکه بسیاری از این تهدیدات و تحریم‌ها تمام می‌شود. در حال حاضر مشکل فروش نفت ایران که حل‌نشده و قرار هم نیست که حل شود؛ چراکه تهدیدات و تحریم‌های آمریکا که سر جایش است، بلکه با این تنش‌های از جنس خروج از برجام هم می‌توانیم از افزایش قیمت نفت استفاده کنیم که ممکن است سبب ایجاد برخی معافیت‌ها برای خرید نفت ایران شود و هم می‌توانیم از درآمدهای ارزی ناشی از افزایش فروش نفت و امثال آن استفاده کنیم. حتی اکنون‌که به هر ترتیبی بنزین سهمیه‌بندی شده و اتفاقات اخیر روی‌داده؛ ما می‌توانیم از این تنش‌ها برای صادرات بیشتر و فروش نفت استفاده کنیم، منتها اینکه ما فکر کنیم با پاسخ‌های دیپلماتیک و در برجام ماندن، اتفاقی روی خواهد داد، باید بگویم خیر؛ چون آن‌ها دائماً از این ابزار برای تهدید و فشار استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.