محمد رضا مرندی گفت: صاحب نظران اقتصادی معتقد هستند در حالی که اقتصاد از تکانه های سال گذشته کم کم روی آرامش و ثبات را تجربه می کرد؛ افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی آن بدون مقدمه بی تدبیری بود که موجب تحمیل مسائلی به اقتصاد و اجتماع شد

آگاهی دولت از توطئه دشمن دلیل خوبی بر عدم اجرای طرح بنزین به شکل کنونی بود!

محمد رضا مرندی استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفت و گو با قدس آنلاین درواکنش به سخنان رئیس جمهور در همایش بیمه و توسعه گفت:  در هیچ یک از مسوولان؛ نخبگان واقتصاد دانان مخالف متعادل سازی نرخ سوخت نبوده و نیستند؛ چرا که متعادل سازی نرخ سوخت مزایای بسیاری به دنبال دارد که قطعا همه به آن واقف هستیم؛ اینکه نرخ بنزین قبل از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین از یک لیتر آب هم کمتر بود به هر حال قابل قبول نبود.

وی دراین باره توضیح داد: پایین بودن نرخ سوخت در تضاد با عدالت اجتماعی است چرا که یارانه پنهان بیشتری در اختیار ثروتمندان و گروه های پر مصرف قرار می گیرد؛ اما آنچه مورد اعتراض کارشناسان و مسوولان قرار گرفت و مطالبه بزرگی از دولت بود شیوه اعلام و نحوه سهمیه بندی و قیمت گذاری بدون اقناع عمومی جامعه بود. اگر آقای روحانی به مساله توطئه دشمن در ماه های پایانی سال جاری از دو  سال پیش آگاه بود که بوده است چرا افزایش نرخ بنزین با حساسیت های بالای آن را بدون مقدمه و اطلاع قبلی اجرا کرد؟

کارشناس مسائل سیاسی گفت: به هیچ وجه دولت نمی تواند اقدامات بی تدبیرانه خود را توجیه کند چرا که چند روز قبل از اجرای سهمیه بندی بنزین وزیر نفت به صراحت اجرای طرح را شایعه خواند و منکر آن شد؛ آیا عدم صداقت دولت و دروغ گویی به مردم می تواند دلیل قانع کننده ای باشد؟ آیا آگاهی دولت از توطئه های آتی نباید از ماه ها قبل موجب تدبیر و آگاهی رسانی به جامعه در خصوص افزایش نرخ بنزین می گردید؟

محمد رضا مرندی در پایان گفت: صاحب نظران اقتصادی معتقد هستند در حالی که اقتصاد از تکانه های سال گذشته کم کم روی آرامش و ثبات را تجربه می کرد؛ افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی آن بدون مقدمه بی تدبیری بود که موجب تحمیل مسائلی به اقتصاد و اجتماع شد. بی تردید سرمایه اجتماعی مشروعیت هر دولتی به شمار می رود؛ اما دولت با فریب مردم سرمایه اجتماعی را به آتش کشید؛ هر چند تحلیل های بدبینانه معتقد است عدم اطلاع رسانی دولت به افکار عمومی در راستای وادار کردن نظام به قبول شرایط اروپا از جمله پیشنهادات رئیس جمهور فرانسه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.